سخنان عجیب این بازیگر: برای بازی در چند سریال فریب خوردم!

سخنان عجیب این بازیگر: برای بازی در چند سریال فریب خوردم!

رضا توکلی با اشاره به شرایط نامناسب عقد قرارداد با بازیگران پیشکسوت، صاحبان پروژه ها را تاجر و تاجر توصیف کرد.

رضا توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به شرایط نامناسب عقد قرارداد با بازیگران پیشکسوت، صاحبان پروژه ها را تاجر و تاجری توصیف کرد که این بازیگر توانایی چانه زنی با آنها را ندارد!

رضا توکلی درباره آخرین فعالیت های خود گفت:

این روزها فیلمنامه ای در دست دارم و مشغول مطالعه آن هستم تا تصمیم بگیرم.

قبل از آن و در فاصله حدود دو سال بعد از سریال «احضار» کار دیگری در سینما و تلویزیون نداشتم و بیشتر درگیر امور روزمره زندگی ام بودم.

این بازیگر درباره حضور پررنگ‌تر خود گفت:

سال‌ها پیش تجربه حضور در یک پروژه سینمایی را داشتم و یادم می‌آید همکارانم در آن پروژه می‌گفتند چطور ممکن است در فیلم‌هایی با این میزان توانایی و پتانسیل بازیگری حضور نداشته باشید؟

البته منظورم تعریف از خودم نیست، بلکه یادآوری می کنم که توانایی های نسل من و امثال من در حال از بین رفتن است و نتوانسته ایم آن را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

در مورد اینکه چرا من در سینما حضور ندارم، واقعاً نمی دانم چه اتفاقی افتاده است، ساده ترین پاسخ این است که نقشی در فیلم به من پیشنهاد نمی شود.

وی افزود: فکر می کنم آن شجاعت و جسارتی که باید در فیلمسازان ما باشد وجود ندارد و همه شرایط پیرامون ما از شرایط اقتصادی گرفته تا شرایط اجتماعی دست به دست هم داده تا فیلمسازان کمتر ریسک کنند.

اما من معتقدم که همه ما باید برای رسیدن به موقعیت های بهتر ریسک کنیم.

برای شرکت در برخی پروژه ها فریب خوردم!

این بازیگر ادامه داد: اخیرا به من پیشنهاد حضور در یک سریال خانگی داده شد و پیش از این هم برای سریال «مانکن» پیشنهاد داشتم. برخی از این پروژه ها برای دعوت به همکاری جملاتی می گویند که فقط توکلی می تواند این نقش را بازی کند!

با نهایت صداقت، گاهی برای شرکت در این پروژه ها فریب می خورم و در موقعیت خاصی قرار می گیرم.

«دارم برات میمیرم» عنوان آخرین تجربه من در شبکه خانگی به کارگردانی عباس مرادیان است و فکر می کنم در نقطه مناسبی وارد داستان شده و حضور موثری در داستان دارم.

توکلی با تاکید بر لزوم صحبت درباره شرایط حاکم بر بازیگری در سینما، تلویزیون و شبکه خانگی، گفت: از این شرایط سخت ناراحتم و این مختص من هم نیست.

بسیاری از بچه های هم سن و سال من از این وضعیت ناراحت هستند زیرا نتوانستند و نمی توانند به آنچه که لیاقتش را دارند برسند.

شرایط مساعد برای همه هنرمندان ما هنوز در این زمینه ایجاد نشده است.

ما تا امروز راهی را طی کرده ایم که به جایی ختم نشده است.

این بازیگر پیشکسوت درباره واکنش های مردم در کوچه و خیابان نیز گفت:

به خدا قسم اگر این مردم فداکار و هنردوست نبودند شاید تا امروز در این عرصه نبودیم.

هنوز مردم وقتی من را در کوچه و بازار می بینند، می پرسند که آیا امسال در ماه رمضان در تلویزیون حضور دارید؟

چون به نظر می رسد مردم از حضور من در تلویزیون خاطرات خوبی در ماه رمضان دارند.

اما اینکه چرا کارگردان ها سراغ من نمی آیند، فکر می کنم دلیلش مشخص است. سینما تکلیف روشنی دارد!

در سراسر جهان، هنرمندان اصیل یک فرصت هستند

وی ادامه داد: در تمام دنیا هنرمندان متعهد و اصیلی که اجراهایشان با لایه های پایین جامعه ارتباط برقرار کرده است، فرصت محسوب می شود.

این هنرمندان به خصوص این بازیگران فرصتی برای جامعه ما هستند.

اما وقتی جامعه ای نتواند از هنرمندان نامدار و حتی چهره های مطرح ورزشی خود برای رسیدن به اهداف فرهنگی و هنری خود استفاده کند چه اتفاقی می افتد؟

چگونه در نمایشگاه کتاب شاهد تبلیغ کتاب توسط هیچ هنرمند یا شخص برجسته ای نیستیم؟

در همه جای دنیا مردم هنرمندانشان را دوست دارند چون با ما اشک ریخته اند و با ما خندیده اند.

مردم ایران عاشق هنرمندان ایرانی هم هستند. ما باید از بازی های سیاسی عبور کنیم.

توکلی درباره خاطراتش از برخوردهای مردم با او گفت: چند وقت پیش برای کار اداری مجبور شدم وارد یک سازمان دولتی شوم.

وقتی از در ورودی رد شدم، کارکنان مشغول صحبت با هم بودند. “اون بازیگر اومده!” (می خندد) هنوز به اندازه کافی نقش های منفی و دودوزی در ذهنشان بود، اینگونه مرا به یکدیگر معرفی کردند.

مثلاً در سریال «زیرزمین» یا «کیمیا» نقش هایی داشتم که اغلب پست بودند و در نهایت پول و شهرتی به دست نمی آوردند!

با اینکه هیچوقت در زندگی واقعی پول نگرفتم!

زنی که به پشت صحنه آمد و از من خواست شوهرش را نصیحت کنم!

وی ادامه داد: مردم معمولا ما را با نقش هایمان قضاوت می کنند. در میان نقش هایی که داشتم سریال «او یک فرشته بود» داستان خودش را داشت.

خدا حسن جوهرچی را بیامرزد، یادم هست یک روز با حسن جوهرچی در اتوبان نیایش مشغول تمرین دیالوگ بودیم که مدیر صحنه آمد و گفت آقای توکلی این خانم با شما کاری دارد.

شگفت زده شدم. وقتی رفتم ببینم داره چیکار میکنه دیدم یه خانمی چند شب اومده و اصرار داره من رو ببینه.

وقتی پرسیدم کارت چیست؟ گفت همسرم در راه نیست و می توانی دو ساعت بیایی خانه ما و نصیحتش کنی که دست از کارش بردارد! (می خندد)

این بازیگر ادامه داد:

توضیح دادم که من یک بازیگر هستم و کسانی که نصیحت می‌کردند نقش‌هایی بودند که بازی می‌کردم. این دستاورد بسیار مهمی برای یک بازیگر است که در قالب یک شخصیت مخاطب را باور کند.

گاهی در خلوت می گویم خدایا من چه کرده ام که اینها با این علم به من لطف دارند؟

توکلی درباره مشکلات تعیین دستمزد بازیگران پیشکسوت گفت:

این مشکلی است که برای بسیاری از ما پیش می آید. اخیرا با یک بازیگر باسابقه کار کردم و پشت دوربین متوجه شدم که مدام سرش را تکان می دهد و حسرت می خورد.

علت را که پرسیدم، گفت متأسفانه بعد از 70 سال هنوز در حال دویدن هستیم. پرسیدم چطور؟ می فهمم که بحث مربوط به قرارداد و مبلغ دریافتی است.

واقعیت این است که هنرمندان هیچ گاه در توافق بر سر مسائل مالی موفق نبوده اند. این تعداد استثنا برایم مهم نیست، اما حرف من این است که اکثر ما وقتی وارد اتاق تولید یک پروژه می شویم، با یک تاجر مواجه می شویم!

طبیعی است که زبانمان جلوی یک حرفه ای بسته شود!

وی افزود: حرفه ما مستمری ندارد و اتفاقاً به دلیل بی نظمی در حرفه ما برخی از همکارانم دچار عوارض قلبی و مغزی می شوند.

این یک واقعیت است که ما توانایی بحث و چانه زنی بر سر مسائل مالی را نداریم. واقعیت این است که اکثر بازیگران آنقدرها درآمد ندارند و البته مرسوم نیست که عدد و رقم اعلام کنند.

این بازیگر پیشکسوت در پایان گفت:

درست است که گاهی نقش برایم مهمتر از دستمزد است، اما مواقعی هم شرایط ایده آلی برای خلق یک شخصیت جدید داریم. من اهل شکایت نیستم و تا زمانی که بتوانم و تخصص داشته باشم کار خودم را انجام خواهم داد.

هیچ وقت برای کارم کم نمی گذارم. جوری زندگی کرده ام که به کسی نیاز ندارم.

نوشته سخنان عجیب این بازیگر: برای بازی در چند سریال فریب خوردم! اولین بار در صبح. ظاهر شد.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.