۵ اقتباس سینمایی از هاروکی موراکامی

۵ اقتباس سینمایی از هاروکی موراکامی

امروزه شهرت ادبی هاروکی موراکامی به عنوان نویسنده آثار کلاسیکی مانند چوب نروژی، کافکا در ساحل، و داستان پرنده بادگیر به خوبی تثبیت شده است. او در 45 سالی که نویسنده بود، توانایی خود را در خلق روایت های جذاب از محیط های به ظاهر خسته کننده، شخصیت های کنجکاو، تفکرات روزمره و فانتزی های سورئال نشان داد و میلیون ها طرفدار را در سراسر جهان به دست آورد. اما جذابیت ها و شگفتی های داستان های هاروکی موراکامی برای اقتباس سینمایی مناسب نیست. ریوسکه هاماگوچی، کارگردان فیلم Drive My Car در جشنواره فیلم نیویورک 2021 گفت: «نوشته موراکامی در بیان احساسات درونی عالی است، اما بازآفرینی این احساسات درونی در فیلم واقعاً سخت است.

  • هاروکی موراکامی و کتاب هایی که باید بخوانید!

در سال 2023، ساخت انیمیشنی از داستان های موراکامی، این تفکر را که در گذشته در سینما حاکم بود، زیر پا گذاشت. فیلم انیمیشن جدید پیر فولدز کارگردان فرانسوی این واقعیت را بیشتر نشان داد که داستان گویی درونگرایانه موراکامی به سنگ بنای سینمای هنری بدیع تبدیل شده است.

بید کور و دختر خفته اثر هاروکی موراکامی

بید کور و دختر خفته اثر هاروکی موراکامی

۲۵,۰۰۰ به مرد
ببینید و بخرید

انیمیشن «بید کور، زن خفته» مجموعه داستان هایی است که پس از زلزله و سونامی توهوکو در سال ۲۰۱۱ در ژاپن اتفاق می افتد و از مجموعه داستان های کوتاه مجموعه های مختلف هاروکی موراکامی اقتباس شده است. این فیلم داستان‌های روزمره شخصیت‌های سهامی مانند یک مرد بار نشین، همسرش که عاشق تلویزیون است، و یک کارمند دولتی دست و پا چلفتی را دنبال می‌کند که بحران‌های وجودی خود را از طریق خاطرات، رویاها و خیال‌پردازی‌های مربوط به قورباغه‌ها یا کرم‌های خاکی می‌گذرانند. غول ها منعکس می کنند. این فیلم که از طریق تصاویر پیچیده و روتوسکوپی ساخته شده است، جایزه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی 2022 را از آن خود کرد.

قبل از اکران این فیلم در 31 مارس، پیشنهاد می کنیم این پنج اقتباس کلاسیک هاروکی موراکامی را که سفر نویسنده را نشان می دهد، ببینید.

1. یک دختر، او 100٪ است

100% دختر مورد علاقه

  • سال تولید: 1983
  • کارگردان: نائوتو یاماکاوا
  • امتیاز Rotten Tomatoes: 60 از 100

هاروکی موراکامی در دهه 1980 به ندرت اجازه اقتباس از آثارش را می داد، اما فیلمسازان ژاپنی موفق شدند در اوایل دهه اجازه بسازند دو داستان نویسنده را به فیلم کوتاه تبدیل کنند.

در سال 1982، نائوتو یاماکاوا فیلم حمله به نانوایی را کارگردانی کرد. داستانی درباره دو مرد گرسنه است که نقشه آنها برای دزدی از نانوایی توسط زنی بلاتکلیف در حال سفارش کروسان خنثی می شود. سال بعد، همان کارگردان فیلم A Girl, She 100% را با الهام از داستان پنج صفحه ای موراکامی ساخت که بعدها الهام بخش او برای نوشتن 1Q84، ترکیبی از استاپ موشن، کلاژ رنگارنگ و جلوه های ویژه شد. در دهه 80 در ژاپن این انفجار خلاقانه 10 دقیقه ای موج نو فرانسه را دنبال کرد.

کتاب دیدن دختری که 100% دوستش دارید در یک صبح زیبای آوریل اثر هاروکی موراکامی

کتاب دیدن دختری که 100% دوستش دارید در یک صبح زیبای آوریل اثر هاروکی موراکامی

۱۷ درصد

۶۲, ۵۰۰
۵۱, ۹۰۰ به مرد

ببینید و بخرید

این داستان درباره مردی است که دختری را در خیابان هاراجوکو می بیند و شروع به خیال پردازی در مورد نوشیدن کوکتل با او در بارهای هتل و تماشای فیلم های وودی آلن با هم می کند. این فیلم کوتاه پس از اکران خود وارد جشنواره های بین المللی فیلم ادینبورگ، لندن و نیویورک شد.

2. تونی تاکیتانی

تونی تاکیتانی

کتاب گربه های آدمخوار نوشته هاروکی موراکامی، انتشارات نیکو

کتاب گربه های آدمخوار نوشته هاروکی موراکامی، انتشارات نیکو

۳۰ درصد

۱۲۵, ۵۰۰
۸۷,۸۵۰ به مرد

ببینید و بخرید

  • سال تولید: 2004
  • کارگردان: جون ایچیکاوا
  • امتیاز روتن تومیتوز: 88 از 100

ایسی اوگاتا (یی یی) در نقش تونی تاکیتانی، تنها پسر یک ترومبونیست در یک گروه جاز زمان جنگ بازی می کند که شانس خوشبختی او به عنوان یک مرد متاهل به دلیل هزینه های بیش از حد همسرش برای خرید لباس از بین می رود. این فیلم به کارگردانی جون ایچیکاوا برنده دو جایزه اصلی از جشنواره فیلم لوکارنو در سال 2004 شد.

فیلم مینیمالیستی ایچیکاوا تجربه ای مسحورکننده را برای مخاطبان به نمایش می گذارد. به لطف پالت رنگی قدیمی، لحن نوستالژیک و دوربینی که مرتباً از چپ به راست می چرخد، مثل این است که به آرامی صفحات کتاب را ورق می زنید. در همین حال، موسیقی بی نظیری از آهنگساز کهنه کار برنده اسکار ریویچی ساکاموتو (خلق کریسمس مبارک از آقای لارنس) فیلم را در ترکیبی از پیانو ظریف و جاز قرار می دهد.

  • پنج رمان هاروکی موراکامی که نام آنها از ترانه ها گرفته شده است

3. چوب نروژ

جنگل نروژ

  • سال تولید: 2010
  • کارگردان: Taran An Hung
  • امتیاز روتن تومیتوز: 74 از 100

در سال 1987، “جنگل نروژی” موفقیت بین المللی بزرگی برای موراکامی به ارمغان آورد و در عین حال تعداد خوانندگان او را در ژاپن به میلیون ها نفر افزایش داد. این کتاب داستان دانش‌آموزی است که پس از خودکشی بهترین دوستش، با دو زن جوان درگیر می‌شود: یکی همکلاسی آسیب دیده دوران کودکی‌اش و دیگری همکلاسی جذاب و پرشور.

کیکو میزوهارا، چهره در حال ظهور مد و شعله سابق هری استایلز، به عنوان یکی از جذاب ترین شخصیت ها در اقتباس Taran An Hung بازی می کند. در آن زمان، کیکوی 19 ساله در نقش یک دختر رویایی و خجالتی به نام میدوری در مقابل کنیچی ماتسویاما در نقش تورو واتانابه قرار گرفت.

کتاب چوبی نروژی اثر هاروکی موراکامی، انتشارات نیکا

کتاب چوبی نروژی اثر هاروکی موراکامی، انتشارات نیکا

۲۳۱,۶۹۰ به مرد
ببینید و بخرید

این سومین فیلمی بود که جانی گرینوود، گیتاریست Radiohead، موسیقی متن آن را اجرا کرد. ایجاد فضای رویایی داستان بدون انگشت گذاری گیتار و تغییرات آکورد او در طول فیلم امکان پذیر نبود. رشته های ناهماهنگ نیز با رسیدن فیلم به اوج خود، به حس ترس می افزایند.

2. آتش

بسوزانید

  • سال تولید: 2018
  • کارگردان: لی چانگ دونگ
  • امتیاز روتن تومیتوز: 95 از 100

یک سال قبل از اینکه انگل های بونگ جون هو وضعیت سینمای کره را در غرب تغییر دهد، یک فیلم کره ای دیگر اکران شد که شهرت مشابهی به دست آورد. آن فیلم «سوختن» بود، یک فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی که یک مثلث عشقی اسرارآمیز را بین شخصیت‌هایی که یو آه این، جئون جونگ سئو، و ستاره در حال ظهور استیون یون بازی می‌کردند، نشان می‌داد.

این اقتباس سینمایی تاریک و اسرارآمیز در سال 2018 بر اساس داستان کوتاه هاروکی موراکامی “آتش سوزی” نوشته شده در سال 1983 و بعداً بر روی سری “فیل ناپدید می شود” در سال 1993 ساخته شده است. این فیلم یکی از شاهکارهای کارگردان لی چانگ دونگ است که داستان نویس نیز بوده است. او به عنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ کره شناخته می شود (از افتخارات قبلی او می توان به شیر نقره ای جشنواره ونیز برای فیلم “واحه” و جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن برای فیلم “واحه” اشاره کرد). «شعر» خاطرنشان کرد) با فیلم «سوختن» پس از هشت سال وقفه به دنیای کارگردانی بازگشت.

این فیلم در جشنواره نخل طلای کن 2018 شرکت کرد و جایزه FIPRESCI را به خانه برد. پس از آن، این اولین فیلم کره ای بود که در فهرست نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان قرار گرفت و همچنین توسط مجله معتبر بررسی فیلم بریتانیایی Sight & Sound به عنوان سومین فیلم برتر سال انتخاب شد.

کتاب پرنده کوکی و زن سه شنبه نوشته هاروکی موراکی، انتشارات آرادمان

کتاب پرنده کوکی و زن سه شنبه نوشته هاروکی موراکی، انتشارات آرادمان

۲۵,۰۰۰ به مرد
ببینید و بخرید

1. ماشین من را برانید

خودروی من را بران

  • سال تولید: 2021
  • کارگردان: ریوسکه هاماگوچی
  • امتیاز روتن تومیتوز: 97 از 100

مگر اینکه در غار زندگی کرده باشید، درباره این شاهکار ریوسکه هاماگوچی، فیلمساز ژاپنی که سه جایزه در کن 2021 برنده شد و اسکار بهترین فیلم بلند بین المللی را در سال 2022 دریافت کرد، چیزی نشنیده اید. این کلاسیک مدرن یکی است. بهترین اقتباس از آثار هاروکی موراکامی.

  • نقدها و رتبه‌بندی‌های فیلم Drive My Car; اقتباسی از داستان موراکامی (جشنواره فیلم کن 2021)

Drive My Car داستان یوسوکه کافوکو (با بازی برنده جایزه اسکار ژاپنی هیدتوشی نیشیجیما) را روایت می‌کند که در حین رانندگی در اطراف هیروشیما با ساب 900 توربو قرمز به صدای ضبط شده همکار سابق خود در حال خواندن نمایشنامه گوش می‌دهد. او ظاهراً در حال آماده شدن برای تولید چند زبانه عمو وانیا چخوف است که در حال تمرین با گروه بازیگران است. اما بین سطرهای این درام سه ساعته گیرا، کاوش ظریفی از فقدان و اندوه وجود دارد که به نوشته‌های حجیم و رویایی موراکامی صدق می‌کند. موراکامی در سال 2021 به نیویورک تایمز گفت: “این فیلم من را از ابتدا تا انتها جذب کرد. فکر می کنم این یک شاهکار شگفت انگیز است.”

کتاب صوتی Drive My Car اثر هاروکی موراکامی

کتاب صوتی Drive My Car اثر هاروکی موراکامی

محصول را ببینید

منبع: id

5 اقتباس پس از فیلم از آثار هاروکی موراکامی که باید ببینید ابتدا در بازیگرها ظاهر شدند.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.