گابا چیست به معرفی انواع گاب و مزایا و معایب استفاده از آن در منزل می پردازیم. اندلرن

گابا چیست به معرفی انواع گاب و مزایا و معایب استفاده از آن در منزل می پردازیم. اندلرن

گبه نوعی فرش است و مانند فرش های بافته از ارزش هنری زیادی برخوردار است و به همین دلیل امروزه طرفداران بی شماری را در سراسر جهان به خود جذب کرده است.

گبه که به فرش خورسک نیز معروف است، همان قالی است، با این تفاوت که در اندازه های کوچکتر و با پرزهای بلندتر ساخته می شود و عمدتاً هنر عشایر مناطق مختلف از جمله بوشهر، شیراز، خراسان، و در واقع یکی از سرمایه های اصلی این شهرک است. لازم به ذکر است که استان فارس را با قدمتی 150 ساله می توان یکی از پیشگامان این هنر در ایران دانست. این منطقه شامل ایلات قشقایی، خمسه، ممسنی و بختیاری است و به جرات می توان گفت پارچه های ترکان قشقایی فارس از بهترین پارچه هاست و به همین دلیل در خارج از کشور از شهرت خاصی برخوردارند.

انواع طرح ها و نقوش.

اگرچه در گبه طرح از پیش تعریف شده ای وجود ندارد، اما می توان گفت یکی از کارکردهای اصلی گبه ایرانی، طرحی به نام «کام» است. اصطلاح محلی «کام» در واقع شامل یک مربع مستطیل شکل و یک ردیف لوزی است که در وسط آن رئوس هر لوزی به رئوس لوزی های دیگر متصل است. با توجه به اینکه برای نیاز و استفاده شخصی تولید می شدند، اولین گاب ها عموما ساده و ساده بودند، اما به مرور زمان و با تجاری شدن این محصول، بافندگان آن با الهام از عواملی مانند طبیعت، امیدها و آرزوهای خود، طرح های مختلفی را خلق کردند. آنها ضربه زدند

مهمترین نقشه ها و نقشه های ایلات قشقایی عبارتند از:

1- طرح لبنیات
2 طرح سفالی
3- طرح داس Geba
گل 4 گابا
5-طرح ایلات
6- طرح درخت
7-طراحی هندسی
8 نوع یشم
طراحی 9-چهار فصلی.
10- طرح اردک

مواد از چه ساخته شده اند؟

گبه یکی از پارچه های اصیل ایرانی است که از دیرباز توسط عشایر با استفاده از پشم بز و گوسفند تولید می شد. عشایر از دارس سنتی و پشم طبیعی حیوانات برای تولید گبه استفاده می کردند.

روستاییان برای رنگ آمیزی فرش از رنگ های طبیعی سیاه و سفید، خاکستری یا قهوه ای و گاهی از رنگ های کرم استفاده می کردند. اما امروزه پشم ماشینی در کارخانه ها با استفاده از ماشین های ریسندگی و با استفاده از رنگ ها و الیاف شیمیایی مختلف تولید می شود.

مزایا و معایب گابا چیست؟

ماندگاری در عین زیبایی.

گبه از بادوام ترین انواع قالی است که مدل های مرغوب آن زیبایی و جذابیت اصیل خود را برای چندین سال حفظ می کند.

دکوراسیون متفاوت

دیوارها بهترین گزینه برای تنوع بخشیدن به دکوراسیون منزل و خاص و جذاب شدن دکوراسیون هستند. تخت هایی با طرح های مدرن بیشتر برای سبک های مدرن و تخت هایی با طرح های سنتی مانند بوته های گل با سبک کلاسیک سازگاری بیشتری دارند.

از طرح های سنتی می توان برای ایجاد دکوراسیون شیک در ترکیب با عناصر مدرن استفاده کرد.

گرما و صمیمیت

بازگشت به گذشته و خاطرات قدیمی و سفر به آرامش و سادگی زندگی عشایری با کمک گبس امکان پذیر است. مبلمان با کارکردهای خاص و جذابی که دارد، جدای از گرم کردن خانه، نقش مهمی در القای احساس صمیمیت و سادگی دارد.

راحتی

گبه به دلیل موهای بلند و تراکم بالاتر بسیار نرم و راحت است.

اصالت، زیبایی و ماندگاری.

اصالت، زیبایی و ماندگاری از ویژگی های بزرگ گبه است، از معایب آن می توان به مواردی مانند اندازه کوچک آن (گیبه ها معمولا در ابعاد 2 تا 6 متر تولید می شود) و همچنین هزینه گبه با کیفیت بالا اشاره کرد.

چشمه

به این مقاله امتیاز دهید