پرتاب ماهواره ظفر ۱ ؛ اطلاعاتی تازه از ماهواره ظفر ۲ – بازیگرها

پرتاب ماهواره ظفر ۱ ؛ اطلاعاتی تازه از ماهواره ظفر ۲ – بازیگرها

پرتاب ماهواره ظفر 1 نزدیک است. به تازگی رئیس دانشگاه علم و صنعت گفته است که مراحل ساخت این ماهواره به اتمام رسیده و آماده پرتاب است.

3 هفته پیش بود ماهواره تحقیقاتی چمران 1 به فضای پرتاب و در مدار 550 کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره با همکاری پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان توسعه داده شده و توسط ماهواره‌بر قائم 100 راهی جو زمین شد.

راهنمای خرید بازیگرها

پس از آن حسین سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، برنامه‌ پرتاب ماهواره در سال 1403 را مشخص و گفت که تا انتهای سال حداقل 5 و حداکثر 7 پرتاب دیگر خواهیم داشت.

اکنون که کمتر از 6 ماه تا پایان سال مانده است، رئیس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که مراحل ساخت ماهواره ظفر 1 به پایان رسیده است. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که برنامه پرتاب ماهواره ظفر 1 به زودی اعلام شد.

به نقل از ایسنا؛ داوود یونسیان، رئیس دانشگاه علم و صنعت، برنامه ساخت 2 ماهواره دیگر توسط این دانشگاه را اعلام کرد. یکی از این ماهواره‌ها، ماهواره ظفر 2 است که تا 2 سال دیگر پرتاب می‌شود.

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

یونسیان درباره ساخت 2 ماهواره توسط دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: «ما یک ماهواره مخابراتی با دقت تصویربرداری خوب (تصویر رنگی با رزولوشن ۱۶.۵ متر) به نام ظفر ۱ را در دانشگاه طراحی کردیم که تست‌های این ماهواره به پایان رسیده است؛ بنابراین در همین سال جاری پرتاب می‌شود.»

وی اضافه کرد:

«ماهواره دیگری نیز با عنوان ظفر ۲ با دقت تصویربرداری بالاتر (۱.۵ متر) در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده است که در مراحل نمونه‌سازی، تست نمونه و تولید محصول نهایی است که به نظر، سال آینده رونمایی می‌شود؛ اما ماهواره قبلی، برای پرتاب تحویل داده شده است.»

تاکنون 4 ماهواره توسط دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است. یونسیان در این‌باره گفت: «ماهواره اول دانشگاه «نوید»، دومی «تدبیر» و سومی و چهارمی نیز با عنوان «ظفر ۱» و «ظفر ۲» نامگذاری شده‌اند.»

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیکپرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:

«اولین ماهواره ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره نوید بود که با موفقیت پرتاب شد. این ماهواره، یک ماهواره مخابراتی/ سنجشی با دقت تصویربرداری ۴۰۰ متر بود. همچنین ماهواره ظفر ۱ نیز از سال ۱۳۹۸ با دو ماموریت مخابراتی و تصویربرداری (با دقت ۱۰۰ متر) ساخته شد. ماهواره چهارم نیز با ماموریت تصویربرداری با دقت ۱۶.۵ متر و انتقال داده از زمین به فضا و برعکس، به فضا پرتاب خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «سه پارامتر اصلی در موفقیت‌آمیز بودن ماهواره نقش دارد؛ ابتدا بحث پرتاپ آن است که این بخش در حوزه فعالیت دانشگاه نیست. دوم، قرار گرفتن ماهواره در مدار است و سوم، کارایی خود ماهواره می باشد. هر دو ماهواره‌ای که تا امروز از دانشگاه علم و صنعت ایران به فضا پرتاب شده، در وظایفی که باید انجام دهند، موفق بوده‌اند.»

داوود یونسیان در پایان گفت:

«ساخت ماهواره چهارم این دانشگاه به سفارش سازمان فضایی کشور به دانشگاه صورت می گیرد، این ماهواره نیز با ماموریت انتقال داده بین زمین و فضا با دقت، سرعت بیشتر و حجم بالاتر همینطور تصویربرداری با دقت بالا ساخته خواهد شد.»

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیکپرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

مشخصات و مأموریت‌های ماهواره ظفر 1

ظفر 1 قطعاً با هدف انجام برخی مأموریت‌ها توسعه داده شده، در تصویر زیر به خوبی می‌توان این موضوع را متوجه شد:

 

پرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیکپرتاب ماهواره ظفر 1 در آینده‌ای نزدیک

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره پرتاب انواع ماهواره توسط ایران چیست؟ به نظر شما دولت از پرتاب ماهواره چه هدفی را دنبال می‌کند؟ منتظر نظرات شما هستیم.