معرفی بهترین فیلم ها و سریال های مهران مدیری از دیروز تا امروز

معرفی بهترین فیلم ها و سریال های مهران مدیری از دیروز تا امروز

فیلم‌ها و سریال های مهران مدیری همواره جز پرمخاطب‌ترین آثار ایران بوده‌اند، زیرا او خیلی خوب می‌داند چگونه مخاطب را سرگرم کند. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی و بررسی بهترین سریال و فیلم های مهران مدیری همراه شما شویم.

بدون شک مهران مدیری یکی از بهترین طنزپردازان ایرانی پس از انقلاب است که با آثار و خصوصا سریال‌های خود توانست مخاطبان زیادی را جذب خود کند. علاوه بر آن این بازیگر به شدت کاریزماتیک است و طرفداران زیادی دارد. او به خوبی کارگردانی آثار طنز را بلد است و می‌داند با چه ترفند و نوع صحبت کردنی مخاطب را به سمت خود بکشد. از همه مهمتر، آقای مدیری در انتخاب بازیگران و خصوصا نویسندگان همکار خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کند.

سریال های مهران مدیری همیشه پرطرفدارتر از فیلم‌های او بوده‌اند. این هنرپیشه از سال 1368 وارد حوزه بازیگری شد و با ساخت مجموعه تلویزیونی ساعت خوش به شهرت زیادی رسید. در ادامه مقاله پیش رو بازیگرها عملکرد سال‌های فعالیت هنری این بازیگر را بررسی کرده و بهترین سریال و فیلم های مهران مدیری را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب:

بهترین سریال های مهران مدیری

در ابتدا به سراغ معرفی سریال‌های دیده شده این کارگردان می‌رویم و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. سریال ساعت خوش ؛ معرفی فهرست سریال و فیلم های مهران مدیری

  • سال ساخت: 1373-1374
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: نادر سلیمانی، امیر غفارمنش، حسین رفیعی، رضا شفیعی‌جم، ارژنگ امیرفضلی، رضا عطاران و…
  • تعداد قسمت‌ها: مشخص نیست

سریال ساعت خوش بدون شک یکی از بهترین سریال های مهران مدیری است که در بین سال‌های 1373 تا 1374 پخش شد و سبب شد که مهران مدیری و تیم او به شهرت بسیار زیادی برسند. ژانر این اثر کمدی بود و به صورت آیتمی پخش می‌شد یعنی داستان آن در هر قسمت و آیتم فرق می‌کرد. ساعت خوش هر هفته از شبکه دوم سیما پخش می‌شد و باعث شد تا بازیگران آن و مهران مدیری راه ستاره در پیش بگیرند. سرانجام به دلایل نامعلوم ساعت خوش متوقف شد. این اثر در زمان خودش بسیار پیشگام بود و تیم نویسندگان آن شامل: داوود اسدی، ارژنگ امیرفضلی، رضا عطاران، مهدی فیروزی و علیرضا مسعودی می‌شدند‌.

همچنین بخوانید :

2. سریال پاورچین

سریال های مهران مدیری

  • سال ساخت: 1381-1382
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: محمدرضا هدایتی، سعید پیردوست، ساعد هدایتی، سیامک انصاری، سید جواد رضویان، شقایق دهقان، سحر زکریا، سحر ولدبیگی و…
  • تعداد قسمت‌ها: 90 قسمت

پاورچین عنوان‌ بعدی این فهرست است که مهران مدیری به عنوان کارگردان و بازیگر در آن حضور پیدا کرد. این اثر به گفته نویسندگان آن یعنی پیمان و مهراب قاسم‌خانی به نوعی الهام از سریال مشهور فرندز بود که به عنوان سریالی نود قسمتی توسط آقای مدیری ساخته شد. پاورچین دیگر از آن طرز ساخت سریال‌های آیتمی فاصله گرفته بود و یک کمدی موقعیت را به تصویر می‌کشید. این اثر در هر قسمت ماجراهای جدیدی را به مخاطب نشان می‌داد که در آن نقدهای اجتماعی مختلفی نهفته شده بود. در واقع پاورچین سریالی بسیار پیشگام در زمانه خویش بود که رویکرد آثار مدیری را تغییر داد.

داستان حول محور شخصیتی به نام فرهاد می‌گردد که با همسر خود مهتاب در خانه‌ای چند واحده متعلق به پدر و مادر مهتاب زندگی می‌کند. آنها هر روز ماجراهای جدیدی را تجربه می‌کنند تا شخصیت‌هایی به نام‌ طغرل، داود، شادی، یاسمن، سپهر و… به آنها اضافه می‌شوند.

3. سریال شب‌های برره ؛ معرفی فهرست سریال و فیلم های مهران مدیری

سریال های مهران مدیری به عنوان بازیگر

  • سال ساخت: 1384
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سیامک انصاری، محمد شیری، محمدرضا هدایتی، بهنوش بختیاری، شقایق دهقان، هادی کاظمی، رضا شفیعی جم و…
  • تعداد قسمت‌ها: 92 قسمت

شب‌های برره بدون شک بهترین سریالی است که تا کنون آقای مدیری موفق به ساخت آن شده است. در واقع اکثرا سریال‌ها و فیلم های مهران مدیری را با همین اثر می‌شناسند. گروهی از نویسندگان از جمله پیمان قاسم‌خانی، امیرمهدی ژوله، سروش صحت و… در این اثر به آقای مدیری کمک می‌کردند. به علاوه برره طنزی اجتماعی با زبانی تند بود که تا آن زمان کمتر اثری مشابه آن در صدا و سیما ایران پخش شده بود. ایده ساخت برره از زمان پاورچین در ذهن سازندگان افتاد و بعدها با شاخ و برگ دادن به آن، تبدیل به اثری جذاب شد. بدون اغراق برره سریالی است که هیچوقت قدیمی نمی‌شود و مناسب تمام دوران خواهد بود.

داستان این اثر درباره یک روزنامه نگار زندانی شده به نام کیانوش استقرارزاده است که به برره تبعید می‌شود و بعد از گزیده شدن توسط ماری خاص، توسط شیرفرهاد برره، پسر خان پایین برره، به یک ده که بعدها تبدیل به بخش می‌شود، برده می‌شود. کیانوش رفته‌رفته با مردم برره که رفتارهایی عجیب و جنجالی دارند آشنا شده و سعی می‌کند تبدیل به یکی از آنها شود. در هر قسمت برای کیانوش و سایر افراد اتفاق‌های مختلفی می‌افتد.

برره تاثیر عمیقی بر روی فرهنگ مردم در زمان خود گذاشت و حتی گویشی که در آن به کار برده می‌شد، سال‌ها نقل زبان مردم بود. این اثر به دلایل مختلفی دیگر اجازه پخش نگرفت و ناتمام باقی ماند.

4. سریال باغ مظفر

جدیدترین سریال مهران مدیری

  • سال ساخت: 1385
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی، نصرالله رادش، رضا شفیعی‌جم، شقایق دهقان، سحر جعفری جوزانی و…
  • تعداد قسمت‌ها: 40 قسمت

عنوان بعدی در میان سریال های مهران مدیری به عنوان بازیگر، باغ مظفر است. این اثر با فاصله کمی از شب‌های برره به روی آنتن رفت و مورد استقبال قرار گرفت. اگرچه باغ مظفر جذابیت شب‌های برره را نداشت اما تقریبا شخصیت‌های آن تداعی کننده آن سریال بودند و به همین دلیل پرمخاطب شد. البته تعداد قسمت‌های بی‌کیفیت این سریال کم نبودند، اما به هر حال سریالی موفق بود و تیتراژی بسیار جذاب نیز داشت. داستان این سریال حول محور یک خان خیالی به نام مظفر زرگنده است که در باغی وسیع به همراه پسرش کامران، دخترش فروغ، عروسش نازی، مستخدمش حیف نان و پسرعموی پیرش منصور زندگی می‌کند. این سریال نیز کمدی موقعیت است و در هر قسمت خود داستانی مجزا دارد.

5. سریال گنج مظفر

بهترین سریال های مهران مدیری

  • سال ساخت: 1385-1386
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی، نصرالله رادش، رضا شفیعی‌جم، شقایق دهقان، سحر جعفری جوزانی، جواد عزتی و…
  • تعداد قسمت‌ها: 12 قسمت

گنج مظفر در واقع دنباله باغ مظفر است که در همان سال‌ها بعد از پخش سریال ساخته شد و قرار بود به صورت لوح فشرده در سال 1386 پخش شود. اما پخش این اثر تا سال 1392 طول کشید و از شبکه نمایش خانگی روانه بازار شد. این اثر به قدری خوش ساخت و جذاب بود که حتما باید در این مقاله به آن اشاره کنیم. گنج مظفر در واقع حتی می‌تواند یک مینی سریال مستقل نیز باشد و خط داستانی خاص خود را دارد. این اثر دیگر کمدی موقعیت نیست و در هر 12 قسمت یک داستان خاص را دنبال می‌کند.

داستان در زمانی اتفاق می‌افتد که خانواده زرگنده متوجه یک نقشه گنج می‌شوند که از جانب خان قلی خان برای آنها به عنوان میراث گذاشته شده است. اما نقشه به صورت تکه‌تکه است و خانواده باید برای تکمیل و پیدا کردن گنج چالش‌های زیادی را تحمل کنند.

همچنین بخوانید :

6. سریال مرد هزارچهره ؛ معرفی فهرست سریال و فیلم های مهران مدیری

سریال های مهران مدیری

  • سال ساخت: 1387
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: علیرضا خمسه، پژمان بازغی، شقایق دهقان، فلامک جنیدی، سیامک انصاری و…
  • تعداد قسمت‌ها: 13 قسمت

مرد هزار چهره برخلاف آثار دیگر آقای مدیری چندان قسمت‌های زیادی نداشت و مناسب نوروز تهییه شده بود. این اثر نیز به صورت روایت دنبال می‌شد و دیگر هر قسمت آن بیانگر داستان خاصی نبود. تفاوت فاحشی بین این اثر و آثار پیشین مدیری است. در واقع از همین سریال بود که مدیری سر شوخی را با اقشار مختلف آغاز کرد. همچنین معنای عمیقی در پس این سریال خفته بود که اشاره جدی‌ای به اجتماع و اینکه افراد قدرت نه گفتن داشته باشند، داشت.

داستان مرد هزار چهره درباره مردی به نام مسعود شصت‌چی است که بخاطر عشق به دختری به نام سحر مجبور می‌شود چند صباحی نقش برادر پزشک او را بازی کند تا بتواند دل پدرزن آینده‌اش را بدست آورد اما غافل از اینکه وارد دامی بزرگ می‌افتد. مسعود مجبور است هر دفعه خود را به جای یک شخصیت جا بزند. این مجموعه فصل دومی داشت که به اندازه فصل اول آن موفق نبود.

7. سریال قهوه تلخ

سریال های مهران مدیری به عنوان بازیگر

  • سال ساخت: 1389-1391
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی، الیکا عبدالرزاقی، سحر جعفری جوزانی، جواد عزتی، هادی کاظمی، سحر زکریا، زنده یاد عارف لرستانی و…
  • تعداد قسمت‌ها: 102 قسمت

قهوه تلخ بلندترین از سریال های مهران مدیری است که به عقیده خود او بهترین اثر در کارنامه‌اش است. در واقع این سریال و شب‌های برره اختلاف بسیار کمی در میزان محبوبیت دارند و حتی برخی آن را بهترین اثر مدیری می‌دانند. پس از فاصله گرفتن‌های این کارگردان از تلویزیون، قهوه تلخ جز اولین سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود که با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد. مدیری این بار دیگر در زیر سایه قاسم‌ خانی‌‌ها کار نکرد و از خشایار الوند و امیرمهدی ژوله در نوشتن فیلمنامه کمک گرفت. این اثر اما یک اشکال بزرگ داشت و آن هم نداشتن قسمت‌های پایانی بود که به دلایل نامعلومی هرگز ساخته نشد.

داستان سریال درباره نیما زندکریمی یک استاد تاریخ است که توسط یکی از دانشجویان خود با برهه تاریخی ناشناخته‌ای آشنا می‌‌شود و به صور کاملا مرموزی با خوردن یک فنجان قهوه تلخ به همان تاریخ گمشده سفر می‌کند…

8. سریال در حاشیه ؛ معرفی فهرست سریال و فیلم های مهران مدیری

سریال های مهران مدیری

  • سال ساخت: 1394
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سیامک انصاری، مهران غفوریان، جواد رضویان، سحر زکریا، شبنم فرشادجو، محمدرضا هدایتی و…
  • تعداد قسمت‌ها: 26 قسمت

پس از چندین سال عدم فعالیت در تلویزیون، مدیری تصمیم گرفت با در حاشیه به این رسانه برگردد. او که در شبکه نمایش خانگی بارها با مشاغل مختلف شوخی کرده بود، این بار به سوی جامعه پزشکان رفت. در حاشیه بدون تعارف نه به قدرت آثار پیشین مدیری بود و نه جذابیت آنها را داشت. تنها مزیت آن بازیگران طنز درجه یک سریال بودند.

این سریال در فصل اول عملکردی تقریبا قابل قبول داشت اما فصل دوم آن کاملا ناموفق بود. داستان درباره دکتر هومن صحرایی متخصص یک رشته خاص در پزشکی است که در یک بیمارستان بدون بیمار پستی دریافت می‌کند. از سوی دیگر او با پزشکان دیگری آشنا می‌شود که هر کدام گذشته قابل تاملی دارند. از سویی دیگر فردی به نام کنگر زهتاب خود را مالک بیمارستان می‌داند و مانع فعالیت آنها می‌شود…

9. سریال هیولا

سریال های مهران مدیری به عنوان بازیگر

  • سال ساخت: 1397-1398
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، نیما شعبان نژاد، گوهر خیراندیش و…
  • تعداد قسمت‌ها: 19 قسمت

سریال هیولا عنوان بعدی فهرست بهترین سریال و فیلم های مهران مدیری است که با رویکردی جدید ساخته شد. در این اثر آقای مدیری که پیش از این مسائل سیاسی را در لفافه بیان می‌کرد، عملا یک کمدی سیاسی را به مخاطب نشان داد. به علاوه، او باری دیگر از پیمان قاسم خانی برای نگارش فیلمنامه خود کمک گرفت. نکته مهم این سریال، عوض شدن کامل بازیگرانی بود که در اثر او حضور پیدا کردند. او به سراغ تیمی کاملا متفاوت رفت و سبک کارهایش نیز عملا تغییر کرد. این اثر یکی از پرمخاطب‌ترین آثار شبکه نمایش خانگی بود.

داستان سریال درباره خانواده شرافت است که نسل‌ها سعی کرده‌اند شرافت خود را حفظ کنند و این مسئله آنها را به فقر کشانده است. اما با خسته شدن‌پدر خانواده و قبول کردن رشوه یکی از دانش آموزان خود، ورق زندگی خانواده کاملا برمی‌گردد.

همچنین بخوانید :

10. سریال دراکولا

جدیدترین سریال مهران مدیری

  • سال ساخت: 1400
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: ویشکا آسایش، اندیشه فولادوند، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، نیما شعبان نژاد، بهنام تشکر، امیرمهدی ژوله و…
  • تعداد قسمت‌ها: 16 قسمت

جدیدترین سریال مهران مدیری در این لیست دراکولاست که به عنوان قسمت دوم هیولا ساخته شد. دراکولا در مجموع اثر خوبی بود اما هرگز نتوانست به پای هیولا برسد و توازن خوبی که قسمت اول برقرار کرده بود را از دست داد. این اثر دیگر نه شبیه کارهای قدیمی مدیری بود و نه راه هیولا را دنبال می‌کرد. در واقع اگرچه دراکولا اثری مناسب با شرایط روز بود اما ماننده برره یا قهوه تلخ نمی‌توانست محبوب تمام دوران‌ها باشد. داستان پس از حوادث هیولا و حول محور کامران کامروا اتفاق می‌افتد. این بار همسر جدید کامروا که قصد به رخ کشیدن ثروت خود را دارد برای او جشن تولدی می‌گیرد. کامران کامروا نیز به کار همیشگی خود پولشویی مشغول است تا اینکه…

بهترین فیلم های مهران مدیری

در این قسمت آثار سینمایی آقای مدیری در مقام کارگردان و بازیگر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. فیلم همیشه پای یک زن در میان است ؛ معرفی فهرست سریال و فیلم های مهران مدیری

فیلم های مهران مدیری در نقش بازیگر

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • سایر بازیگران: گلشیفته فراهانی، حبیب رضایی، رضا کیانیان، آهو خردمند و…
  • مدت زمان: 90 دقیقه

همیشه پای یک زن در میان است یکی از فیلم های مهران مدیری در نقش بازیگر است برای ایفای نقش در آن نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد. در واقع هرچه مهران مدیری به عنوان یک شومن و کارگردان سریال موفق بوده، در سینما عملکرد چشمگیری نداشته است. اما این نقش او می‌تواند قسمت روشن کارنامه کاری‌اش در سینما باشد. داستان درباره زن و شوهری در آستانه طلاق است که اکنون به مرز طلاق رسیده‌اند و ماجرای طلاق آنها دیگران را نیز درگیر می‌کند.

2. فیلم ساعت ۵ عصر

مهران مدیری به عنوان کارگردان

  • سال ساخت: 1395
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سیامک انصاری، امیر جعفری، آزاده صمدی، رسول نجفیان، نگین معتضدی و…
  • مدت زمان: 98 دقیقه

ساعت 5 عصر جز بهترین فیلم های این کارگردان است که به عنوان اولین فیلم کارگردانی شده توسط او، اکران شد. او نویسنده این اثر نیز بود و همچنین در آن نقش کوتاهی نیز داشت. این فیلم اگرچه فروشی بسیار خوب داشت و رکورد خوبی در گیشه زد اما نوعی سرگردانی در آن موج می‌زد و به قوت آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی او نبود. ساعت 5 عصر درباره ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی است. در داستان با یک وکیل به نام مهرداد پرهام همراه می‌شویم که هر طور شده قصد دارد به بانک برسد تا قسطش را پرداخت کند.

همچنین بخوانید :

3. فیلم ساعت ۶ صبح ؛ معرفی فهرست سریال و فیلم های مهران مدیری

جدیدترین فیلم مهران مدیری

  • سال ساخت: 1402
  • کارگردان: مهران مدیری
  • سایر بازیگران: سمیرا حسن پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، تینو صالحی و…
  • مدت زمان: 94 دقیقه

فیلم ساعت ۶ صبح متفاوت‌ترین و جدیدترین فیلم مهران مدیری است که توسط او نوشته شد. در واقع ژانر این اثر کاملا درام و جنایی است و هیچ ربطی به طنز ندارد. بخواهیم منصف باشیم، فیلم ساعت ۶ صبح نتوانست آنطور که باید در ژانر خود بدرخشد و یک موفقیت در کارنامه هنری مدیری محسوب شود اما فروش خوبی داشت. داستان درباره دختری است که درست شب قبل از مهاجرت خود، به مهمانی‌ای می‌رود و با آمدن پلیس به مهمانی خود را پنهان می‌کند. او سرانجام در خانه قفل می‌شود و با کمک برادر خود می‌تواند به فرودگاه برسد اما از پروازش جا می‌ماند.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی بهترین سریال‌ها و فیلم های مهران مدیری همراه شما بودیم. آقای مدیری از اواخر دهه 60 وارد تلویزیون شد و تا کنون آثار فاخری در کارنامه خود ثبت کرده است. نظر شما درباره این‌ هنرمند چیست؟ بهترین فیلم یا سریالی که دیدید چه نام داشت؟ لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران