آرامگاه شمس تبریزی کجاست؟ | اندلرن

آرامگاه شمس تبریزی کجاست؟  |  اندلرن

شهرستان خوی یشو ر و مرز ترکیه واقع شده است. ازآنجایی‌ترین تمدن‌های خط شمال غرب را دارا ست. بنابراین زیباترین و تاریخی‌ترین بناها در آن واقع شده است. یکی از زیباترین جاهای دیدنی خوی آرامگاه شمس تبریزی است که داستانهای جالبی درباره آن وجود دارد. در ادامه مطلب نکات بیشتر را در رابطه با این آرامگاه و دیگر بناهای ت اریخی شهر خوی بیان می کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

آرامگاه شمس تبریزی

یکی از جاهای دیدنی خوی یادمان شمس تبریزی بوده که هر ساله محل گردش از سراسر کشور است. در ۳ کیلومتری مرکز شهر خوی، در بلوار شمس تبریزی منطقه امامزاده، یک برج بلند حدود مناره شمس تبریزی شناخته می‌شود. آرامگاه شمس نیز در فاصله 10 متری از این مناره واقع شده است.

در رابطه با محل دفن شمس روایات وجود دارد. برخی از شمس در شهر زیبای خوی دفن شده و برخ ی دیگر محل دفن او را در ترکیه می‌دانند. چراکه شمس برای دیدن مولانا به قونیه ترکیه سفر بود. جالب است که بدانید مولانا پس از دیدار با شمس درس و وعظ را کنار گذاشت و اهل سماع و شاعری شد. تا‌جایی‌ها مریدان این رفتار مولانا را نپذیرفتند و شمس را مجبور به ترک قونیه کرد.

پس از مدتی دوری و حزن مولانا، شمس دوباره به نزد وی بازگشت. آتش خشم و مریدان مولانا دوباره شعله‌ور و این بار شمس ناپدید. بر همین اساس روایات برای محل دفن شمس وجود دارد که محل دفن او د رخوی قوی تر است.

آرامگاه پوریای ولی

اگر به دیدار مقبره شمس تبریزی بروید، حیف است که از آرامگاه پوریای ولی بازدید کنید. پوریای ولی یا همان محمود خوارزمی، پهلوان و شاعر مشهور ایرانی است که شهرت او به‌دلیل فظه است. برخی تاریخ‌دانان نام اصلی او را محمود خوارزمی می‌دانند که به او لقب قجالی نیز داده شده است.

جالب است که بدانید، مانند شمس مقبره اصلی پوریای ولی مشخص نیست و این ایستند وجود دارد برخج در شهرهای خوارزم می‌شناسند. با این حال، یکی از معتبرترین اسناد اظهار می‌کند که این پهلوان اهل خوی و سلماس بوده است.

مقبره‌ایکه در شهر خوی به پوریای ولی منسوب شده است؛ یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شماره می‌رود. مردم خوی به این مقبره، آرامگاه پیر ولی می‌گویند و برای آن احترا بسیار قائلند. بد نیست که بر اساس سنگ قبری که در آن جا وجود دارد، زمان فوت و لی به سال 820 هجری قمری بر می‌گردد.

دروازه سنگی خوی

«قالا قاپیسی» معروف می‌شود، در ضلع جنوب شرقی شهر و در ضلع جنوبی بازار تاریخی خوی واقع شده است. این دروازه همراه با سه دروازه دیگر که در کنار آن قرار دارد، در مسیر ورود به شهر خوی به شهر خوی می‌شود و به طور کلی شهر را حاطه می‌کردند.

در رابطه با قدمت آن نظرات وجود دارد. برد بوده است آنچه عده‌ای دیگر آن را مربوط به دوره قاجاریه می‌دانند. جالب است در طول تاریخ خود با چالش‌های ازجمله کارهای ارمنی و عثمانی روبه‌رو و هنوز هم آثار گلوله‌هایی که به این ساختمان تاریخی ساخته شده، باقی مانده است.

خرید ارزان‌ترین بلیط برای سفر به خوی

خانه کبیری

خانه کبیری یا موزه کبیری، یکی از باارزش‌ترین مکان‌های تاریخی در شهر خوی است شخصی منطقه شمالغرب کشور شناخته می‌شود. در این موزه در حدود ۷۵۰ قلم تاریخی و نگهداری باستانی می‌شود که هم آن‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند. از طریق اسناد، مدارک، نقاشی‌ها و سبک معماری، قدمت خانه کبیری از اواخر دوره صفوی تا اوایل دوره قاجار تخمین زده می‌شود.

این بنا در دو طبقه ساخته شده است که طبقه اول آن تزئینات به‌جز تصویری بسیار جالب از گل و بوت است. و آنه خانه داده است. در حیاط خانه دو باب ساختمان در ضلع شمالی و جنوبی بنا شده است. حیاط نیز به صورت باغچه است و در قسمت جلو ساختمان حوض نسبتا کوچکی قرا ردارد.

این خانه در قلب بافت قدیمی شهر و در بخش شمالی کوچه امیر قرار دارد. مرحوم حاج میر اسماعیل بوده است و تا زمان ح یات در آن زندگی می‌کرده است. اما حالا این خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان قرار دارد.

خرید ارزان‌ترین بلیط برای سفر به خوی

اگر شما هم با خواندن داستان جالب آرامگاه شمس تبریزی و دیگر جاهای دید نی خوی به بازدید از آن‌ها ترغیب شده‌اید، بهتر است که بلیط خود را از تخصصی‌ترین مرکز فروش بلیط هواپیما فلای تودی تهیه کنید. با واردکردن مبدأ و مقصد در سایت فلای تودی مشخصات مختلف شرک‌های پروازی برای شما در می‌آید. با بررسی تاریخ، بهترین گزینه را برای خود خرید کنید.

از بابت ساکن بودن چراکه فلای تودی علاه بر بلیط قطار و بهترین اقامتگاه‌ها را به شما معرفی می‌کند. با وارد کردن تعداد نفرات و مدت اقامت در خوی در قسمت مربوط به سایت، بهت رین و مناسب‌ترین اقامتگاه‌های این شهر به شما پیشنهاد می‌شود که باتوجه به نظرات قبلی می‌توانید بهترین اتاق را برای خود رزرو کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.