راه های اثبات جرم سرقت (بدون مدرک). اندلرن

راه های اثبات جرم سرقت (بدون مدرک).  اندلرن

امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی، آمار مربوط به سرقت و سرقت افزایش چشمگیری یافته و باعث ایجاد مشکلات نظم و امنیت در جامعه شده است. اکنون از آنجایی که مال مسروقه برای مالک مهم است، بسیاری از افراد به دنبال اثبات سرقت و بازیابی اموال خود هستند. گاهی این اثبات دزدی بدون دلیل یا دلیل خاصی انجام می شود و قانونگذار مقرر کرده است که اگر شخصی نتواند ادعای خود را ثابت کند به مجازات جرم تهمت و تهمت محکوم می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه های اثبات جرم سرقت آشنا شوید.

روش های اثبات دعوا

به طور کلی دو روش برای اثبات دعوای حقوقی وجود دارد. یکی روش مدرک و دیگری روش آماره. اما آیا با تعاریف این روش ها آشنا هستید؟ سه تفاوت اساسی بین شواهد و شواهد وجود دارد که عبارتند از:

  1. دلیل، مبنای اصلی حکم قاضی است، یعنی قاضی باید ادله را بررسی کند و در نهایت حکم لازم را صادر کند. این در حالی است که آماره دلیلی غیرمستقیم است که به قاضی در صدور حکم کمک می کند.

  2. قاضی برای صدور حکم قطعی باید از دلیل استفاده کند در حالی که استفاده از دلیل اجباری نیست و قاضی می تواند در صورت لزوم از آن استفاده کند.

  3. ادله و دلیل در حقیقت امور ثابتی است که در قانون آمده است; اما منظور از امارت قضائی هر موردی است که منجر به قطعیت قاضی در صدور حکم لازم شود.

آماره یعنی چی؟

اماره در ماده 157 قانون مدنی یکی از طرق اثبات جرم شناخته شده و به معنای علامت، علامت و علامت است. البته لازم به ذکر است که امارات قضایی زمانی قابل استفاده و بهره مندی هستند که دعوی اقامه شده دارای شاهد و امارت کامل باشد. در یک تعریف ساده تر، می توان گفت که برهان چیزی معلوم است که می توان از آن برای اثبات چیزی مجهول استفاده کرد.

انواع آماره

امارات به گونه ای دسته بندی شده اند که می توان آنها را به امارات قانونی و قضایی تقسیم کرد. امارات قانونی به صراحت در قانون ذکر شده است و تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود، قابل استناد است. نوع دیگر اماره از نوع قضائی است که به نظر و معیارهای قاضی بستگی دارد. در واقع امارات قضایی به گونه ای مطرح می شوند که قاضی را متقاعد می کنند تا بر اساس آنها حکم نهایی را صادر کند. به عنوان مثال در رابطه با راه های اثبات جرم سرقت می توان به ارائه امارت قضایی اشاره کرد اما در چنین شرایطی امارت قضایی شامل چه مواردی می شود؟

دوربین های مدار بسته یکی از مصادیق اصلی قوه قضائیه است. امروزه در بسیاری از مکان ها و حتی در خیابان ها و کوچه ها از دوربین های مدار بسته استفاده می شود که به اثبات جرم کمک می کند. بنابراین قاضی فیلم های ضبط شده را بررسی می کند و از وقوع سرقت و اثبات جرم سرقت اطمینان حاصل می کند.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که گاهی تنها مراجعه به دوربین های مداربسته کافی نیست; به عنوان مثال، اگر سرقتی در محل کار اتفاق بیفتد، دوربین های مداربسته به تنهایی نمی توانند دلیل کافی برای اثبات جرم باشند، بلکه باید شهادت شهود یا سایر شواهد ثبت شود.

منظور از شواهد چیست؟

منظور از شواهد چیست؟

استدلال ها یا استدلال ها در واقع مواردی هستند که یک یا هر دو طرف منازعه برای دفاع از خود مطرح می کنند. عموماً چهار دلیل در قانون برای اثبات دعاوی کیفری ارائه می شود که عبارتند از اقرار، شهادت، اعتراض و سوگند و علم قاضی که در ادامه نسبت به هر یک توضیح داده خواهد شد.

اعتراف

تعریف اقرار در ماده 164 قانون مجازات اسلامی آمده است و بر اساس آن اقرار عبارت است از اقرار شخصی که به نام خود مرتکب جرم شده است. این شواهد بسیار قابل اعتماد است و زمانی که فردی به سرقت اعتراف می کند، اقرار وی معتبر تلقی می شود و نیازی به ارائه مدارک دیگری نیست. البته گاهی بین اقرار شخص با سایر شرایط پرونده اختلافاتی وجود دارد که در این صورت اقرار پذیرفته نمی شود و تحقیقات از سر گرفته می شود.

شرایط پذیرش اقرار به جرم سرقت

برای پذیرفته شدن اقرار باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • مقصر باید صریحاً اعلام کند که مرتکب جرم سرقت شده است، زیرا اگر اقرار صریح و روشن نباشد، پذیرفته نمی شود.

  • اقرار خود شخص پذیرفته می شود و اگر ولی یا وصی یا وکیل شخصی اعلام کند که شخصی مرتکب سرقت شده است این ادعا و اقرار پذیرفته نمی شود.

  • وقتی شخصی با پا به مقامات نزدیک می شود و می گوید سرقت کرده ام، این اقرار صحیح است وگرنه وقتی فردی به زور به سرقت اعتراف کرد، حرف او پذیرفته نمی شود.

  • اقرار باید در حضور قاضی باشد تا قاضی بتواند اقرار را ثبت و رسمی کند.

برای اثبات جرم سرقت اعلام شود

همانطور که گفته شد شهادت نیز یکی از ادله دعوی است که مشمول ماده 174 قانون مجازات اسلامی است و به معنای آگاه ساختن افراد دیگر از متهم سرقت است. بنابراین، این افراد باید در برابر قاضی حاضر شوند و هر چه دیده اند و می دانند بگویند; چه شهادت شما مفید باشد یا مضر! حال برای شهادت شخص باید شرایطی وجود داشته باشد که عبارتند از:

  • اولین شرطی که باید وجود داشته باشد بلوغ شاهد است.

  • بعد حکمت شاهد است. شهادت یک دیوانه پذیرفته نیست.

  • کسی که قرار است شهادت دهد نباید با طرفین دعوا دشمنی یا مشکلی داشته باشد، زیرا شخص می تواند به خاطر دشمنی که دارد، شهادت را به گونه ای بدهد که باعث اشکال شود.

  • برای اثبات جرم سرقت، شهادت دو نفر عادل کفایت می کند.

سوگند به اثبات جرم سرقت

یکی دیگر از آزمون های حقوقی که در اثبات جرم سرقت نقش دارد، قسم است. سوگند به معنای شهادت دادن به خداوند در مورد صحت گفتار است. البته در دعاوی کیفری اقامه قسامه نمی تواند موجب اثبات دعوی شود و برای پذیرفتن سوگند باید شرایطی وجود داشته باشد از جمله:

  • سلامت عقل فردی که اعلام می کند

  • سن اکثریت اظهار کننده

  • شاهد باید آزادانه و داوطلبانه شهادت دهد نه با زور و اجبار!

منظور از قسامه چیست؟

قسامه قسمی است که در آن مدعی هر گونه آلودگی و شر را به دلیل فقدان دلیل دیگر انکار می کند. برای تایید سوگند، یک سری شرایط باید وجود داشته باشد، از جمله:

  • فردی که فحش می دهد نباید رابطه سببی داشته باشد.

  • کسی که سوگند یاد می کند باید مرد باشد.

  • باید محکم و بدون شک قسم بخوری.

علم قاضی در ادله جرم سرقت

موارد ذکر شده از ادله جریان است، اما گاه قاضی این ادله را لحاظ می کند و با علم خود تصمیم به صدور حکم می گیرد. در صورت اتخاذ چنین تصمیمی باید کلیه ادله و اماراتی که قاضی بر اساس آنها حکم کرده است ذکر شود.

از یک وکیل کمک بگیرید!

تا اینجا در مقاله در مورد روش هایی که می توان جرم سرقت را اثبات کرد صحبت کردیم. اما گاهی شرایط به قدری پیچیده می شود که نمی توان به تنهایی مراحل قانونی را مدیریت کرد. در چنین شرایطی توصیه می شود با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید. بهترین وکیل کیفری اهواز او با توجه به تحصیلات و تجربه خود می تواند بهترین راه حل ها را برای اثبات جرم به شما ارائه دهد.

نگران یافتن وکیل اهوازی هم نباش، چون یک وکیل از طرف ما می تواند در این زمینه به شما کمک کند. در این سایت حقوقی وکلا با توجه به تخصص و شهر خود دسته بندی شده اند که می توانید با مراجعه به آنها و در نهایت پرونده را به وکیل بسپارید.

آخرین کلمه

سرقت یکی از معضلات جرمی است که این روزها بیش از گذشته شاهد وقوع آن هستیم. بنابراین در این مقاله نحوه اثبات این جرم و احقاق حقوق خود را تحلیل می کنیم. فراموش نکنید که یک وکیل می تواند در این راه به شما کمک کند و روند پیگیری را تسریع بخشد!

آبنما: vakilazma.com

به این مقاله امتیاز دهید

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.