داوری حساس سه هفته اخیر لیگ

داوری حساس سه هفته اخیر لیگ

محمدپور دهقان

هدف امروز: دیدارهای پایانی لیگ بیست و سوم فوتبال در حالی وارد فینال خود می شود و از اواسط هفته جاری به مدت سه هفته از روز سه شنبه به طول می انجامد که فساد گسترده اخیر در باشگاه مس به اولین خبر و تیتر اول روزنامه ها و رسانه ها تبدیل شده است. کشور و البته داوری سه هفته ای در جبهه بسیار ظریف است و باید با روحیه و ظرافت خاصی انجام شود. با توجه به تبعات این فساد گسترده، رئیس کمیته داوران و رئیس سازمان لیگ برتر هفته گذشته استعفا دادند و با موافقت رئیس فدراسیون فوتبال استقلال تهران که یکی از آنهاست، به کار خود پایان دادند. مبارزه برای بقا و دیگری به هر طریقی برای مقام اول می جنگد، تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است و قرار نبود در ابتدا برای این مسابقه حساس انتخاب شود و پیام حیدری در دستور کار قرار گرفت و در سال 90 دقیقه با تصمیم رئیس کمیته داوران، داوری این دیدار به مود فنادی فر سپرده شد که خطای بزرگی با توپی که به گفته کارشناسان داور ایران کرنر نبود، انجام داد و به یک مسابقه نابرابر تبدیل شد. گلی برای استقلال تهران که تا بازی به شایعات زیادی دامن زد. مهم این است که نساجی مازندران و استقلال تهران برای تعیین داور این دیدار در ورزشگاه ملی قائم شهر که سرخپوشان مازندران هم برای ماندن در آن می جنگند، حساسیت بیشتری دارند. بخش اول
شرکت ملی صنعت مس ایران وارد عمل شد و معضل فساد در فوتبال را رسانه ای کرد; با وجود اینکه این پرونده مربوط به سال 1400 و قبل از آن است و ربطی به مدیرعامل فعلی باشگاه مس رفسنجان و عوامل فعلی وی ندارد، اما باید از آنها به خاطر پرداختن به این موضوع برای سلامت سایر باشگاه ها به جامعه تقدیر و تشکر کرد. پیمان یوسفی مجری معروف و سرشناس رادیو و برنامه ورزش و مردم به درستی جمعه گذشته در این برنامه اشاره کرد که امیدوارم اتفاقات درستی بیفتد و این سحر و این حرف هایی که باید قبول شود در فوتبال ما وجود دارد و دیگران نباید از ما تعریف کنند و بحث داوری به باشگاه‌های دیگر هم کشیده شده است، شاید این بحث در مورد فساد در تیم‌های فوتبال مس رفسنجان، فتح باب یا حسن گزارش شود که همه باشگاه‌ها خودشان وارد می‌شوند. ; آنها شرکت می کنند و فدراسیون وارد می شود. یعنی مثلا با رفتن پیمان و آقای رمضانی عضو فعلی هیات مدیره باشگاه مس رفسنجان مشکل به خودی خود حل نمی شود. من نمی توانم بروم، آقای رمضانی هم باید برود بگوید خوب، خدا را شکر مشکل حل شد، نه حل نمی شود، ما با این وضعیت خیلی مشکل داریم و نمی شود. در این زمان واضح تر از این گفت. ما باید این هشدارها، این آلارم ها و این زنگ خطرها را خودمان به صدا در آوریم و خودمان گروه را درست کنیم، هیچ اتفاقی از این گروه نمی افتد و چندین سال تحریم می شود، هیچ اتفاقی نمی افتد، حداقل کسانی که طرف هستند، هیچ اتفاقی نمی افتد. از توافق می فهمند کار ارزشمند و قابل مشاهده است، اگر ببینند پیمان بعد از 6 ماه هنوز سر کار است، با آرامش می گویند برو پیاده روی، اگر استعفا بدهی، دیگران بی اعتماد می شوند و این انگیزه را از دست می دهند. از زاویه ای دیگر و از یک طرف دیگر و نیمه پر لیوان را دیدم که آمدند و به قول خودشان وارد شدند و بقیه هم همین کار را می کنند.
خداداد افشاریان و سهیل مهدی استعفا دادند. شاید مناسب ترین کلمه این باشد که با احترام حذف شدند. اولین بار نیست که پای فساد در فوتبال مثل فیلم «همیشه پای یک زن وسط است» است. در فوتبال ایران اثر معروف پریسا بخت‌آور کارگردان مشهور سینمای ایران و همسر اصغر فرهادی کارگردان جهان و برنده دو جایزه اسکار منتشر شد. و در تلکس خبرگزاری های کشور پیدا می شود اما شاید این بار اولین پس لرزه های فساد در فدراسیون فوتبال باشد. اما آنچه صادق هدایت در رمان معروف «بوف کور» می گوید «جان آدمی را مثل کلاغ می بلعد». و دنیای توپ سبز گرد و مستطیل شکل در ایران مرد. سوالات بی پاسخی یکی پس از دیگری در ذهن فوتبال دوستان و فوتبالدوستان ایرانی نقش بسته است.
مثلا چرا می گویند استعفا، چرا می گویند قطع همکاری، چرا تاپیک را حذف می کنند و چرا بقیه اخراج نشده اند و از این دلایل بی شمار و آشکار به قول پیمان یوسفی مجری معروف برنامه برنامه ورزش و مردم در رسانه ملی که دیروز در این برنامه حضور پیدا کرد، صریح و شفاف صحبت کرد که شاید این بخشی از فسادهای گسترده و طولانی فوتبال ما باشد، اما سوال بی پاسخ دیگر این است که رئیس کمیته داوران در گفت وگویی از استعفای خود گفت. جلوگیری و جلوگیری از حاشیه سازی مهمتر از همه این مسائل، سوال دیگری که مطرح می شود این است که اگر سهیل مهدی و خداداد افشاریان در ماجرای فساد دخیل هستند، چرا فدراسیون فوتبال در اخبار خود از اخراج یا اخراج این دو نفر و بدون نام بردن از جانشینان او صحبتی نکرده است. ? کاملا؟ معرفی کرده است؟! شکی نیست که این ماجرا ابعاد پیچیده‌تر و گسترده‌تری خواهد داشت و در روزها و هفته‌های آینده زوایای بیشتری از این سیاه‌چاله توپ گرد در کشورمان نمایان می‌شود و در پاییز ماه فساد فوتبال فرا می‌رسد. اما انتظار می رود فدراسیون فوتبال در مورد هزینه های بیشتر در این زمینه شفاف سازی کند و بدون ترس و ترس از چیزی به مردم بگوید که چه اتفاقی افتاده و افکار عمومی را روشن کند. فساد و مبلغ انتقالی آنقدر زیاد است که می تواند نیمی از تیم های لیگ برتری را به شدت تکان دهد و اساساً مبلغ برداشت شده از بیت المال آنقدر زیاد است که بدون اغراق به دردش می خورد. جناب تاج، شما و اطرافیانتان که مسئولیت پرونده عظیم ویلتموس را بر عهده نگرفتید و حتی این استعفای رسمی و یا قطع همکاری محترمانه را نشان ندادید، حالا که این مکان را اداره می کنید، اگر افراد مذکور تخلفی مرتکب شوند، مردم و فوتبالیست ها انتظار دارند پیگیری شود و پاسخ داده شود، هدف اعلام نتیجه است، به طوری که اگر فردی مرتکب تخلف شد و تخلف گفته شده تایید شد، فردا به او اطلاع داده شود که در حال نوشیدن چای یا . در فلان کشور قهوه بنوشید و به ریش همه بخندید. اینجا دیگر کمیته داوران، دپارتمان داوری، صحنه های مشکوک، VAR و به قول هواداران تیم حاکمیتی و مهندسی لیگ برتر نیست که همه چیز به چند شعار و کل مبتدی در فضای مجازی ختم می شود. ; همه، از هواداران، روزنامه نگاران، مدیران و بازیکنان، مربیان و باشگاه های فوتبال از فرش گرفته تا تاج و تخت، خواهان پاسخی روشن هستند که چگونه چنین حادثه ای در روز روشن رخ داده است که همه ما را به یاد فیلم «دموکراسی در روز روشن» می اندازد. منتظرید جناب تاج قطعا این عزل اولین قدم است و تا به نتیجه برسد خبرنگاران و رسانه های مکتوب هر روز می نویسند و پیگیری می کنند تا این فساد فراموش نشود.

ارزیابی های پساانتقادی سه هفته پایانی لیگ برای اولین بار در روزنامه آرمان موج آمد.