عکسی باورنکردنی از جمیله شیخی در اوایل جوانی

عکسی باورنکردنی از جمیله شیخی در اوایل جوانی

جمیله شیخی یکی از بازیگران توانمند سینما و تئاتر ایران بود که با بازی در سریال «پدر سالار» به شهرت رسید.

به گزارش صبح به نقل از خبرآنلاین: جمیله شیخی متولد 18 اردیبهشت 1309 در زنجان بازیگر سینما و تلویزیون بود. وی تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و در سال 1336 وارد تئاتر شد.شیخی قبل از انقلاب بازیگری در تلویزیون ملی را تجربه کرد و پس از انقلاب با سریال پدر سالار به شهرت بیشتری رسید.

در سال ۱۳۳۶ تئاتر را به صورت حرفه ای زیر نظر شاهین سرکیسیان و دکتر مهدی فروغ از تالار فارابی (هنرهای زیبای قدیم) آغاز کرد. او بازی روی صحنه را برای اولین بار با «پدر» استریندبرگ تجربه کرد. تا اینکه به استخدام اداره تئاتر درآمد.

در سال 1339 در سن 30 سالگی با تله تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان وارد تلویزیون ملی شاهشاهی شد.

شیخی در سال 1343 نمایش «قلب قصه» را برای تلویزیون کارگردانی کرد و در سال 1350 نیز کارگردانی نمایش «محکوم به اعدام» را بر عهده داشت. سپس در سال ۱۳۵۴ با «خانه خراب» نصرت کریمی وارد سینما شد.

جمیله شیخی در سال 1335 در سن 26 سالگی با هلال پسیانی ازدواج کرد و حاصل آن پسری به نام آتیلا پسیانی در 20 اردیبهشت 1336 است. هلال دو سال پس از ازدواج در سال 1337 دار فانی را وداع گفت.

در سال 1345 در سن 36 سالگی برای دومین بار با مهدی قریشی نایب رئیس دانشکده هنرهای دراماتیک ازدواج کرد. ثمره این ازدواج یک دختر به نام آتوسا قریشی در سال 1349 بود.

شیخی برای بازی در فیلم مسافران به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۷۰ برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد که خاطره انگیزترین نقش سینمایی اوست.

وی در سال ۱۳۷۵ برای فیلم «لیلا» به کارگردانی داریوش مهرجویی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

آخرین ظهور

در سال ۱۳۷۹ سریال «پس از باران» آخرین حضور تلویزیونی او بود و در سال ۱۳۸۰ فیلم «غغز بی خط» به کارگردانی ناصر تقوایی آخرین اثر سینمایی این بازیگر بود.

سرانجام جمیله شیخی در روز چهارشنبه 11 خرداد 1380 در سن 71 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر وی 4 روز بعد تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت ​​زهرا به خاک سپرده شد.

عکسی باورنکردنی از جمیله شیخی در اوایل جوانی/اولین تصویر صبحگاهی. ظاهر شد.