سرنوشت خوانندگان زن مهاجر چه شد؟ از سوگند تا ستین!

سرنوشت خوانندگان زن مهاجر چه شد؟  از سوگند تا ستین!

جرم انگاری آواز خوانی زنان در ایران به معضلی تبدیل شده است که باعث مهاجرت بسیاری از آنان شده است.

به گزارش صبح به نقل از برترین ها، وقتی خانمی وارد عرصه خوانندگی می شود دو راه ندارد.

یا می تواند از وزارت ارشاد مجوز بگیرد و در محیط های زنانه کنسرت برگزار کند. یا اینکه با فعالیت زیرزمینی بالاخره وارد مراحل قضایی شود. در این میان اگر خواننده زن خواننده رپ باشد، وضعیت از این هم بدتر می شود.

در ادامه به معرفی چند خواننده زن که برای ادامه فعالیت مجبور به مهاجرت شده اند می پردازیم:

استین

نام تولد او فرناز ملکی است، اما پس از مهاجرت در سال 1376، موسیقی خود را با نام هنری ستین و با لیبل رادیوجوان عرضه می کند.

شاید بتوان او را از معدود خوانندگان زنی دانست که توانسته از وزارت ارشاد مجوز بگیرد. اما مجوز او با محدودیت هایی همراه بود.

این غزل سرای ایرانی در سال 1371 و پس از کسب مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش که تنها به وی اجازه اجرای موسیقی برای بانوان و یا بک ووکال (آهنگی که پشت صدای خواننده اصلی خوانده می شود) را می داد. در سال 1376 به عنوان خواننده در سریال شهرزاد به شهرت رسید.

البته در آن زمان در تالار وحدت به عنوان بک وکال اجرا می کرد اما او را به آرزوی قلبی نمی رساند.

او به مدت 8 سال در ایران به عنوان معلم زبان انگلیسی در مدارس مختلف تدریس کرد. و به کمک همین مهارت، تجربه خواندن آهنگ به زبان انگلیسی را نیز دارد.

ستین به دلیل سبک موسیقی خاص خود به یک خواننده رپ نیاز داشت و این موجی شد برای روی آوردن او به سپر ترنس.

او همچنین در سال ۱۳۸۷ با ساسی مانکن و حسین تهی همکاری داشت.

این خواننده در اینستاگرام بسیار فعال است. چون به نظر او هنرمند باید برای مخاطب کار کند نه برای دل خودش.

سوگند – دشنام

فحش دادن و خواننده های زن مهاجرت کرده بودند.

این روزها همه او را با نام سوگند می شناسند و کمتر کسی او را سوگند سهیلی صدا می کند.

او موسیقی را از نه سالگی و چند سال پس از مهاجرت به آلمان شروع کرد و با سبک رپ دیده شد. اما حالا در ژانر «آر اند بی و فانک» جایگاه قابل توجهی پیدا کرده است.

در سال 1363 در حالی که تنها 18 سال داشت وارد گروه انتقام جوی Fs شد و در سبک رپ با فریناز همکاری کرد. تا اینکه با خوانندگانی چون عرفان، فرور، صادق، لیتو، حسین و… به عنوان همخوان آهنگ های مشترکی را منتشر کرد.

سوگند که این روزها یکی از مشهورترین خوانندگان زن ایرانی است، در اسفند 1392 پس از اجرای کنسرت در دبی وارد ایران شد. یک سال بعد به دلیل فعالیت های غیرقانونی دستگیر و پس از گذراندن یک ماه در زندان با قرار وثیقه آزاد شد.

با توجه به وثیقه سنگینی که برای آزادی فراهم کرده بود، به مدت سه سال فعالیت موسیقی خود را متوقف کرد و به تمرین تئاتر پرداخت.

سرانجام به دلیل ممانعت از اجرای تئاتر به حرفه طراحی صحنه و لباس رفت و در سال ۱۳۷۶ پس از بازگشت به آلمان به خوانندگی ادامه داد.

سوگند در نوجوانی نفر اول برنامه استعدادیابی کانال APN شد. که جایزه اش هزینه ساخت موزیک ویدیو توسط شبکه بود که می توان آن را شروعی برای فعالیت حرفه ای او دانست.

داور صدا برتر

او را موفق ترین خواننده زن جوان ایرانی می دانند. او در سال 1401 به همراه لیلا فروهر، بیژن مرتضوی و کامیار یکی از داوران مسابقه تاپ ویس ام بی سی پرشیا بود.

سوگند در اینستاگرام کم و بیش فعالیت دارد که شامل تصاویر همسر و پسرش، جاهای مختلف سفر شده است. تصاویری با افراد مشهور دیگر و همچنین دموهایی از موزیک ویدیوهای او وجود دارد.

این خواننده با حضور در پرشیا گات تلنت نیز به شهرت بیشتری دست یافت.

سوگند چند سال پیش با امیرعلی خسروجردی خواننده رپ معروف به «زخمی» ازدواج کرد و نام پسرشان را «میرات» گذاشت.

سوگند و فرزندش و خوانندگان زن مهاجرت کرده بودند.

او تعریف می کند که با شنیدن صدای «زخمی» برای اولین بار به کارش علاقه مند شده است. و پس از تماس با او برای انتشار کاور یکی از آهنگ های زخمی، عاشق یکدیگر می شوند.

علیرغم انتشار شایعاتی در مورد دلیل اضافه وزن (تولد) او، . سوگند اعتراف کرد که به دلیل افسردگی پس از مرگ مادرش و استفاده از داروهای اعصاب چاق شده است.

با اینکه سوگند قبل از ازدواج با عرفان، خواننده رپ، رابطه عاطفی داشت. اما شایعات مختلفی درباره او منتشر شده که یکی از جدیدترین آنها خیانت او به همسرش است.

25 باند

25 گروه و خواننده زن مهاجرت کردند.

25 بند نام یک گروه موزیکال زن و شوهر (تهمینه تامین و عادل دل) در سبک بلوز، پاپ و رپ است.

تنیم کار خود را با موسیقی سنتی آغاز کرد و اکنون در سبک پاپ فعالیت می کند.

او همخوانی با رضایا شروع به خوانندگی کرد و سپس به استقلال رسید که راهش را به استودیوی زیرزمینی عادل باز کرد.

در سال 1387، تهمینا و عادل همکاری خود را آغاز کردند که در نهایت منجر به تشکیل یک گروه موسیقی سه نفره (تهمینا، عادل و فرجام) شد.

این گروه با حمایت یاس و مسعود سعیدی اولین آهنگ خود (طوس) را منتشر کردند که البته به دلیل عدم توافق اعضا از هم پاشید.

پس از مدتی، تهمینا و عادل گروه موزیکال جدیدی را در سبک فیوژن تشکیل دادند و اولین موزیک ویدیو جنجالی خود را در سال 1990 منتشر کردند.

این ویدئو که در مشهد ضبط شده است باعث دستگیری برخی از سازندگان آن شد.

نام گروه (25 باند) از کلمه انگلیسی “tow” (tow + s) تشکیل شده است به این صورت که حرف “دو” به عدد (2) و کلمه “S” به 5 تبدیل شده است. به دلیل شباهت (دو + S = 25).

تامین پس از جدایی از همسر اولش در سال 1368 با عادل ازدواج کرد.

کلیپ های این دو نفر پر از المان های محبوب است. و دنیای شیکی که در موزیک ویدیوهای خود دارند باعث شده است تا جامعه طرفداران قابل توجهی داشته باشند.

دنیای داوران

داوران و خوانندگان زن به سراسر جهان مهاجرت کردند.

دنیا دادرسان فعالیت خود را از دنیای مجازی و ساخت دابسمش برای آهنگ های ایرانی و خارجی آغاز کرد. و اکنون به عنوان یک خواننده مستقل در استرالیا، کار تیمی مجازی دارد.

به دلیل علاقه زیاد به خوانندگی و اجرای روی صحنه، از هشت سالگی زیر نظر فرخ اسانلو (از شاگردان انوشیروان روحانی) به یادگیری پیانو پرداخت. و سرانجام در سن 13 سالگی (سال 89) به مالزی و سپس استرالیا مهاجرت کرد.

او از سال 1994 فعالیت اینستاگرامی خود را به وبلاگ نویسی نزدیک کرد و مشغول ساخت دابسمش بود. در آوریل 2017 اولین آهنگ مستقل خود (از اینجا) را منتشر کرد.

هرچند مدتی قبل از شروع فعالیت حرفه ای خود در استرالیا، خواننده گروه «تری نیس» بود. اما 9 ماه پس از خروج از این گروه فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد.

او همچنین اولین آلبوم خود (Dunya) را به زبان انگلیسی در سال 1997 منتشر کرد.

او همچنین با خواندن سرود تیم ملی مورد توجه خوانندگان و مجریان ایرانی از جمله سینا ولی الله و مکس امینی قرار گرفت.

بازیگری

دانیا دادرسان به بازیگری هم علاقه دارد، اما نکته قابل توجه این است که به قول خودش هر نوع اجرایی که مردم دوست دارند را دوست دارد!

به همین دلیل است که بسیاری از آثاری که او منتشر می کند بیشتر به دنیای وبلاگ نویسان نزدیک است تا به دنیای هنر. مثلا برای «میقولی» هم کار منتشر کرده است!

از آنجایی که دنیای داوران در اینستاگرام (با میلیون ها فالوور) و گاهی اوقات در یوتیوب (برای درآمدزایی) فعالیت چشمگیری دارد. بسیاری او را نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان یک وبلاگ نویس می شناسند.

بخش کاملی از نکات برجسته اینستاگرام او به عمل های زیبایی او مربوط می شود، که در میان آن ها او به تبلیغ آن کلینیک ها نیز می پردازد.

بخشی دیگر از این نکات به جملات انگیزشی اختصاص دارد و در نهایت بخش هایی را به زندگی شخصی خود اختصاص داده است.

جاستینا

جاستینا و خوانندگان زن مهاجرت کردند.

یکی دیگر از معدود خواننده های زن رپ ایرانی، فریماه حبشی زاده است که به “جاستینا” معروف است.

پس از یادگیری کیبورد در کودکی، برای اولین بار در سن 17 سالگی وارد یک استودیو زیرزمینی شد.

او در سن 22 سالگی کار خود را به طور رسمی با آهنگ “I don’t want” که کاور یکی از آهنگ های R&B ریحانا بود آغاز کرد.

مضمون اکثر آهنگ های او حمایت از حقوق زنان و اعتراض به وضعیت جامعه است.

البته این خواننده رپ ایرانی در سبک های دیگر مانند پاپ، هیپ هاپ و آر اند بی نیز تجربه دارد.

فریما چندین همکاری موفق با گروه تن با 10 (ارتش تن با 10، منوی بیگش و …) داشته است. و پس از آن با چندین خواننده رپ دیگر از جمله صادق (از لیبل کاغذی) و پوریا پوتک (در آلبوم OranjAnova) همکاری کرده است.

او در یکی از اجراهای تئاتر با تشویق های فراوان طرفدارانش مواجه شد. تحت تعقیب قرار گرفت و فعالیت خود را در عرصه موسیقی کاهش داد.

یکی از مهم ترین مسائلی که برای جاستینا پیش آمده، درگیری او با سوگند است.

جاستینا تا کنون با دیگر خوانندگان مشهور ایرانی همکاری داشته است.

از مهم ترین همکاری های او می توان به گروه ده تا ده اشاره کرد.

همچنین باید اضافه کرد که وی با هر یک از اعضای گروه کگز، حسین ابلیس، محمدرضا تاش و صادق آهنگ مشترکی را منتشر کرده است. و علاوه بر آن با خواننده های رپ دیگری مانند رضا پوروش، پوریا پوتک و حتی نیکیتا همکاری داشته است.

دریا دادور

دریا دادور و خوانندگان زن مهاجرت کردند.

دریا دادور که به عنوان معروف ترین خواننده زن اپرا شناخته می شود. در پنج سالگی از مشهد به تهران آمد و زیر نظر سیمین قدیری به فراگیری موسیقی پرداخت.

علاقه او به اپرا در سفرش به پاکستان شکل گرفت و پس از آن در سن 20 سالگی به همراه پدرش به فرانسه رفت و در کلاس های اساتید صاحب نامی چون آنا ماریا باندی، گابریل باکر، روبرت دومه، جیل فلدمن و چارلز برت

از افتخارات دریا دادور می توان به دریافت مدال طلا در رشته آواز لازیک برای اولین کنسرت او (سال 1978) که در تئاتر رویال Compagnie فرانسه برگزار شد اشاره کرد.

او قبل از ترک ایران شناخته شده بود. در سال ۱۳۶۰ در اپرای رستم و سهراب به رهبری لوریس چکناواریان از ارکستر سمفونیک ارمنستان تهران. او نقش تهمینا را بازی کرد.

به گفته خودش هرگز فکر نمی کرد بتواند در ایران آواز بخواند، البته این مراسم در شب های بعد لغو شد.

از دیگر افتخاراتی که این خواننده به نام خود ثبت کرده است خوانندگی به ۱۲ زبان است.

دادور آوازهای محلی و سنتی ایرانی را با سبک های غربی آمیخته و سبک خاص خود را خلق کرده است.

او در آثارش هم از اشعار کلاسیک و هم از اشعار معاصر ایرانی استفاده می کرد. و همچنین در اجراهای زنده خود از ترکیبی از سازهای شرقی و غربی مانند پیانو، ویولن، فلوت، چنگ و دهل استفاده کرده است.

نام دریا دادور در فهرست 1000 نام درخشان خاورمیانه و جهان عرب. و همچنین در کتاب برجسته ترین، مهم ترین و قدرتمندترین زنان خاورمیانه آمده است.

سرنوشت خوانندگان زن مهاجر چه شد؟ از سوگند تا ستین! اولین بار در صبح. ظاهر شد.