سامانه دفاع موشکی TOD چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ [+ مشخصات و امکانات] – بارها و بارها

سامانه دفاع موشکی TOD چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ [+ مشخصات و امکانات] – بارها و بارها

سامانه دفاع موشکی تاد این سامانه به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی ایالات متحده برای ایفای نقش حیاتی در مقابله با تهدیدات موشکی با ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فرد خود شناخته می‌شود.

سامانه دفاع ضد موشکی تاد با فناوری پیشرفته Hit-to-Kill و برد بالا به عنوان یک سامانه رهگیری و انهدام موثر. موشک های بالستیک در مرحله پایانی پرواز شناخته شده است. این سیستم برای ارتش ایالات متحده این رادار که با استفاده از رادارهای “AN/TPY-2” و قابلیت حمل و نقل سریع آن توسعه یافته است، به یکی از ابزارهای اصلی دفاع ضد موشکی تبدیل شده است. سامانه THAD امنیت مناطق وسیع را در برابر تهدیدات موشکی فراهم می کند و با استقرار سریع و پشتیبانی 24 ساعته همیشه آماده مقابله با تهدیدات است.

راهنمای خرید بازیگرها

باید گفت که در حملات موشکی ایران به اسرائیلسامانه ضد بالستیک «گبنده آهین» شکسته شده و آمریکا سامانه تاد را در اختیار اسرائیل قرار داده است. در ادامه به معرفی سیستم TOD، ویژگی ها، مشخصات و امکانات آن می پردازیم.

معرفی سامانه دفاع موشکی تاد

سامانه دفاع ضد موشکی تاد (THAAD) یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی تولید شده توسط ارتش آمریکا است که برای مقابله با تهدیدات موشکی کوتاه مدت، میان مدت و میان مدت طراحی شده است. THAAD مخفف Terminal High Altitude Area Defense است. این سامانه با استفاده از فناوری پیشرفته خود توانایی رهگیری و انهدام موشک ها را در مرحله پایانی پرواز خود دارد.

برخی منابع خبری اعلام کرده اند که این سامانه پس از انهدام سامانه موشکی ضد بالستیک «گنبد آهنین» برای استقرار به اسرائیل ارسال شده است. این بدان معناست که ظرفیت رژیم صهیونیستی در مقاله با انواع موشک ها افزایش یافته است.

معرفی سامانه دفاع موشکی تادمعرفی سامانه دفاع موشکی تاد

مشخصات سیستم تاد

سامانه موشکی THAD که در حال حاضر یکی از بهترین نمونه های این نوع خود محسوب می شود دارای ویژگی های زیر است:

  • طول: 6.17 متر (20 فوت)
  • وزن: 900 کیلوگرم (2000 پوند)
  • سرعت: حداکثر 10000 کیلومتر در ساعت (6300 مایل در ساعت)
  • محدوده عملیاتی: تا 200 کیلومتر
  • ارتفاع عملکرد: تا 150 کیلومتر (93 مایل)
  • دامنه: 1000 کیلومتر
  • فرکانس: گروه I و J

معرفی سامانه دفاع موشکی تادمعرفی سامانه دفاع موشکی تاد

ویژگی ها و مزایای سیستم TOD

سامانه THAD با قابلیت های منحصر به فرد خود می تواند مناطق وسیعی را در برابر تهدیدات موشکی محافظت کند. قابلیت حمل و نقل و استقرار سریع این سیستم آن را برای مصارف اضطراری و جنگی ایده آل می کند. علاوه بر این، تاد با ارائه پشتیبانی شبانه روزی و عملکرد در هر شرایط آب و هوایی همیشه آماده مقابله با تهدیدات است. علاوه بر این سامانه TOD قابلیت هماهنگی را دارد که به لطف آن می تواند با سایر سامانه های دفاعی مانند پاتریوت و ایجیس به خوبی کار کند.

معرفی سامانه دفاع موشکی تادمعرفی سامانه دفاع موشکی تاد

ویژگی های اصلی سیستم THAAD.

اما به قسمت اصلی معرفی سیستم تاد می رسیم. این سیستم دارای امکانات بسیار مفیدی از جمله موارد زیر است:

  1. فناوری ضربه به کشتن: سیستم TOD با استفاده از انرژی جنبشی برای از بین بردن موشک ها کار می کند، به این معنی که موشک های بالستیک را با اصابت مستقیم بدون نیاز به کلاهک انفجاری از بین می برد.
  2. برد و سرعت بالا: این سامانه قابلیت شناسایی و رهگیری موشک ها را در فواصل دور و با سرعت بسیار بالا دارد و آن را به یکی از موثرترین سامانه های دفاع موشکی تبدیل می کند.
  3. ظرفیت ادغام با سایر سیستم های دفاعی: سیستم TOD می تواند با سیستم های دیگر مانند پاتریوت و ایجیس برای ایجاد یک شبکه دفاعی یکپارچه هماهنگ شود.
  4. استفاده از رادارهای پیشرفته: سیستم TOD از رادارهای AN/TPY-2 استفاده می کند که قادر به شناسایی و ردیابی اهداف در بردهای بسیار طولانی هستند.
معرفی سامانه دفاع موشکی تادمعرفی سامانه دفاع موشکی تاد
سامانه دفاع موشکی تاد

استفاده و پیاده سازی سیستم تاد

سیستم TOD بر روی کامیون های متحرک نصب می شود. هر کامیون می تواند تا 8 موشک را حمل کند. این سامانه برای مقابله با تهدیدات موشکی در چندین منطقه جهان از جمله کره جنوبی و خاورمیانه مستقر شده است.

9 پرتابگر M1075 روی کامیون در یک باتری معمولی تاد وجود دارد. وسیله نقلیه پرتاب یک کامیون تاکتیکی بسیار متحرک است که توسط Oshkosh Trucks با سیستم حمل بار توسعه یافته است. این پرتابگر با طول 12 متر و عرض 3.25 متر حامل 10 کانتینر پرتاب موشک است. باتری‌های سرب اسید، نیروی اولیه را در حین حضور در پرتابگر تامین می‌کنند. باتری ها با یک ژنراتور کم نویز شارژ می شوند. پس از شلیک، لانچر 30 دقیقه طول می کشد تا دوباره بارگیری شود.

سامانه پدافند موشکی تاد با ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که دارد، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای دفاعی در برابر تهدیدات موشکی محسوب می‌شود و نقشی حیاتی در امنیت ملی کشورها ایفا می‌کند.

معرفی سامانه دفاع موشکی تادمعرفی سامانه دفاع موشکی تاد

اطلاعات راه اندازی سیستم وزغ.

هر پرتابگر سیستم THAAD معمولاً از 6 تا 8 پرتابگر تشکیل شده است که هر یک از آنها توانایی شلیک 8 موشک را دارند. به این ترتیب یک پرتابگر سامانه دفاع موشکی تاد ظرفیت شلیک 64 موشک را دارد که بارگیری مجدد هر پرتابگر حدود 30 دقیقه طول می کشد.

عملکرد سیستم تاد مانند سایرین است. سیستم های دفاعی یعنی رادار پس از شناسایی هدف و محاسبه مکان مناسب برای درگیری با آن بر اساس سرعت، ارتفاع و جهت حرکت آن، اطلاعات را به مرکز فرماندهی و کنترل سامانه می رساند و این مرکز نیز بهترین را انتخاب می کند. لانچر برای حمله موشک مهاجم فرمان انتخاب و شلیک را صادر می کند و همچنین اطلاعات لازم برای هدایت موشک را تا لحظه برخورد ارسال می کند.

معرفی سامانه دفاع موشکی تادمعرفی سامانه دفاع موشکی تاد
سامانه دفاع موشکی تاد

چالش های سیستم تاد

یکی از چالش های اصلی سیستم TOD هزینه بالای آن است. هر پرتاب موشک تاد چندین میلیون دلار هزینه دارد. علاوه بر این، حضور تاد در برخی از کشورها مانند کره جنوبی باعث تنش دیپلماتیک با کشورهای همسایه مانند چین شده است، زیرا چین نگران است که رادارهای قدرتمند تاد بتوانند فعالیت های نظامی این کشور را رصد کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما خوانندگان عزیز بازیگرها در مورد سیستم ضد موشکی TOD چیست؟ لطفا نظر خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. تکراری به اشتراک بگذارید