معماری تراشه Snapdragon X Elite فاش شد. تراشه چهار هسته ای M4 اپل – Tecrato

معماری تراشه Snapdragon X Elite فاش شد. تراشه چهار هسته ای M4 اپل – Tecrato

به گزارش پایگاه خبری فناوری بازیگرها (bazigarha.com):

بالاخره بعد از چند ماه معماری تراشه Snapdragon X Elite آشکار شد. این تراشه چیزی از تراشه های پرچمدار مانند M4 اپل کم ندارد.

اگر به خاطر داشته باشید اولین لپ تاپ مجهز به تراشه. اسنپدراگون ایکس الیت در ژوئن امسال منتشر شد. این تراشه مبتنی بر ARM که برای رایانه های شخصی طراحی شده است، به دلیل بهره وری بالای انرژی در مقایسه با تراشه های اینتل بسیار بهتر است. در واقع، این تراشه نه تنها عمر باتری طولانی تری را ارائه می دهد، بلکه بدنه باریک و کاهش وزن را تضمین می کند و هر گونه نیاز به سیستم های پیچیده و اقدامات خنک کننده را از بین می برد. آیا تا به حال فکر کرده اید که کوالکام چگونه این تغییرات بزرگ را با تغییر تنها یک قسمت، یعنی چیپست، ممکن کرد؟

معماری تراشه Snapdragon X Elite

کوالکام، قبل از عرضه اسنپدراگون با این حال، تا به امروز اطلاعات زیادی در مورد عملکرد و معماری دقیق این تراشه منتشر نشده است. به گزارش پایگاه خبری هم اکنون گجت چینیتصویری از اسنپدراگون

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، هسته اصلی اسنپدراگون ایکس الیت 169.6 میلی متر مربع است که تقریباً مشابه Apple M4 است. با این حال، تراشه اسنپدراگون مبتنی بر فرآیند 4 نانومتری TSMC است، در حالی که تراشه M4 اپل بر اساس فرآیند 3 نانومتری TSMC است.

بنابراین، تراشه Apple M4 می تواند ترانزیستورهای بیشتری را در هر میلی متر مربع در مقایسه با Snapdragon X Elite در خود جای دهد. در واقع، با کوچک شدن فرآیندهای تولید، فاصله بین ترانزیستورها کاهش می‌یابد و در نتیجه ترانزیستورهای بیشتری در یک ناحیه مشخص می‌شوند. به همین دلیل است که Apple M4 با وجود هسته یکسان ترانزیستورهای بیشتری دارد و در نتیجه عملکرد و بازده انرژی بهتری را در مقایسه با تراشه کوالکام به کاربران ارائه می دهد. اما در کمال تعجب، تفاوت عملکرد و بازده انرژی این دو تراشه آنقدرها محسوس یا زیاد نیست.

برای روشن شدن این موضوع باید بگوییم که چگالی ترانزیستور تنها یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عملکرد تراشه است. عوامل دیگری مانند معماری، طراحی (تعداد هسته های CPU، اندازه حافظه پنهان، سرعت ساعت) و بهینه سازی نیز به طور قابل توجهی بر عملکرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، نوع طراحی تک تک هسته ها و استفاده از شتاب دهنده های هوش مصنوعی تاثیر بسزایی در عملکرد تراشه دارد.

در ساخت اسنپدراگون این هسته کاملاً شبیه هسته عملکردی تراشه A16 است و کمی کوچکتر از هسته مربع 3 میلی متری تراشه M4 اپل است. هر هسته دارای 192 کیلوبایت حافظه دستورالعمل L1 و 96 کیلوبایت حافظه نهان L1 است. در حالی که چهار هسته 12 مگابایت حافظه کش 12 طرفه L2 (در مجموع 36 مگابایت) با مساحت کلاستر 6.1 میلی متر مربع را به اشتراک می گذارند.

CPU فضای زیادی را اشغال می کند، اما پردازنده گرافیکی Adreno X1 فقط 24.3 میلی متر مربع است که تقریباً 25٪ کوچکتر از M4 اپل است.

بیشتر بخوانید:

  • تراشه های هوش مصنوعی هواوی برای به چالش کشیدن انویدیا وارد بازار شدند
  • زمان عرضه نسل چهارم اسنپدراگون 8 کوالکام اعلام شد. یک تراشه قدرتمند و مقرون به صرفه
  • شیائومی 15 به اسنپدراگون 8 الیت مجهز می شود. تراشه پرچمدار کوالکام تغییر نام داد
  • تلاش کوالکام برای خرید اینتل؛ حرکت جدید غول تراشه برای ورود به بازار رایانه های شخصی

نظر کاربران بازیگرها در مورد معماری تراشه Snapdragon X Elite چیست؟ نظر خود را در قسمت نظرات با بازیگرها و اخبار فناوری با ما همراه باشید.

معماری تراشه Snapdragon X Elite فاش شد. بازیگرها – Living With Technology اولین بار در مورد تراشه چهار هسته ای M4 اپل نوشت. – بازیگرها – زندگی با تکنولوژی – – https://bazigarha.com/