تصاویر/ آیا می دانستید این پایگاه مهم ترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در ایران بود؟

تصاویر/ آیا می دانستید این پایگاه مهم ترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در ایران بود؟

کپکان یا کبکان نام روستایی در ایران است که در دی ماه ۱۳۹۷ به دلیل پخش سریال روزهای ابدی به کارگردانی جواد شمقدری مورد توجه ایرانیان قرار گرفت.

به گزارش صبح به نقل از روزیاتو، سریال روزهای ابدی 17 آذر هر شب ساعت 22:15 روی آنتن می رود.

این سریال داستان ها و روایت های مربوط به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از فوریه 2017 تا نوامبر 2018 را به تصویر می کشد و به نظر می رسد پس از پایان سریال امنیتی خانه امان پربیننده ترین سریال شبکه یک در سال کرونا در سال 2019 باشد. .

در سریال روزهای ابدی در 3 قسمت اول یک سایت نظامی در اختیار نیروهای آمریکایی که در منطقه ای به نام کاپکان است نمایش داده می شود و سایت مخفی معرفی می شود. همانطور که در ابتدای سخنرانی گفتیم کپکان نام یکی از روستاهای ایران است.

2 پایگاه نظامی جاسوسی سیا در ایران

نیویورک تایمز آمریکایی در سال 1979 نوشت: رئیس جمهور وقت آمریکا (جیمی کارتر) به آخرین سفیر آمریکا در ایران (ویلیام سالیوان) دستور داد تا نگاه ویژه ای به همکاری سیا و رژیم شاه در مورد دو پایگاه مهم نظامی آمریکا در ایران داشته باشد. بهشهر و کاپکان. .

در ژانویه 1979، شاه ایران و 2 سایت نظامی سیا را که برای نظارت بر فعالیت موشکی شوروی سابق ایجاد شده بودند، ترک کرد. به نیروهای دولت موقت داده شد.

سریال روزهای ابدی نگاهی دارد به فعالیت این 2 پایگاه نظامی جاسوسی سیا در ایران که در دهه 50 طراحی و ساخته شده و آنتن های بزرگی در آنها نصب شده است.

کپکان در دهستان میانکوه دهستان چپشلو شهرستان درگز استان خراسان رضوی قرار دارد و نام دیگر آن کبکان یا کوکان است.

سایت نظامی کبکان در دهه 1950 توسط نیروهای آمریکایی تأسیس شد و فعالیت های شنود به آنجا هدایت می شد.

سازمان سیا و افسران پنتاگون در این سایت فعال بودند. در قسمت سوم سریال روزهای ابدی دستگاه ها و ابزارهای کنترلی و فنی مستقر در سایت کوپکان که مجهز به دوربین های مداربسته سیاه و سفید بودند نمایش داده می شود.

شهرت روستای کبکان

احتمالا پس از پایان شیوع کووید 19 در ایران، روستای کبکان که در زمستان 1398 به شهرت رسید، از تابستان 1400 به یکی از مقاصد گردشگری و روستا گردی استان خراسان رضوی تبدیل شود.

جایی که قبل از سریال روزهای ابدی کمتر در موردش شنیده بودیم و خوانده بودیم. پلکان نادری روستای کپکان یکی از آثار تاریخی این روستای خراسان رضوی محسوب می شود.

پلکانی کمیاب در روستای کپکان در واقع بنای سنگی است که از ارتفاع پانصد متری کوه های الله اکبر شروع شده و حدود 1000 متر طول دارد و در کنار جاده به فاصله هشتصد متری از یال کوه اطراف ختم می شود.

عرض هر پله 2 تا 3 متر است. دامنه شمالی کوه الله اکبر به دشت درغز منتهی می شود. روستاهای اینچه کیکانلو، آق مزار، خرانلو، گپی و کپکان در اطراف تاسیسات نظامی این استان قرار دارند.

مصاحبه با یکی از افسران عالی رتبه پایگاه نظامی کوپکان

در فوریه 2013، بی بی سی با فیلیپ مک کیب آمریکایی، که یکی از افسران عالی رتبه سیا در پایگاه نظامی کاپکان در ایالات متحده بود، مصاحبه کرد.

این افسر بازنشسته ارتش آمریکا اکنون یک میلیونر در صنعت گردشگری است. اما سرمایه اولیه خود را 40 سال پیش در بهشهر مازندران و کپکان خراسان به دست آورد.

هر دو مکاني که نام برديم پايگاه هاي نظامي جاسوسي آمريکا در ايران قبل از انقلاب اسلامي بود.

آقای فیلیپ متخصص نظارت بر موشک و اطلاعات فضایی شوروی در ایران و متخصص در فرکانس های موشکی و ماهواره ای بود. او کارشناس ارشد سیا در سایت های نظامی کوپکان و بهشهر بود.

محمدرضا پهلوی به سیا آمریکا اجازه داد تا برای نظارت بر این برنامه‌ها تجهیزات نظارتی سیگنال الکترونیکی برنامه فضایی شوروی را در ارتفاعات روستای کپکان در استان خراسان و صفی آباد بهشهر نصب کند.

فیلیپ بین سالهای 1349 تا 1353 در بهشهر و کاپکان مشغول به کار بود. مرکز سیا در بهشهر در کاخ صفی آباد قرار داشت.

این مرکز یک سایت نظامی بود و کارمندان سازمان جاسوسی آمریکا تا 10 ساعت در اتاقی پر از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته کار می کردند.

فیلیپ مک کیب جوان در ارتفاعات سرد کبک در مرز ایران و شوروی در کنار یکی از آنتن های جاسوسی سیا

مهمترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در کبکان ایران بود.

تصویری هوایی از سایت نظامی کاپکان که از داخل هواپیمای سیا آمریکا گرفته شده است در اختیار بی بی سی قرار گرفت

مهمترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در کبکان ایران بود.

تصویری هوایی از پایگاه نظامی کاپکان سازمان سیا آمریکا در ارتفاعات سرد استان خراسان در دهه 1950 منتشر شده توسط بی بی سی

رصد شوروی

به گفته آقای مک کیب، او و 20 نفر از همکارانش 24 ساعت شبانه روز برای نظارت و تجزیه و تحلیل شلیک موشک های شوروی و فعالیت آنها کار می کردند.

پلاک خودروهایی که فیلیپ و همکارانش در سایت های جاسوسی ارتش آمریکا در ایران استفاده می کردند، پلاک رسمی دولت ایران بود.

سایت جاسوسی کاپکان از سایت جاسوسی صفی آباد بهشهر کوچکتر بود. اما سایت کاپکان چون نزدیک مرز شوروی بود برای سازمان جاسوسی آمریکا در ایران قبل از انقلاب اهمیت بیشتری داشت.

سازمان جاسوسی آمریکا با فعالیت های موشکی شوروی در سایت کاپکان آشنا بود. که می توانستند سیگنال های باکیفیت را مشاهده کنند و این در بهشهر قابل مشاهده نبود.

تمامی فعالیت های مربوط به شلیک موشک های نظامی و فضایی روسیه در آن زمان توسط سایت جاسوسی نظامی کاپکان رصد می شد.

پس از سقوط رژیم پهلوی، کنترل این مراکز نظامی آمریکا از دست رفت. و توانایی ایالات متحده در جمع آوری اطلاعات در مورد آزمایش های موشکی شوروی در این نقطه از کره زمین به این ترتیب کاهش یافت.

در 6 ژوئن 1979 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان “برنامه جدید ایالات متحده برای نظارت بر اطلاعات آزمایش های موشکی اتحاد جماهیر شوروی” نوشت. پایگاه‌های جاسوسی سیا در ایران مهم‌ترین مقر آمریکا برای رصد اطلاعاتی میدان موشکی شوروی سابق بوده است.

مهمترین سایت های عملیاتی سیا

در کتاب THE WIZARDS OF LANGLEY که به موضوع روش های مدیریت علم و فناوری در سازمان جاسوسی آمریکا اشاره دارد. جفری ریچلسون درباره سایت های نظامی سیا در ایران توضیح می دهد. این کتاب در سال 2001 توسط شرکت Boulder منتشر شده است.

بخش هایی از این کتاب در وب سایت دانشگاه آمریکایی منعکس شده است. در این بیانیه آمده است که مهم‌ترین سایت‌های عملیاتی سیا در دوران جنگ سرد در ایران قرار داشتند و با نام‌های TACKSMAN I و TACKSMAN II شناخته می‌شدند.

اولین مکان، محل تله‌متری بود و در دهه 1950 در کاخی به نام بهشهر که نزدیک دریای خزر بود، ساخته شد.

هدف جمع آوری سیگنال های اطلاعاتی از Tyuratam شوروی بود که سیا معتقد بود یکی از ابزارهای اولیه آزمایش موشک اتحاد جماهیر شوروی است.

دومین سایت تله متری نظامی سیا در ایران در شمال شرقی ایران به نام کاپکان ساخته شد که در 40 مایلی مشهد قرار داشت.

افشای سند فوق محرمانه

مهمترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در کبکان ایران بود.

سند فوق محرمانه سیا آمریکا مربوط به سال 1979 که در سال 2013 منتشر شد، در مورد مسائل مالی وب سایت TACKSMAN است.

این سایت در 650 مایلی جنوب غربی سایت نظامی Tyruatam شوروی قرار داشت.

این 2 سایت می توانند کارهایی را انجام دهند که هیچ سایت نظامی ایالات متحده در جهان نمی تواند برای نظارت و نظارت بر سیگنال های موشکی شوروی سابق انجام دهد.

این دو سایت، ثبت لحظه ای آخرین فعالیت های آزمایش موشکی شوروی را در دستور کار خود داشتند. و اطلاعات فوق محرمانه ای در مورد ابعاد موشک و شرایط عملیاتی آن استخراج کردند. در واقع، این دو سایت نظامی سیا کنترل کاملی بر برنامه ICBM شوروی سابق داشتند.

مهمترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در کبکان ایران بود.

روایتی از فعالیت سایت های جاسوسی سیا در ایران

ویلیام سالیوان در خاطرات خود نصب دستگاه های جاسوسی در شمال ایران را یکی از موفقیت های وصف ناپذیر سیا و آمریکا در ایران ارزیابی می کند.

این اقدام به آنها اجازه داد تا بر فعالیت های راهبردی و نظامی و موشکی شوروی در قلمرو وسیع آن کشور کنترل و نظارت داشته باشند و اطلاعات لازم را به دست آورند.

پایگاه شنود آمریکایی در ایران نیز برای ضبط سیگنال های رادیویی مرکز فضایی شوروی در بانکونور قزاقستان مورد استفاده قرار گرفت.

نوشته تصاویر/ آیا می دانستید مهم ترین و پیچیده ترین پایگاه جاسوسی سیا در ایران بوده است؟ اولین بار در صبح. ظاهر شد.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.