دانستنی های جالب شیمی | واکنش هایی جالب و هیجان انگیز

دانستنی های جالب شیمی | واکنش هایی جالب و هیجان انگیز

شیمی علم مطالعه مواد و واکنش‌ها است. تمامی اتفاقات در اطراف ما به وسیله واکنش‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد. از آبی که می‌نوشیم تا نفسی که می‌کشیم و رنگ‌ها و نوری که دراطراف ماست توسط علم شیمی تعریف می‌شود و توجیح پذیر است. علم شیمی دانستی‌های جالبی نیز دارد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم. برای یادگیری دانش محلول سازی در شیمی می‌توانید به صفحه آموزش محلول سازی رایمون لب مراجعه کنید.

جالب است بدانید که کاغذ دیواری اتاق ناپلئون با رنگ سبز شئل که دارای مس 2 هیدروژن آرسنات است رنگ آمیزی شده است. در سال 1893 میلادی ” گوسیو ” زیست شیمی دان ایتالیایی دریافت که رطوبت باعث فعالیت نوعی کپک و تبدیل مس (II) هیدروژن آرسنات به بخار سمی آرسنیک می شود . اگرچه این موضوع نمی تواند عامل مرگ ناپلئون باشد ، اما به سلامتی اش هم کمکی نکرده است . می‌توانید برای یادگیری بیشتر به محتوای کاربرد شیمی در پزشکی رایمون لب مراجعه کنید.

2- برم و جیوه تنها عنصرهای مایع در دمای اتاق هستند . البته شما می توانید گالیم را نیز در گرمای کف دستتان ذوب کنید .

3- برخلاف سایر مواد ، آب در هنگام انجماد ، منبسط می شود . حجم یک قطعه یخ حدودا 9 درصد بیش تر از حجم آب هم جرم آن است .

4- اگر شما یک مشت نمک را به درون یک لیوان پر از آب بریزید ، سطح آب پایین تر خواهد رفت به جای آن که سرریز شود .

images 1728984564 670e35f435fe4

5- حدودا 250 گرم نمک خوراکی در بدن یک فرد بالغ وجود دارد .

6- یک عنصر خالص می تواند در شکل های مختلفی وجود داشته باشد . مثلا الماس و گرافیت ، دگرشکل ( آلوتروپ ) های کربن هستند.

7- جالب است بدانید که آموزشگاه رایمون لب کارآموزی شیمی را برای شما علاقه‌مندان به رشته شیمی با هدف یادگیری و ورود به بازار کار فراهم کرده است.

7- نام شیمیایی آب ، دی هیدروژن اکسید است.

8- تنها حرفی که در جدول تناوبی عنصرها وجود ندارد حرف J است.

9- رعد و برق اوزون تولید می کند.

images 1728984564 670e35f453709

10- تنها دو فلز نقره ای رنگ نیستند : طلا و مس.

11- هرچند گاز اکسیژن بی رنگ است ، اما شکل های مایع و جامد اکسیژن آبی رنگ هستند.

12- بدن انسان دارای مقدار کافی کربن برای تولید گرافیت لازم برای9000 مداد است.

13- هیدروژن فراوانترین عنصر موجود در جهان است ، در حالی که اکسیژن فراوانترین عنصر موجود در کره ی زمین ( هواکره ، پوسته و اقیانوس ها ) است  ( 5/49 % ) .

14- نادرترین عنصر طبیعی موجود در پوسته ی زمین استاتین است .  به نظر می رسد در کل پوسته ی زمین فقط 28 گرم از این عنصر وجود دارد .

15- هیدروفلوئوریک اسید ، اسیدی ضعیف است . اما می تواند شیشه را در خود حل کند.

16- واکنش خمیردندان فیل، همان تجزیه هیدروژن پراکسید (H2O2) است.  یون یُدید، نقش کاتالیز را برای این واکنش ایفا می کند. این واکنش حجم بسیار زیادی کف داغ و بخار تولید می کند که می تواند رنگی یا حتی راه راه باشد. درست مانند انواع خاصی از خمیر دندان.

حالا چرا نام خمیردندان فیل را روی این واکنش گذاشته اند؟

واضح نیست؟! فقط یک فیل می تواند به این حجم از خمیر دندان نیاز داشته باشد.

17- آزمایش جذاب شیمی معروف به «خرس پاستیلی در حال رقص» به واکنش شیمیایی بین شکر و پتاسیم کلرات (KClO3) اشاره دارد. این واکنش، آتش بنفش و گرمای زیادی تولید می کند. واکنش خرس پاستیلی، نمونه ای عالی از هنر تولید مواد شیمیایی است! در این واکنش شکر و پتاسیم کلرات نقش سوخت و اکسید کننده را دارند؛ مانند چیزی که در آتش بازی مشاهده می کنید. اگر قصد دارید این واکنش شیمیایی جالب را اجرا کنید، به هیچ ماده جادویی یا واکنش عجیب و غریبی احتیاج ندارید. برای تأمین شکر می توانید از هر آبنباتی استفاده کنید. اما بسته به نوع انجام واکنش، ممکن است به جای رقص خرس شاهد غش کردن آن باشید!