عفونت مقعدی چیست؟

عفونت مقعدی چیست؟

عفونت مقعدی در واقع همان آبسه است که در ناحیه مقعد رخ می‌دهد. آبسه مقعدی به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود؛ باکتری‌های استافیلوکوک و اشرشیاکولی، قارچ‌ها و یا غده‌های مقعدی مسدود شده از جمله دلایل ابتلا به این عارضه هستند. در دهانه مقعد غده‌هایی وجود دارند که ممکن است بسته شوند و این مسئله باعث عفونت و جمع شدن چرک و ایجاد تورم در ناحیه و ایجاد آبسه گردد.

عفونت مقعدی نیاز به درمان فوری دارد؛ زیرا عدم توجه به این بیماری می‌تواند باعث شود بیماری فیستول که یک بیماری نسبتاً پیچیده نشیمنگاهی به شمار می‌رود پس از مدتی بیمار را درگیر کند.

عفونت مقعدی بسیاری مواقع با بیماری فیستول یا بواسیر علائم مشترکی دارد و به همین دلیل با مشاهده علائم باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد تا پس از تشخیص بیماری درمان آن آغاز شود.

از جمله علائم عفونت مقعدی می‌توان به نشانه‌های زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و التهاب بافت در اطراف مقعد
  • درد شدید در لبه مقعد
  • خروج خون و چرک از محل عفونت
  • بی‌اشتهایی
  • یبوست
  • بدن درد

بسیار مهم است افراد با دیدن این نشانه‌ها هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا درمان این بیماری آغاز شود.

تشخیص آبسه مقعدی چگونه انجام می‌گیرد؟

بیماری آبسه مقعدی نیازمند درمان است تا این بیماری تبدیل به بیماری‌های دیگری همچون فیستول مقعدی نشود. بسیار مهم است پس از اینکه بیماران علائم این بیماری را مشاهده کردند هرچه سریع‌تر جهت تشخیص آبسه مقعدی به پزشک مراجعه کنند.

آبسه مقعدی به دو شکل زیر بیماران را مبتلا می‌کند:

  • آبسه عمقی: این آبسه به دلیل نفوذ عفونت به بخش‌های عمیق به وجود می‌آید و به تدریج باعث درد و تورم می‌شود؛ به شکلی که نشستن و راه رفتن برای بیمار سخت می‌گردد.
  • آبسه سطحی: این آبسه در بخش سطحی‌تر پوست ایجاد می‌شود و باعث درد شدید در لبه مقعد می‌گردد. از نشانه‌های دیگر این نوع آبسه التهاب و قرمزی در بافت‌های همراه آبسه است.

تشخیص آبسه مقعدی از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که بیماران برای تشخیص این بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند در ابتدا پزشک سؤالاتی را در مورد وضعیت فرد می‌پرسد و سپس به معاینه محل آبسه می‌پردازد. بسیاری مواقع آبسه بسیار مشخص است و با یک معاینه فیزیکی ساده پزشک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد.

در صورتی که تشخیص آبسه مقعدی با یک معاینه فیزیکی ساده امکان‌پذیر نباشد پزشک برای تشخیص ممکن است آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش‌های تصویربرداری خاص مانند اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و سونوگرافی آندوسکوپی ترانس رکتال و توموگرافی کامپیوتری لگن را لازم ببیند.

با روش‌های نام برده تشخیص آبسه مقعدی به بهترین شکل ممکن است. پس از تشخیص این بیماری اقدامات لازم جهت درمان صورت می‌گیرد. درمان آبسه مقعدی با استفاده از روش جراحی و لیزردرمانی امکان‌پذیر است و به این ترتیب این بیماری می‌تواند برای همیشه درمان شود.

جهت تشخیص آبسه مقعدی افراد می‌توانند به مرکز تخصصی درمان فوری مراجعه کنند تا تشخیص بیماری آنها به بهترین شکل صورت گیرد و اقدامات درمانی مناسب آغاز گردد.

درمان خانگی درد مقعدی

درمان خانگی آبسه مقعدی در طب سنتی چگونه است؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای درمان آبسه مقعدی به سراغ روش‌های درمان خانگی بروند. درمان خانگی آبسه مقعدی در طب سنتی به طور معمول به شکل‌های زیر انجام می‌شود:

کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم به کاهش درد و تورم کمک می‌کند. یک حوله گرم و مرطوب را به مدت 15-20 دقیقه بر روی ناحیه مبتلا قرار دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بخش باشد.

حمام آب گرم

نشستن در وان آب گرم (بدون صابون و مواد شوینده) به مدت 10-15 دقیقه چند بار در روز می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. می‌توانید چند قطره اسانس‌های طبیعی مانند اسانس اسطوخودوس یا اسانس درخت چای به آب اضافه کنید.

استفاده از زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی است. یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با کمی آب مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید و بر روی ناحیه مبتلا بمالید.

عسل طبیعی

عسل به دلیل خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی می‌تواند به تسریع فرایند بهبود کمک کند. مقداری عسل طبیعی را روی ناحیه مبتلا بمالید و پس از 20-30 دقیقه با آب گرم بشویید.

مصرف سیر

سیر دارای خواص ضدباکتری و ضدالتهابی است. می‌توانید سیر تازه را خرد کرده و با کمی آب به صورت خمیر درآورده و به ناحیه مبتلا بمالید. همچنین می‌توانید سیر را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید تا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شود.

 روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتری و ضدالتهابی است. مقداری روغن نارگیل را گرم کرده و بر روی ناحیه مبتلا بمالید.

استفاده از گیاه آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا را به ناحیه مبتلا بمالید و بگذارید تا خشک شود.

این روش‌ها که از آنها به عنوان درمان خانگی آبسه مقعدی در طب سنتی یاد می‌شود روش‌هایی مؤثر هستند که می‌توانند میزان عفونت و التهاب را کاهش دهند؛ اما درمان قطعی این بیماری به شمار نمی‌روند و به همین دلیل انجام آنها تنها زیر نظر پزشک پیشنهاد می‌شود.

درمان آبسه مقعدی

درمان آبسه مقعدی چیست؟

درمان آبسه مقعدی برای جلوگیری از ابتلا بیمار به عارضه‌هایی نظیر فیستول بسیار اهمیت دارد.

درمان آبسه مقعدی به دو روش زیر صورت می‌گیرد:

جراحی آبسه مقعدی

این روش تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در صورتی که آبسه ساده و سطحی باشد تحت بی‌حسی موضعی در مطب انجام می‌شود. در صورتی که آبسه پیچیده و عمیق باشد باید از بیهوشی یا خواب عمیق برای جراحی استفاده کرد و نیاز به بستری کوتاه مدت فرد در بیمارستان است. در این روش جراح یک برش بر روی آبسه ایجاد می‌کند تا عفونت آن تخلیه شود.

لیزر آبسه مقعدی

لیزر آبسه مقعدی روشی کم تهاجمی برای درمان این بیماری به شمار می‌رود. این روش می‌تواند این بیماری را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه درمان کند.

در این روش از دستگاه‌های لیزر co2 استفاده می‌شود. با این دستگاه برش‌هایی در ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود تا بافت آسیب‌دیده جدا گردد. لیزر آبسه مقعدی برای آبسه‌های سطحی پیشنهاد می‌شود.

درمان آبسه مقعدی با لیزر از جمله روش‌های اصلی درمان در مرکز تخصصی درمان فوری است و افراد می‌توانند درمان بیماری خود را به دست متخصصان کولورکتال این مجموعه بسپارند تا آبسه برای همیشه درمان شود.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.