یان لیکان: ما هنوز راه درازی برای رسیدن به هوش مصنوعی جامع داریم. هوش مصنوعی به درک عمیقی از جهان دست نیافته است – بازیگرها

یان لیکان: ما هنوز راه درازی برای رسیدن به هوش مصنوعی جامع داریم. هوش مصنوعی به درک عمیقی از جهان دست نیافته است – بازیگرها

توسعه هوش مصنوعی و جایگزینی آن توسط نیروهای انسانی باعث نگرانی بسیاری از کاربران شده است. اما یان لیکان اکنون اعلام کرده که هنوز با آن لحظه فاصله داریم.

از زمانی که هوش مصنوعی کارآمد شد، بسیاری از کاربران نگران این بودند که فناوری جدید تا کجا پیش خواهد رفت و آیا واقعاً جایگزین انسان خواهد شد یا خیر. اقدام برخی شرکت های بزرگ برای جایگزینی این فناوری با نیروی انسانی بر نگرانی های ایجاد شده افزود. چند روز پیش بود که یان لیکانتروپ او در پاسخ گفت: «ما تنها زمانی می توانیم نگران کنترل هوش مصنوعی فوق هوشمند باشیم که با طراحی سیستمی که هوشمندتر از یک گربه خانگی است مواجه شویم.»

راهنمای خرید بازیگرها

یان لیکان: ما هنوز با هوش مصنوعی در سطح انسان فاصله داریم

به گزارش techcrunch، او حالا توضیحات جدیدی در این زمینه داده است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این فناوری از بسیاری جهات پشت ذهن انسان است که مهم ترین آن قدرت تفکر، برنامه ریزی و استدلال است. هنگامی که از او پرسیده شد که آیا این فناوری به انجام این کارها نزدیک شده است، متا دانشمند پرسید. او پاسخ داد که ما به این موضوع نزدیک نیستیم. البته ممکن است در صورت اعمال روش جدیدی به نام «مدل جهانی»، پس از یک دهه یا بیشتر به چنین فناوری دست پیدا کنیم.

یان لیکان: ما هنوز راه درازی برای رسیدن به هوش مصنوعی جامع داریم. هوش مصنوعی به درک عمیقی از جهان دست نیافته استیان لیکان: ما هنوز راه درازی برای رسیدن به هوش مصنوعی جامع داریم. هوش مصنوعی به درک عمیقی از جهان دست نیافته است

برخی از شرکت های بزرگ تاکنون گام های زیادی برای رسیدن به این هدف برداشته اند. به عنوان مثال، اوایل سال جاری، OpenAI، خالق چت بات محبوب ChatGPT، قابلیت جدیدی به نام حافظه را در دستیار خود معرفی کرد تا بتواند مکالمات کاربران را به خاطر بسپارد. آخرین مدل هوش مصنوعی این استارت آپ یعنی o1 نیز در انتهای پاسخ هایش کلمه فکر کن را نشان می دهد. این شرکت ادعا کرد که مدل جدیدش توانایی “استدلال پیچیده” را دارد.

البته بسیاری از تحلیلگران نظر متفاوتی دارند. آنها می گویند ما به AGI (هوش عمومی مصنوعی) بسیار نزدیک هستیم. با این حال یان لیکان همچنان بر حرف های خود پافشاری می کند. او در سخنرانی اخیر خود در انجمن هادسون توضیح داد:

ما به ماشین هایی نیاز داریم که دنیا را درک کنند. [ماشین‌هایی] آنها چیزها را به یاد می آورند، شهود، عقل سلیم دارند و می توانند در سطح انسان ها استدلال و برنامه ریزی کنند. علیرغم آنچه ممکن است شنیده باشید، سیستم های هوش مصنوعی فعلی نمی توانند هیچ یک از این کارها را انجام دهند.

ایان لیکان همچنان معتقد است که این اقدامات هنوز با «هوش مصنوعی در سطح انسان» فاصله دارند. او معتقد است که انسان ها “سال ها یا دهه ها” با دستیابی به این فناوری فاصله دارند. دلیل این امر ساده است: «مدل‌های زبان بزرگ با پیش‌بینی نشانه بعدی (معمولاً چند حرف یا یک کلمه کوتاه) کار می‌کنند و مدل‌های تصویر/ویدئو فعلی پیکسل بعدی را پیش‌بینی می‌کنند. به عبارت دیگر، مدل‌های زبان پیش‌بینی‌کننده‌های 1 بعدی و مدل‌های تصویر/فیلم هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده‌های دوبعدی هستند. این مدل ها در پیش بینی ابعاد مربوطه بسیار خوب هستند، اما هنوز دنیای سه بعدی را درک نمی کنند.

دقیقاً به همین دلیل است که مدل‌های هوش مصنوعی قادر به انجام وظایف ساده انسانی نیستند. ایان لیکان در ادامه توضیح داد که چگونه انسان ها یاد می گیرند میز خود را در 10 سالگی تمیز کنند یا در سن 17 سالگی رانندگی را یاد می گیرند. با این حال، پس از سال ها توسعه، هوش مصنوعی هنوز نمی تواند وظایف فیزیکی را به درستی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: