کشف تراشه TSMC در پردازنده هواوی; شرکت تایوانی ارسال قطعات به چین – بازیگرها را متوقف کرد

کشف تراشه TSMC در پردازنده هواوی; شرکت تایوانی ارسال قطعات به چین – بازیگرها را متوقف کرد

رویترز گزارش داد که TSMC پس از کشف تراشه در پردازنده هوش مصنوعی هوآوی، ارسال قطعات خود به چین را به طور کامل متوقف کرد.

رویترز به گفته دو منبع آگاه، TSMC پس از کشف یک تراشه ساخت این شرکت در پردازنده هوش مصنوعی هواوی نیز همکاری خود را با Sophgo متوقف کرده است.

راهنمای خرید بازیگرها

کشف تراشه TSMC روی تراشه هواوی چیست و از کجا شروع شد؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که سوفگو تراشه‌هایی مشابه آنچه در Ascend 910B هوآوی کشف شده بود، از TSMC سفارش داده است. از آنجایی که هواوی توسط ایالات متحده تحریم شده است و نمی تواند مستقیماً از شرکت های آمریکایی یا شرکت های وابسته به آنها خرید کند، من فکر می کنم TSMC فکر می کند که Sophgo واسطه هواوی است. با این حال، هنوز مشخص نیست که تراشه ساخت شرکت تایوانی TSMC چگونه وارد زنجیره تامین هواوی شده است.

از سوی دیگر سوفگو نیز به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده که تمامی مقررات را رعایت کرده و هیچ رابطه تجاری مستقیمی با هواوی ندارد. این شرکت در حال حاضر با Bitmain تولید کننده تجهیزات استخراج ارز دیجیتال همکاری می کند و برای اثبات ادعای خود گزارش تحقیقاتی را به TSMC ارائه کرده است.

کشف تراشه TSMC پس از آن اتفاق افتاد که TechInsights تراشه Ascend 910B هواوی را شکست. در این بررسی مشخص شد که پردازنده Ascend 910B توسط یک شرکت تایوانی ساخته شده است.

پس از این حادثه، شخصی از TSMC به مقامات ایالات متحده اطلاع داد. پس از آن تحقیقات کاملی با هماهنگی مقامات تایوانی و ایالات متحده آغاز شد. اگرچه نام مشتری منتشر نشده است، اما مقامات معتقدند که انگشت اتهام به سمت سوفگو نشانه رفته است.

تحریم ها علیه هواوی از سال 2020 گسترش یافت. از آن سال، ارسال تراشه های ساخته شده با فناوری های آمریکایی به هواوی ممنوع است. در همین حال، TSMC نیز اعلام کرد که از آن سال تاکنون هیچ تراشه ای به هوآوی تحویل نداده و هواوی نیز اعلام کرده که در هیچ یک از محصولات اخیر خود از تراشه های TSMC استفاده نکرده است.

بیشتر بخوانید: