پرخورها به آرزوی ۴۷ ساله ایران حمله می کنند

4391 Page 8 Image 0001

دو فینال جام ملت های آسیا باقی مانده است

هدف امروز: 47 سال از آخرین قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در آسیا می گذرد. حدود پنج دهه که در آن انواع غم ها و شادی ها را چشیدیم. از شکست باورنکردنی مقابل چین و عربستان در نیمه نهایی و در ضربات پنالتی گرفته تا بازی بد مرحله اول حذفی مقابل کره جنوبی که سنتی ترین رقیب ایران بوده است.

اولین قهرمانی

تاج گذاری فوتبال ایران در آسیا از سال 1968 آغاز شد. در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. در 30 اردیبهشت 1347 تهران میزبان مراسم افتتاحیه مسابقات خواهد بود. فدراسیون ایران برای قهرمانی در محل مسابقه باید با تایلند و هند رقابت می کرد. در نهایت ایران توانست میزبانی و سپس عنوان قهرمانی این دوره از بازی ها را به دست آورد. این اولین قهرمانی ایران بود و آخرین بار این مسابقات به صورت گروهی و با حضور تیم های محدود برگزار شد. هرچند در این دوره پنج تیم به مرحله نهایی راه یافتند. ایران با چهار پیروزی از برمه، اسرائیل، چین و هنگ کنگ جلو افتاد. همایون بهزادی مهاجم ایرانی با 5 گل بهترین بازیکن این مسابقات شد.

سال 1972 و دومین قهرمانی

فرمت جام از سال 1972 با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر کرد. تعداد تیم های راه یافته به فینال به شش تیم افزایش یافت. دو گروه با حضور سه تیم تشکیل شد و از هر گروه دو تیم صعود کردند. یعنی از هر گروه فقط یک تیم حذف شد. در این دوره از رقابت ها ایران با دو پیروزی مقابل تایلند و عراق به قله رسید و در مرحله حذفی کامبوج را شکست داد. پس از آن دو بر یک کره جنوبی را شکست دادند و برای دومین بار قهرمان آسیا شدند.

1976 و هت تریک در جام حذفی

23 خرداد 1355 آخرین باری بود که تیم فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا به میدان رفت. از 13 تا 23 خرداد 1355 (1976) در ایران و در دو شهر تهران و تبریز با میزبانی ورزشگاه آزادی میزبان بازی فینال برگزار شد. در این دوره از بازی ها 6 تیم از ایران، کویت، عراق، چین، یمن و مالزی حضور داشتند و کشورمان برای دومین بار میزبان بازی ها بود. چند بازی که با سومین قهرمانی جام ملت های آسیا برای ایرانی ها و تیم ملی فوتبال به پایان رسید. البته این دور از بازی ها ابتدا قرار بود در لبنان برگزار شود اما به دلیل جنگ های داخلی در این کشور به ایران منتقل شد. تیم ملی فوتبال ایران در دهه 1970 یکی از بهترین و بدون شک بهترین تیم فوتبال آسیا بود. ایران در مرحله گروهی با 10 گل زده و نخورده به دو پیروزی مقابل عراق (2-0) و یمن (8-0) دست یافت و مقابل چین به برتری رسید. پیروزی 2 بر صفر ایران مقابل چین، آنها را به دیدار نهایی مقابل کویت برد. ایران در فینال این مسابقات با گل علی پروین جام قهرمانی را بالای سر برد و با نتیجه یک بر صفر پیروز شد و سومین قهرمانی متوالی خود را از آن خود کرد.

2023 و به امید قهرمان شدن

امسال در قطر، ایران بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد، هرچند آمار آسیایی شانس بیشتری به کره جنوبی می دهد. ایران تنها دو بازی تا قهرمانی فاصله دارد. آمار دیدارهای گذشته هم به ایران فرصت می دهد. این بیست و پنجمین بازی دو تیم خواهد بود. در 24 بازی قبلی ایران 16 برد و قطر تنها 3 برد. 5 بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است. در این تقابل ها 57 گل از خط دروازه گذشت که تیم ملی فوتبال ایران 41 بار موفق شد دروازه حریف را باز کند و انابیس تنها 16 بار مقابل ولورین ایران موفق به گلزنی شد. تیم ملی فوتبال ایران هرگز در جام ملت های آسیا مقابل قطر شکست نخورده است و موفق شده دو بار قطر را در مرحله گروهی شکست دهد. اولین بار در سال 1988 بود که با برتری 2-0 برای یوزه ها به پایان رسید و بار دوم با برتری 1-0 در سال 2015.

پست «حمله یوزه به توبه 47 ساله ایران» اولین بار در روزنامه بازیگرها پدیدار شد.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.