بهترین خواننده های سنتی ایرانی. اندلرن

خواننده های سنتی ایرانی اندلرن

بدون شک هنر سنتی ایران یکی از اصیل ترین هنرهای جهان است. بین موسیقی سنتی ایران و اصالت و ریشه فرهنگ ما رابطه تنگاتنگ و ناگسستنی وجود دارد. بسیاری از مردم از موسیقی سنتی ایران به عنوان موسیقی کلاسیک و همچنین موسیقی اصیل ایرانی یاد می کنند. در این مقاله کامل ترین لیست بهترین خوانندگان سنتی ایرانی را شرح خواهیم داد. ناگفته نماند که سن بالای موسیقی سنتی چیزهای زیادی در مورد علاقه نیاکان ما به موسیقی می گوید. به همین دلیل نباید اجازه داد موسیقی ایرانی درخشش خود را از دست بدهد.

در میان بهترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران، آنچه توجه بسیاری را به خود جلب می کند، توانایی بالای خوانندگان در آهنگسازی است. در هر شرایطی که صحبت از موسیقی سنتی می شود، همه یاد نوشته های زیبای بهترین خوانندگان سنتی ایران می افتند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا نام بهترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران را به همراه سوابق هنری و بیوگرافی آنها ذکر کنیم.

لیست بهترین خوانندگان سنتی ایران.

در سال‌های اخیر هنر موسیقی ایرانی افراد جدید زیادی را به خود دیده است. اما در بین آنها نوازندگان زیادی در زمینه موسیقی سنتی وجود ندارد. البته هر چقدر خواننده های موسیقی سنتی ایرانی اضافه شوند، افرادی مثل غلامحسین بنان و محمدرضا شجریان کمتر دیده می شوند. آیا در مورد نام خواننده های سنتی مرد ایرانی سوالی دارید؟ آیا به دنبال دانستن اسامی خوانندگان زن ایرانی هستید؟ مقاله بعدی را از دست ندهید

1. محمدرضا شجریان

امکان ندارد نام این هنرمند تکرار نشدنی را در اخبار و مطالب مختلف نشنیده باشید. استاد شجریان متولد 10 اسفند 1319 در مشهد است و یکی از بی رقیب ترین هنرمندان عرصه موسیقی سنتی به شمار می رود. به طوری که نام محمدرضا شجریان نه تنها در کشور ایران بلکه در جهان بر زبان جاری است. تا اینکه در سال 2001 نامزد جوایز گرمی شد. فهرست افتخارات این هنرمند موسیقی سنتی بسیار طولانی است و در زمان حیات خود بزرگانی چون مظفر شفیعی و حسام الدین سراج را تربیت کرده است.

در سنین جوانی از پدرش شروع به فراگیری روخوانی قرآن کرد و این علاقه را به پسرش همایون شجریان منتقل کرد. استاد شجریان در سال 1356 شرکتی به نام دل آواز را تأسیس کرد و در 80 سالگی بر اثر سرطان کبد درگذشت. از بهترین آثار او می توان به دعای ربنا، تصنیف مرغ سحر، بهار دهلیک و … اشاره کرد.

2. غلامحسین بنان

خواننده های سنتی ایرانی اندلرن.webp

غلامحسین بنان را می توان دومین نام مهم در عرصه موسیقی سنتی ایران دانست. وی در 20 اردیبهشت 1290 در محله قلهک شمال تهران به دنیا آمد و به عنوان یکی از نام‌های مهم خوانندگان مرد سنتی ایران شناخته می‌شود. او فرزند محمد شاه قاجار است و از طرف مادرش اصالت سلطنتی دارد. غلامحسین بنان پدیده ای در موسیقی ایرانی و اولین خواننده عرصه موسیقی ایرانی بود که با نت به عنوان عنصر اصلی تئوری موسیقی آشنا بود.

تقریباً هیچکس آثار استاد بنان را نشنیده است. قطعا بسیاری از هنر دوستان ایرانی آهنگ ایران و البته کار زیبای الهه ناز را شنیده اند. اما عرصه موسیقی تنها حوزه فعالیت استاد بنان نبود. در سال 1327 در فیلمی به نام «طوفان زندگی» به ایفای نقش پرداخت تا چالش حضور در سینما را تجربه کند. او توانست برای حضور در این فیلم جایزه هنری دریافت کند. پروفسور بنان سرانجام در سال 1364 بازگشت. از مهمترین آثار استاد بنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهشت عاشقان
  • از نی بشنو
  • گلشن دل
  • آهنگ هی ایران
  • کاروان
  • تو یک تصنیف رویایی هستی

اگر به دنبال شنیدن آثار بهترین خوانندگان سنتی ایران هستید، حتما شاهکارهای استاد بنان را ببینید.

3. علیرضا افتخاری

1707233591 828 بهترین خواننده های سنتی ایرانی اندلرن.webp

زمان معرفی یک هنرمند معاصر فرا رسیده است. خواننده اصفهانی کشورمان در 20 فروردین 1337 در شهر اصفهان به دنیا آمد. نکته جالبی در آثار علیرضا افتخاری به چشم می خورد و آن اینکه وی علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی سنتی در سبک های دیگر موسیقی نیز فعالیت داشت و به همین دلیل به مرد معروف شده است. از هزار چهره موسیقی ایرانی او یکی از بزرگ ترین نوازندگان ایرانی است و از کودکی شروع به یادگیری سازهای مختلف کرد. اولین آلبوم آقای افتخاری در سال ۱۳۶۲ به نام آتش دل منتشر شد.

او بیشترین فعالیت هنری خود را بین سال های 1375 تا 1389 به نمایش گذاشت و توانست در این مدت هر سال 5 آلبوم منتشر کند. در میان آثار مختلف منتشر شده افتخاری، آلبوم نیلوفران یکی از پرفروش ترین هاست. در این آلبوم از اشعار قیصر امین پور استفاده شده است. افتخاری اکنون یکی از بهترین خوانندگان سنتی بعد از انقلاب است. از مهم ترین آثار آقای افتخاری می توان به: آلبوم نیلوفران، آلبوم یاد استاد، آلبوم قلندروار و آلبوم صیاد اشاره کرد.

4. بانو الهه

1707233591 572 بهترین خواننده های سنتی ایرانی اندلرن

اگر به دنبال دانستن نام خوانندگان زن سنتی ایرانی هستید، بدانید که به جای درستی آمده اید. خانم بهار غلامحسینی معروف به بانو الهه متولد 1313 است و بسیاری از هنر دوستانش به بانو الهه معروف است. او از همان ابتدای زندگی علاقه خود را به خوانندگی کشف کرده بود. اما خانواده ای نداشتند که در این مسیر از آنها حمایت کند. اما پس از ازدواج به لطف حمایت همسرش توانست راهی را که برایش جالب بود طی کند. همسرش خیرالله یگانه نام داشت و به جز او وکیلی به نام داوود پیرنیا نیز در معرفی او به دنیای موسیقی کمک کرد.

او یکی از بهترین شاگردان غلامحسین بنان بود و نقش او در ایجاد رسوایی زمانه نام او را بر سر زبان ها انداخت. پس از انقلاب 1357 در ایران به خارج از کشور مهاجرت کرد و در سال 1386 به ایران بازگشت. از مهم ترین آثار بانو الهه می توان به «آواز رفته»، «بفافا»، «ساقی»، «میخونه»، «ای کاش»، «بهونه» اشاره کرد. «و… نقل شده.

5. شهرام نظری

خواننده های سنتی ایرانی اندلرن

از این نام بزرگ می توان به عنوان یکی از شناخته شده ترین نام های موسیقی سنتی ایران نام برد که توانسته افتخارات زیادی را در سطح بین المللی کسب کند. وی سابقه اجرا با استاد شجریان را دارد و در بهمن 1328 در کرمانشاه متولد شد. لیست بهترین خوانندگان سنتی ایران بدون نامی مثل شهرام ناظری واقعا معتبر نیست. او دارنده نشان های بین المللی مانند لژیون افتخار و نشان ملی شایستگی فرانسه است.

او کار خود را با انتشار آلبوم های مشترک با هنرمند بزرگی به نام محمدرضا شجریان آغاز کرد و انتشار آلبوم گل صدبرگ بیشترین تاثیر را در محبوبیت او داشت. منابع معتبری مانند نیویورک تایمز به او القاب مختلفی داده اند. از بهترین هنرمند آسیا گرفته تا بلبل ایرانی و… همگی مهمترین عناوینی هستند که توسط نشریات معتبر دنیا اعطا می شود. او به غیر از آلبوم گل صدبرگ سابقه انتشار آثاری چون تصنیف مهتاب، تصنیف آتشی در نیستان و … را نیز دارد. همچنین دارای

7. همایون شجریان

1707233591 951 بهترین خواننده های سنتی ایرانی اندلرن

با دیدن اجرای کلامی او به یاد آن بیت معروف شاهنامه می افتیم که می گوید: پسر کیست که نشانی از پدر ندارد؟ این هنرمند بزرگ موسیقی سنتی کشورمان در 10 اردیبهشت 1354 در تهران متولد شد و یکی از بهترین خوانندگان سنتی ایران محسوب می شود. وی پس از درگذشت استاد محمدرضا شجریان در حال حاضر ریاست شرکت دل آواز را بر عهده دارد. او ابتدا با نواختن تنبک زیر نظر پدرش وارد عرصه موسیقی شد و به تدریج از طریق هارمونی با پدرش همکاری کرد.

او یکی از بهترین و با استعدادترین هنرمندان ایرانی است و سابقه همکاری با هنرمندان زیادی را دارد. آهنگسازی برای خوانندگان صاحب نام یکی دیگر از نکات برجسته در رزومه هنری اوست. ساخت تصنیف دل استان برای علیرضا افتخاری از مهمترین نمونه های بازی حرفه ای او در عرصه آهنگسازی است.

سوالات متداول

در آخرین قسمت از مقاله بهترین خوانندگان سنتی ایران به سوالات رایج در مورد آن پاسخ می دهیم.

  • بهترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران در تمام دوران چه کسانی هستند؟

اساتید بزرگی چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، بانو الهه، همایون شجریان و…

  • بهترین خواننده های سنتی ایرانی جدید چه کسانی هستند؟

همایون شجریان، حافظ ناظری و…

  • بهترین خواننده سنتی ایرانی کیست؟

بانو دلیخ و بانو الهه از محبوب ترین نام های خوانندگان سنتی ایرانی هستند.

آخرین کلمه

موسیقی سنتی ایران یکی از غنی ترین گنجینه های هنری کشورمان است و افراد زیادی را می توان در این عرصه دید. در این مطلب لیست بهترین خوانندگان سنتی ایران را شرح داده و آثار مهم این استادان را تقدیم شما عزیزان می کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.