اکتروپیون یا برگشت پلک چیست ؟

اکتروپیون یا برگشت پلک چیست ؟

اکتروپیون یا برگشت پلک (ek-TROH-pee-on) یک وضعیت است که در آن پلک چشم شما به سمت خارج پیچیده می‌شود. این باعث مشاهده سطح داخلی پلک می‌شود و آن را به تحریک حساس می‌کند.

اکتروپیون بیشتر در افراد مسن اتفاق می‌افتد و عمدتاً تنها پلک پایین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در اکتروپیون شدید، کل طول پلک به سمت خارج می‌پیچد. در اکتروپیون کمتر ، تنها یک بخش از پلک از چشم دور می‌شود.در زیر اطلاعات مختصری درباره این بیماری توسط دکتر علی پرند خدمتتان ارائه میشود تا در زمان مواجه شدن با این مشکلات در پیشگیری به شما کمک کند.

images 1702883553 657ff0e17256e

استفاده از اشک‌های مصنوعی و پماد‌های لوبریکانت می‌تواند به تسکین علائم اکتروپیون کمک کند. اما به طور معمول برای تصحیح کامل وضعیت، جراحی لازم است.

علائم اکتروپیون یا برگشت پلک

هنگامی که چشمانتان را ببندید، پلکان شما اشک‌ها را به طور یکنواخت در سراسر چشمانتان توزیع می‌کنند تا سطوح چشم‌ها را لوبریکه نگه دارند. اگر اکتروپیون داشته باشید، پلک پایین از چشمتان دور می‌شود و اشک‌ها به درستی به داخل جایگاه‌های کوچک در قسمت داخلی پلکان نمی‌چکد. نتیجه این نشانه‌ها و علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اشک‌ریزی (ترشح اشک بیش از حد). بدون دفع مناسب، اشکان شما ممکن است جمع شده و به طور مداوم از روی پلکان شما بریزد.

خشکی بیش از حد. اکتروپیون می‌تواند باعث شود چشمانتان خشک و دچار تاری شود .

تحریک. خشکی می‌تواند چشمانتان را تحریک کند و حس سوزش و قرمزی در پلکان و سفید چشمانتان ایجاد کند.

حساسیت به نور. چشم‌های خشک می‌توانند سطح قرنیه  را تحریک کنند و باعث حساسیت به نور شوند.

images 1702883565 657ff0ed5718f

زمان مراجعه به پزشک

اگر چشمانتان به طور مداوم اشک‌ریزی یا تحریک شوند، یا پلکان تان به نظرتان شل یا پائین آمده، به پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک یا چشم مراجعه کنید.

اگر تشخیص اکتروپیون گذاشته‌شده و تجربه‌های شما شامل موارد زیر باشد، به شدت توصیه می‌شود فوراً مراجعه کنید:

افزایش سریع قرمزی چشمان

حساسیت به نور

کاهش دید

این علائم و نشانه‌ها نشان‌دهنده انکسار یا زخم‌های قرنیه  هستند که ممکن است بر دید شما تأثیر بگذارند.

علت اکتروپیون یا برگشت پلک

اکتروپیون ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

ضعف عضلات. با پیر شدن، عضلات زیر چشم‌ها معمولاً ضعیف می‌شوند و استخوان‌ها کشیده می‌شوند. این عضلات و استخوان‌ها پلکان شما را در برابر چشمتان تنظیم می‌کنند. هنگامی که آن‌ها ضعیف می‌شوند، پلک شما ممکن است شروع به شل شدن کند.

فلج صورت. برخی از شرایط مانند بل پالسی و برخی از انواع تومورها می‌توانند عصب‌ها و عضلات صورت را فلج کنند. فلج صورتی که عضلات پلک شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند به اکتروپیون منجر شود.

زخم‌ها یا جراحی‌های گذشته. پوستی که توسط سوختگی‌ها یا صدمات، مانند یک سانحه ، آسیب دیده شده باشد می‌تواند رویکرد پلک شما به چشمتان را تحت تأثیر قرار دهد. جراحی‌های پلک قبلی (بلفاروپلاستی) می‌تواند اکتروپیون ایجاد کند، به‌خصوص اگر مقدار قابل توجهی پوست از پلک در زمان جراحی برداشته شده باشد.

رشد پلک. رشدهای خوش‌خیم یا سرطانی بر پلک شما می‌توانند باعث بروج کردن پلک شود.

اختلالات ژنتیکی. اکتروپیون به ندرت از تولد (خلقی) وجود دارد. هنگامی که این اختلال از طریق ژنتیک منتقل می‌شود، معمولاً با اختلالات ژنتیکی همراه است، مانند سندرم داون.

عوامل که باید جدی بگیرید

عواملی که احتمال ابتلا به اکتروپیون را افزایش می‌دهند شامل:

سن. شایع‌ترین علت اکتروپیون ضعف بافت عضلانی مرتبط با پیری است.

جراحی‌های گذشته در چشم. افرادی که عمل جراحی پلک داشته‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اکتروپیون در آینده قرار دارند.

سابقه سرطان، سوختگی یا صدمه. اگر در صورت شما قسمت‌هایی از سرطان پوست، سوختگی صورت یا صدمه داشته‌اید، احتمال ابتلا به اکتروپیون بیشتر است.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.