معرفی تجهیزات اندازه گیری برق و صنعت: فیزیکی، محیطی و شیمیایی. اندلرن

معرفی تجهیزات اندازه گیری برق و صنعت: فیزیکی، محیطی و شیمیایی.  اندلرن

معرفی تجهیزات و ابزار اندازه گیری.

تجهیزات اندازه گیری ابزار دقیق برای اندازه گیری های مختلف در طول فرآیند یک محصول یا یک منطقه خاص برای به دست آوردن اطلاعات و شرایط کنترل استفاده می شود. انواع کالیبراتور، انواع مولتی متر، آمپرمتر و آمپرمتر، انواع فرستنده، انواع سنسور، انواع تستر، چکر، کنتور گاز، فتومتر و چندکاره و… جهت اندازه گیری و کنترل فیزیکی، کمیت های شیمیایی و محیطی خواهند بود.

بیایید کمی در مورد تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق بیاموزیم:

اندازه گیری، کنترل و ابزار دقیق چیست؟

مهندسی کنترل یکی از شاخه های الکترونیک و مکانیک است که مهندسی ابزار دقیق یکی از زیر مجموعه های آن می باشد. با استفاده از تجهیزات اندازه گیری می توان کمیت های فیزیکی را به همین دلیل در صنایع مختلف کنترل کرد.

به عنوان مثال: صنایع غذایی، صنایع داروسازی، صنعت سیمان، صنعت نفت و گاز و صنعت پتروشیمی بسیار مفید خواهند بود.

اجزای ابزار

1. اندازه گیری

2. کنترل

3. دستگاه های خروجی

این سه عنصر سیستمی به نام سیستم های کنترل خودکار را تشکیل می دهند که وظیفه کنترل یک فرآیند در یک مجموعه عملیاتی را بر عهده دارد.

متر

قسمت اندازه گیری مقدار واقعی مورد مورد نظر را اندازه گیری می کند.

رانندگان

بخش دوم ابزار دقیق بخش کنترل است. در ابتدای صنعت برق که کنترل مانند امروز نبود کنترل توسط عوامل انسانی انجام می شد سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک. ، با ایجاد ابزارهای بادی وارد مرحله جدیدی شد. پس از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارت های الکترونیکی برای کنترل آغاز شد که با ایجاد این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کاهش یافت.

دستگاه های خروجی

عملگرها وسایلی هستند که سیگنال خروجی را از کنترلر گرفته و بر اساس این سیگنال ها عمل می کنند. از جمله دستگاه های خروجی اصلی می توان به شیرهای کنترلی و الکتروموتور اشاره کرد. این ابزارها پارامترهای اندازه گیری شده را با عملکرد خود در مقدار مورد نظر کنترل می کنند.

ضخامت سنج رنگ

یکی از موارد مهم در کنترل کیفیت اندازه گیری و تعیین دقیق ضخامت اجسام و پوشش آنها با استفاده از ضخامت سنج می باشد. اگر ضخامت پوشش معیوب باشد یا قسمتی از رنگ خراشیده شود، ممکن است باعث خوردگی، اکسیده شدن و از بین رفتن قطعه شود. به همین دلیل برای اندازه گیری ضخامت فلز یا رنگ باید از ضخامت سنج دقیق استفاده کرد.

نحوه اندازه گیری ضخامت رنگ و مینا با ضخامت سنج ضخامت سنج رنگ و مینا دستگاهی است که برای اندازه گیری ضخامت پوشش یا رنگ استفاده می شود. این دستگاه ضخامت اجسام یا پوشش ها را به دو روش اندازه گیری می کند: با پروب مستقل و با پروب خودکار.

ضخامت سنج رنگ بر اساس ترکیبی از دو مکانیسم القای مغناطیسی و جریان گردابی کار می کند. این عامل به مهندسان اجازه می دهد تا از ضخامت سنج برای اندازه گیری در محدوده وسیع تری استفاده کنند.

دماسنج لیزری

دماسنج لیزری یا دماسنج لیزری چیست؟

دماسنج لیزری دستگاهی است که با اندازه گیری اشعه مادون قرمز ساطع شده از سطوح اجسام مختلف و تبدیل آنها به عدد قابل مشاهده برای تعیین دما در انواع پروژه های صنعتی و غیر صنعتی کمک می کند. اما لیزر در این دستگاه‌ها بر اندازه‌گیری دما تأثیر نمی‌گذارد، بلکه فقط موقعیت صحیح دماسنج را نشان می‌دهد. بسته به روش اندازه گیری دماسنج لیزری و شکل ظاهری آن، نام های مختلفی برای این دستگاه وجود دارد که عبارتند از:

دماسنج لیزری

دماسنج لیزری / دماسنج لیزری

ترمو به معنی دما و گرما و متر به معنی اندازه گیری است بنابراین دماسنج در فارسی به معنی دماسنج است و کاربران ممکن است این دستگاه را به عنوان دماسنج یا دماسنج لیزری بشناسند.

دماسنج لیزری تفنگی

از آنجایی که بیشتر دماسنج های لیزری به دلیل سهولت در استفاده و خواندن به صورت تفنگی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند، این دماسنج ها به عنوان دماسنج تفنگی نیز شناخته می شوند. البته دماسنج های لیزری فقط به شکل تفنگ محدود نمی شوند و اشکال دیگری هم دارند.

دماسنج مادون قرمز / دماسنج مادون قرمز

امواج مادون قرمز نوعی امواج الکترومغناطیسی هستند که پس از برخورد با جسم به آن حرارت می دهند. این امواج گروهی از پرتوهای نامرئی خورشید هستند. به همین دلیل است که وقتی در مقابل خورشید می ایستیم احساس گرما می کنیم. این امواج طول موج بیشتری نسبت به امواج مرئی و فرکانس کمتری نسبت به آنها دارند. به همین دلیل پس از امواج مرئی در نمودار طیف الکترومغناطیسی قرار می گیرد. از آنجایی که روش اندازه گیری دما در این دماسنج بر اساس اشعه مادون قرمز تابش شده توسط اجسام است، این دماسنج ها نیز به عنوان این خواص اجسام توصیف می شوند.

دماسنج لیزری و مادون قرمز غیر تماسی

تفاوت و البته مزیت دماسنج های لیزری با دماسنج های دیگر در تماس نبودن آنها با جسم داغ است. بنابراین، این دماسنج ها برخلاف دماسنج های تماسی یا نفوذی دارای ویژگی غیر تماسی هستند.

پیرومتر / پیرومتر

نام دیگر این محصول pyrometer است که از ترکیب دو کلمه pyro به معنی آتش و meter به معنی اندازه گیری گرفته شده است.

به این مقاله امتیاز دهید

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.