آخرین اخبار سریال پایتخت ۷ و جزئیات زمان پخش آن

آخرین اخبار سریال پایتخت ۷ و جزئیات زمان پخش آن

ساخت و پخش سریال پایتخت 7 بالاخره بعد از مدت‌ها گمانه زنی و اخبار و حواشی تایید شد و قرار است که شاهد پخش آن باشیم. در این ادامه جدیدترین اطلاعات درباره این سریال را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

در سال 1389 سیروس مقدم تصمیم گرفت تا سریالی به نام پایتخت برای نوروز سال 1390 بسازد که پس از پخش خود با استقبالی کم‌نظیر روبه‌رو شد.‌ محسن تنابنده به عنوان یکی از اجزای اصلی این پروژه بود و در نقش اول سریال نیز حضور داشت. پایتخت آنقدر مشهور شد که تبدیل به یکی از جذاب‌ترین سریال‌های کمدی-مناسبتی ایران شد. شهرت سریال آن را تا شش فصل ادامه‌دار کرد اما در سال 1399 وقفه‌ای در پخش آن به وجود آمد که آینده سریال را تحت‌الشعاع قرار داد تا اینکه هفتمین فصل آن نیز تایید شد.

سریال پایتخت 7 به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در سال 1403 ساخت خود را شروع کرد. این اثر برای نوروز سال 1404 آماده شده و نویسندگان آن محسن تنابنده و آرش عباسی هستند. در ادامه با معرفی سریال پایتخت 7 به طور کامل همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ پخش سریال پایتخت هفت

ژانر فصل هفتم سریال پایتخت طنز، اجتماعی و  خانوادگی است. این مجموعه در نوروز و رمضان سال 1404 بر روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. تعداد قسمت‌های سریال 26 قسمت اعلام شده است.

داستان سریال پایتخت 7

خلاصه سریال پایتخت هفت مشخص نشده است. تنها یک تیزر از آن دیدیم که آنطور که از آن مشخص است، چندین سال از اتفاقات فصل ششم گذشته، بهروز و سارا و نیکا به جوانی رسیده‌اند و نقی، هما و فهمیه در میانسالی قرار دارند. در انتهای تیزر نوشته شده طنزی فوتبالی از پیروزی و شکست را شاهد خواهیم بود. پس داستان حول محور همین داستان‌ها می‌گردد.

بازیگران فصل هفتم سریال پایتخت

در این بخش بازیگران این مجموعه را به شما معرفی می‌کنیم.

محسن تنابنده در نقش نقی معمولی ؛ از بازیگران سریال پایتخت 7

spacer

محسن تنابنده بازیگر، کارگردان و نویسنده ایرانی در 26 فروردین 1354 به دنیا آمد‌. او بازیگری را از تئاتر و سال 1374 شروع کرد. این بازیگر تا کنون برنده سه سیمرغ بلورین و یک جایزه بهترین بازیگر مرد در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز (بخشِ افق‌ها) شده است. آقای تنابنده از اجرای اصلی پایتخت، بازیگردان و گاها نویسنده آن است. او نقش نقی معمولی یک شخصیت حسود، ناپخته و عجول را بازی می‌کند که دائما بخاطر کارهایش دچار چالش می‌شود اما به خانواده خود اهمیت زیادی می‌دهد.

ریما رامین فر در نقش هما سعادت

spacer

ریما رامین‌فر بازیگر اهل ایران در 5 فروردین 1349 متولد شد. او تئاتر را از سال 1376 شروع کرد و تا کنون یکبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شده است. خانم رامین‌فر در سریال پایتخت نقش هما سعادت همسر نقی معمولی را بازی می‌کند که زنی بسیار عاقل و داناست، او مهارت‌های زیادی دارد و بسیار خانواده دوست است. هما دائما از دست کارهای بی‌ سر و ته نقی حرص می‌خورد.

احمد مهران فر در نقش ارسطو عامل

spacer

احمد مهران‌فر بازیگر ایرانی در 10 خرداد سال 1354 چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال 1379 با تئاتر آغاز کرد و تا کنون یکبار نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است. احمد مهران‌فر زوج هنری عالی‌ای با آقای تنابنده است و این سریال بدون هر یک از آنها کاملا ناقص می‌شود. ارسطو عامل پسرخاله نقی معمولی و حتی از یک برادر نیز به او نزدیک‌تر است. او شخصیتی ساده، بی‌سیاست، وفادار و مهربان دارد که همین سادگی ارسطو باعث به وجود آمدن‌اتفاقات زیادی برایش می‌شود. ارسطو نقی و خانواده‌اش را بسیار دوست دارد و وابسته آنهاست.

نسرین نصرتی در نقش فهیمه معمولی ؛ از بازیگران سریال پایتخت 7

spacer

نسرین نصرتی هنرپیشه اهل ایران در 20 شهریور 1355 به دنیا آمد. او از سال 1382 با حضور در فیلم شهر زیبا کار خود را در عرصه سینما آغاز کرد. او تا کنون توانسته برنده تندیس بهترین کمدین بازیگر زن شانزدهمین جشن حافظ شود. این هنرپیشه ایفاگر نقش فهیمه معمولی خواهر نقی معمولی در سریال است. فهیمه زنی ساده و بی‌شیله پیله است که علاقه زیادی به برادرش و خانواده او دارد. فهیمه بسیار دهن‌لق است و همیشه این ویژگی‌اش دردسرساز می‌شود‌. او از فصل دوم وارد کادر پایتخت شد.

بهرام افشاری در نقش بهتاش فریبا

spacer

بهرام افشاری بازیگر اهل ایران در 6 خرداد 1366 چشم به جهان‌ گشود. او بازیگری را از تئاترهای همدان شروع کرد و نخستین بار در فصل دوم پایتخت نقش شیرافکن برادر بهبود فریبا را داشت. او تا کنون توانسته تندیس بهترین بازیگر مرد کمدی جشن حافظ را دریافت کند. آقای افشاری از فصل پنجم پایتخت ایفاگر نقش بهتاش فریبا در پایتخت بود. او پسر فهیمه و خواهرزاده نقی است. بهتاش به شدت مادرش را دوست دارد اما بسیار سرکش و یاغی است. او دائما از دخالت‌هایی که نقی در تربیت و زندگی او می‌کند، گله دارد.

هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت امینی ؛ از بازیگران سریال پایتخت 7

spacer

هومن حاجی‌عبداللهی بازیگر، مجری تلویزیون، صداپیشه و دوبلور ایرانی در 23 تیر 1354 به دنیا آمد. او از سال 1384 با فیلم چند می‌گیری گریه کنی وارد حوزه بازیگری شد و یک دوبلور مشهور است. آقای حاجی‌عبداللهی در فصل دوم پایتخت نقش رحمت خروس باز را ایفا کرد و رفته رفته نقش او پررنگ شد تا اینکه در فصل پنجم جز نقش‌های اصلی فیلم‌ با نام کامل رحمت‌ الله امینی شالیکار هزار جریبی شد. او زمانی نامزد فهیمه معمولی بود و اکنون نیز از رفقای نقی و ارسطو است.

سایر هنرپیشه های سریال پایتخت 7 عبارتند از:

  • علیرضا خمسه
  • مصطفی و مجتبی بلال حبشی
  • سلمان خطی
  • و…

نگاهی به مجموعه‌های پایتخت 1 تا 6

حال که حواشی مربوط به ساخت سریال پایتخت ۷ را خواندیم، در ادامه به نحوه شکل‌گیری و روایت داستانی و بازیگران فصل‌های اول تا ششم این سریال اشاره می‌کنیم.

پایتخت 1

سریال پایتخت 1 / سریال پایتخت 7 / سری جدید پایتخت / سری هفتم پایتخت

  • زمان پخش: نوروز 90
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمدمهرانفر، علیرضا خمسه، سمیرا حسن پور، سارا و نیکا فرقانی اصل

اولین مجموعه پایتخت درباره خانواده‌ای علی آبادی بود که به دلیل قبول شدن مادر خانواده در دانشگاه تصمیم می‌گیرند به تهران مهاجرت کنند. آنها خانه‌ای را از فردی به نام شهشهانی خریداری می‌کنند، اما وقتی با کلی اسباب و وسیله وارد خانه می‌شوند، متوجه می‌شوند صاحبخانه فوت کرده است. از اینجا دردسرهای خانواده نقی معمولی شروع می‌شود و آنها هر بار با مشکلی رو‌به‌رو می‌شوند بطوریکه تمام روزهای عید نوروز را در خیابان و مسافرخانه و داخل کامیون ارسطو می‌گذارنند. نویسندگی اولین سری پایتخت را محسن تنابنده برعهده داشت.

تنابنده که پیش از پایتخت، دو سریال طنز پیامک از دیار باقی و چاردیواری را به همراه سعید آقاخانی برای سیروس مقدم نوشته بود، در سومین همکاری مشترک خودش آستین‌ها را بالا زد و علاوه بر ایفای نقش شخصیت اصلی قصه، دیگر کاراکترها را هم به تعدادی بازیگر کاربلد تائتری سپرد. پایتخت آنقدر بین مردم محبوب شد که تا مدت‌ها بعد از نوروز مردم در خیابان تکیه‌کلام‌های نقی و ارسطو و پنجعلی را زمزمه می‌کردند.

پایتخت 2

پایتخت 7 کی پخش میشود / پایتخت 7 / سریال پایتخت 7 / سری هفتم پایتخت با بازی محسن تنابنده

  • زمان پخش: نوروز 92
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، لیندا کیانی، مهران احمدی، نسرین نصرتی، حسین محب اهری، سارا و نیکا فرقانی اصل

پایتخت 2 دقیقا دو سال بعد از سری اول پایتخت روی آنتن شبکه یک رفت. حالا تیم پایتخت برای اینکه بتوانند خانه زندگی نقی معمولی را نشان دهند، باید عازم شیرگاه مازندران می‌شدند. علاوه بر بازیگران اصلی سری اول، چندین بازیگر حرفه‌ای نیز در پایتخت 2 بازی داشتند. نسرین نصرتی در نقش فهیمه خواهر نقی، مهران احمدی در نقش بهبود شوهر خواهر نقی در بین بازیگران جدید، از کاراکترهای جذاب‌تری برخوردار بودند اما فقط در قسمت‌های ابتدایی ایفای نقش کردند و ادامه سریال دوباره سفری بود که خانواده معمولی به همراه ارسطو و خانم فدوی انجام می‌شد تا آنها گنبد و گلدسته‌های یک مسجد را برای نصب در قشم، از علی‌آباد تا قشم حمل کنند و در این راه اتفاقات تلخ و شیرین مختلفی برای این خانواده رخ می‌داد.

محسن تنابنده در قسمت دوم پایتخت از حسن وارسته برای نگارش فیلمنامه کمک گرفته بود. با پخش پایتخت 2 و پرمخاطب شدن آن، مدیران و سازندگان به این نتیجه رسیدند که به سرعت می‌توانند قسمت سوم این مجموعه را برای نوروز سال 93 آماده کنند. از این جا به بعد بود که هم سازندگان و هم مدیران مسئول در صدا‌و‌سیما به این نتیجه رسیدند که پایتخت قابلیت فوق‌العاده‌ای برای ادامه دار شدن دارد.

پایتخت 3

سریال پایتخت / سریال پایتخت 7 / سری جدید پایتخت / سری هفتم پایتخت

  • زمان پخش: نوروز 93
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، مهران احمدی، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، هدایت هاشمی، سارا و نیکا فرقانی اصل

پایتخت 3 در نوروز سال 1393 روی آنتن شبکه یک رفت و شاید اغراق نباشد بگوییم نه تنها نسبت به سری اول و دوم افت کیفی نداشت، بلکه باکیفیت‌تر هم بود و با داستان و اتفاقاتی جذاب لحظه‌ای مخاطب را رها نمی‌کرد. در سری سوم نقی معمولی سمت کشتی و قهرمانی جهان رفت، ارسطو راننده بین المللی شد و دو بار ازدواج کرد، بهبود فریبا شوهرخواهر نقی نیز به عنوان یک محیط بان به عنوان ناجی پلنگ مازندران معرفی شدن تا تنابنده و تیم نویسندگانش ثابت کنند که برای تک تک شخصیت‌های اصلی در قسمت سوم طرح و برنامه داشته‌اند.

پایتخت 7 کی پخش میشود / پایتخت 7 / سریال پایتخت 7 / سری هفتم پایتخت با بازی محسن تنابنده

حضور موفق و شیرین هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت و هدایت هاشمی در نقش اوس موسی نشان داد که نویسندگان این سریال اگر بخواهند می‌توانند بدون مسافرت و کار جاده‌ای شخصیت‌ها و موقعیت‌های جذابی را در همان شیرگاه مازندران خلق کنند. البته خانواده معمولی طبق عادت دو سری قبل، یک مسافرت کوتاه به تهران هم داشتند و آنجا با زن چینی ارسطو هم مواجه شدند.

پایتخت 4

سریال پایتخت / سریال پایتخت 7 / سری جدید پایتخت / سری هفتم پایتخت

  • زمان پخش: رمضان 94
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، هومن حاجی عبداللهی، نسرین نصرتی، هدایت هاشمی، محمدرضا علیرمردانی، سارا و نیکا فرقانی اصلی

در بین مجموعه‌های پایتخت تنها فصلی که تعداد قسمت‌هایش از شانزده بالاتر رفت، پایتخت 4 بود که برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان ساخته شد. در این سری تیم نویسندگان تمام داستان را در علی‌آباد روایت می‌کردند و همین مسئله کار را برای خلق موقعیت‌های جدید سخت‌تر می‌کرد. اما نویسندگان سری چهارم پایتخت با سرپرستی و هدایت محسن تنابنده با طرح داستانی جذاب و نسبتا هیجان‌انگیر توانستند سریال پایتخت را تا روز آخر جذاب و مهیج نگه دارند و روز به روز بر مخاطبان خود اضافه کنند. این سری با ورود هما به شورای شهر و مرگ چو چانگ همسر ارسطو در اثر سقوط هواپیما آغاز طوفانی داشت و به تدریج با طرح مسئله ساخت و ساز غیرقانونی ویلا توسط نقی و دوستانش ادامه یافت.

همچنین بخوانید :

پایتخت 7 کی پخش میشود / پایتخت 7 نوروز 1400 / سریال پایتخت 7

در سری چهارم شخصیت رحمت که به کاراکتری جذاب تبدیل شده بود، بسیار پررنگ شد و سازندگان با حفظ کاراکتر اوس موسی و خلق کاراکتری به نام بائو با بازی درخشان محمدرضا علیمردانی به خوبی توانستند جای خالی مهران احمدی را پر کنند. احمدی به دلیل اینکه اعتقاد داشت شخصیت بهبود ممکن است در پایتخت 4 تکراری شود، از حضور در این مجموعه خودداری کرد و سازندگان با طرح حضور او در آفریقا، نبودش در سری چهارم را توجیه کردند.

پایتخت 5

پایتخت 7 / پایتخت 7 کی ساخته میشود

  • زمان پخش: نوروز 97
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، نسرین نصرتی، بهرام افشاری، هومن حاجی عبداللهی، سارا و نیکا فرقانی اصل

تقریبا سه سال بعد از پایتخت 4، محسن تنابنده و سیروس مقدم طوفانی برگشتند و در کنار طرفداران و عاشقان این سریال جذاب، بسیاری از کسانی را که علاقه‌ای به این مجموعه نداشتند را هم با خود همراه کردند. در سری پنجم کاراکتر بهتاش فریبا با بازی بهرام افشاری به برگ برنده سریال تبدیل شد و توانست جان تازه‌ای به این مجموعه بدهد. با اینکه بهبود فریبا به دلیل عدم حضور مهران احمدی در قصه سریال پایتخت 5 کشته شد اما تحول شخصیت‌های نقی، ارسطو و رحمت و حضور خانواده معمولی در ترکیه و شوخی‌های آنها با سفر هوایی به خارج از کشور پایتخت 5 را یکته‌تاز سریال‌های نوروزی سال 97 کرد.

پایتخت 7 کی پخش میشود / پایتخت 7 / سریال پایتخت 7 / سری هفتم پایتخت با بازی محسن تنابنده

علاوه بر شوخی‌های به روز و جذابیت‌های داستانی و بصری، تنابنده و مقدم در سری پنجم خانواده پایتخت را در دو موقعیت هولناک سقوط دسته‌جمعی به دریا و همچنین سر درآوردن از مقر داعشی‌ها قرار دادند. قسمت‌های پایانی پایتخت 5 که به قسمت‌های جنگی و مبارزه با داعش می‌پرداخت، هم طرفداران زیادی داشت و هم برخی از علاقه‌مندان پایتخت را دلزده کرد، اما با این وجود محبوبیت این مجموعه به اوج خود رسید.

پایتخت 6

پایتخت 7 کی پخش میشود / پایتخت 7 / سریال پایتخت 7 / سری هفتم پایتخت با بازی محسن تنابنده

  • زمان پخش: نوروز 99
  • بازیگران: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، مهران احمدی، سارا و نیکا فرقانی اصل

در فصل ششم بزرگترین شوک در انتخاب بازیگران مجموعه، نبود علیرضا خمسه یا همان بابا پنجعلی سریال بود. خمسه که با بازی فوق‌العاده شیرینش در نقش پنجعلی یکی از مهمترین جذابیت‌های پایتخت‌های قبلی بود، به دلیل آنچه که تکراری شدن و عدم پیشرفت نقش نامیده شد، از این مجموعه کنار رفت. قصه پایتخت 6 با آزاد شدن ارسطو از زندان و اهدای اعضای بدن باباپنجعلی شروع شد و در ادامه به طرز جالبی زنده بودن بهبود و برگشت او طرح‌ریزی شد تا بالاخره مهران احمدی راضی شود دوباره در نقش بهبود مقابل دوربین سیروس مقدم برود.

در این قسمت بهتاش به عنوان دروازه‌بان تیم نساجی قائم‌شهر انتخاب شده، هما در تست گویندگی خبر صدا‌و‌سیما شرکت کرده، فهمیه سالن زیبایی زده و رحمت قصد دارد با فهمیه ازدواج کند. اما آمدن بهبود همه برنامه‌های ازدواج فهیمه و رحمت را به هم می‌ریزد. یکی دیگر از کاراکترهای جذاب این سریال که قابلیت پررنگ و ادامه‌دار شدن داشت، کاراکتر طاهره دختر محمودنقاش است که بینندگان پروپاقرص پایتخت در سری‌های گذشته نام او را زیاد شنیده بودند.

پایتخت 7 / پایتخت 7 کی ساخته میشود

سری ششم پایتخت در نبود مرحوم خشایار الوند با انتقاداتی از سوی رسانه‌ها و منتقدان رو‌به‌رو شد و برخی فصل ششم این مجموعه را حاوی نکات زشت و توهین‌آمیز تلقی کردند. از طرفی شیوع ویروس کرونا سبب شد تا گروه سازنده سکانس‌های فینال داستان را تغییر دهند و به همین دلیل پایتخت 6 تقریبا بدون پایان مشخصی به پخش خود خاتمه داد.

اخبار و حواشی سریال پایتخت 7

پایتخت پس از پخش فصل ششم با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد. حذف شدن نقش باباپنجعلی، ساخت سریال در دوران کرونا، حواشی بازیگران و فیلمنامه ضعیف سریال باعث شد تا اعتراضات زیادی به افت کیفی پایتخت شود. در واقع برخی معتقد بودند مرگ مرحوم خشایار الوند باعث افت کیفت فیلمنامه شده است.

به علاوه دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌های عوامل و سانسورهای محتوایی زیاد سریال از دیگر عوامل افت کیفیت آن بودند. حواشی آنقدر زیاد بود که افرادی همچون محسن تنابنده و احمد مهران‌فر عملا اعلام کردند که در پایتخت حضور نخواهند داشت و گویی پرونده سریال کاملا بسته شد. اما سخنان سیروس مقدم‌ همچنان امیدوارانه بودند.

spacer

ابتدا عنوان شد که در نوروز 1403 قرار شده تا یک فیلم پایتخت پخش شود اما این خبر در حد شایعه باقی ماند. بعد از آن نیز تعدادی از افراد در فضای مجازی مدعی ایفا کردن نقش‌های بهتاش و سارا و نیکا بودند. اما تمام این حدسیات و شایعات رد شد.‌

سرانجام در مرداد ماه سال 1403 محسن تنابنده با انتشار ویدیوی کوتاهی در صفحه شخصی اینستاگرام خود آغاز پایتخت 7 را تایید. اعلام شد که این سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد.

خبرهای جدیدی از تغییرات سریال نیز در راه بود. سارا و نیکا فرقانی اصل که در شش فصل پایتخت نقش سارا و نیکا را داشتند، به دلیل حواشی پیش آمده برای آنها به طور کامل از سریال حذف شدند. علیرضا خمسه نیز که نقش او با مرگش در سریال پایان یافته بود، در قالب روح پنجعلی به سریال باز خواهد گشت. همچنین بازیگران جدید و تازه‌کاری نیز به سریال افزوده خواهند شد.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی اطلاعاتی که تا کنون از سریال پایتخت 7 منتشر شده بود را با شما به اشتراک گذاشتیم. این اثر قرار است که در نوروز سال 1404 پخش شود‌. آیا با ساخت هفتمین فصل این سریال موافق هستید؟ امید دارید تا چه چیزهایی در آن تغییر کند؟ لطفا دیدگاه‌های خود را درباره فصل هفتم پایتخت با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی صمیمانه شما متشکریم.

منتخب کاربران