چرا در عصر مدرن عاشق ضدقهرمانان هستیم؟ • مجله دیجی کالا

ضدقهرمان‌

در فیلم ها و سریال های تلویزیونی، قهرمان داستان است که همیشه در کانون توجه است. شوالیه سفید ما که سوار بر اسب می‌آید و همه را نجات می‌دهد، یک شخصیت مثبت کارآمد که در دنیایی پر از جنایت و فساد زندگی می‌کند. قهرمانان حامیان تزلزل ناپذیر ما هستند که همیشه امیدوارند موفق شوند، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند و در مقابل افراد بد تاریخ بایستند. منطقی است که فیلم ها بر روی یک قهرمان بی عیب و نقص تمرکز می کنند، اما گاهی اوقات شخصیت متفاوتی در آنها قرار می گیرد که لزوما منفی نیست و اغلب تأثیر احساسی بیشتری دارد: ضد قهرمان.

ضدقهرمانان اغلب در حاشیه هستند، تاریخچه آنها کمتر مورد بررسی قرار می گیرد و حتی اگر درک شوند، منطق زیربنایی اعمال و انگیزه های آنها نادیده گرفته می شود، اما چرا؟ چرا آنها مهم نیستند؟ اگر نه، تا چه حد برای سینما ضروری هستند؟ و مهمترین سوال: آیا می توان جایی برای ضد قهرمان در عصر مدرن متصور شد؟

  • 10 ضد قهرمان هوشمند برتر دنیای انیمه
  • 10 بهترین ضدقهرمان از فیلم های دهه 2000
  • 10 ضدقهرمان ترسناک از فیلم های علمی تخیلی به ترتیب قدرت

ضد قهرمان کیست؟

مرز بین یک شخصیت منفی و یک ضدقهرمان مبهم است، و این شما هستید که تصمیم می گیرید آن شخصیت را چه بنامید، اما تعریف کلی از یک ضد قهرمان این است: “شخصیتی که اغلب خود محور است، که این کار را نمی کند.” از ویژگی‌های معمول یک ضد قهرمان بهره می‌برد.» قهرمان، به‌عنوان پایبندی به اخلاق.

برخلاف قهرمانان پاک و با اخلاق ما که می خواهند از راه درست به اهداف مثبت خود برسند، ضد قهرمان ها شخصیت هایی هستند که از نظر اخلاقی خود را خاکستری می دانند و به راه درست یا غلط رسیدن به اهدافشان اهمیتی نمی دهند. ویژگی مشترک ضدقهرمان بدبینی او به دنیا و در عین حال نیت مثبت پنهان در اهداف ظاهرا منفی اوست. ضد قهرمان شخصیت پیچیده ای است که علیه قوانین پذیرفته شده جامعه و اخلاق عصیان می کند. این شخصیت درگیری های درونی دارد و اغلب از کارهای بدی که انجام می دهد احساس گناه و پشیمانی نمی کند. اما چیزی که یک ضدقهرمان را از یک شرور متمایز می کند این است که تمام اعمال او در یک چارچوب مشخص انجام می شود و گاهی اوقات دارای یک خط قرمز است. از سوی دیگر، شخصیت منفی حاضر است هر کسی را برای رسیدن به اهداف شوم خود قربانی کند و هیچ چیز نمی تواند مانع او شود.

انواع ضدقهرمانان در سینما

ضد قهرمان

این ضدقهرمان از زمان ادبیات کلاسیک وجود داشته است، اما رویکرد مدرن‌تر او بر فیلم‌های نوآر پلیسی دهه 1940 مانند شاهین مالت (1941) و وسترن‌هایی مانند سه‌گانه دلار (ساخته سرجیو لئونه) متمرکز بود. شخصیت های اصلی این فیلم ها به الگوهای برجسته ای برای ضدقهرمانان کتاب های مصور آینده مانند Deadpool و the Punisher تبدیل شدند.

کتاب

کتاب «شاهین مالت» نوشته داشیل همت، انتشارات برج

5 درصد

۸۵,۰۰۰
۶۳, ۶۸۰ به مرد

ببینید و بخرید

در عصر امروز، شخصیت هایی مانند تامی شلبی (پیکی بلایندرز)، تراویس بیکل (راننده تاکسی)، والتر وایت (برکینگ بد)، امی دان (دختر گمشده)، مارلا گریسون (من خیلی مراقب هستم)، فرانک و کلر آندروود (خانه) of Cards) و ده ها شخصیت دیگر تصویری دقیق از آنچه ما از نام ضد قهرمان می گوییم ارائه می دهند. اگرچه این نام ها متعلق به یک بنر هستند، اما تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و از زوایای مختلف به مقوله ضد قهرمان نزدیک می شوند.

ضد قهرمان

یک ضد قهرمان که شخصیت اصلی است.

برخی از ضد قهرمانان هیچکس را دشمن خود نمی دانند جز جامعه. یک مثال خوب جوکر (2019) اثر تاد فیلیپس است. برخلاف نسخه های دیگر که دغدغه اصلی این دلقک روان پریش شوالیه تاریکی (بتمن) است و او به عنوان یک شخصیت کاملا منفی معرفی می شود، برداشت خواکین فینیکس از این شخصیت کمیک بیشتر به ضد قهرمان ها نزدیک است. فردی که از سیاهی و فساد در جامعه خسته شده و تصمیم می گیرد به سبک خودش عدالت را اجرا کند. این نوع ضد قهرمان کم کم خود را از پیوندهای اخلاقی رها می کند و در نهایت در یکی از دو جبهه خیر و شر قرار می گیرد: به رستگاری می رسد و انسان بهتری می شود یا سیاهی وجودش او را می کشد. فتح به طوری که او را به عنوان یک شخصیت منفی ببینیم.

قهرمانی که در واقع یک ضدقهرمان است

بتمن یک قهرمان آتشین است که می خواهد عدالت را اجرا کند و نظم را در شهر گاتهام برقرار کند، اما در عین حال بسیاری از قوانین را زیر پا می گذارد. اگر نگاهی به تاریخ و گذشته او بیندازید، داستان او به عنوان یک ضد قهرمان برجسته‌تر می‌شود و بیشتر یادآور داستان تولد یک شرور است تا یک قهرمان ناجی. اگرچه داستان های بتمن در طول زمان گسترش یافته و تغییر کرده است، اما او همیشه یک اسلحه به همراه داشته و افرادی را که معتقد بود گناهکار هستند کشته است (او حداقل 15 نفر را به دلایل مختلف کشته است). این باعث می شود بتمن را یک ضدقهرمان بدانیم.

طراحی فیگور بتمن

طراحی فیگور بتمن

۴۳۰۰۰۰

۳۵۹,۰۰۰

به مرد

فیگور طرح بتمن کد 0136

فیگور طرح بتمن کد 0136

۴۲۵۰۰۰

به مرد

محصولات بتمن در دیجی کالا

همه چیز را ببیند

ضدقهرمان فاسد

تامی شلبی، شخصیت محبوب مجموعه پیکی بلایندرز، یک سرباز سابق جنگ جهانی اول و نمونه بارز یک ضدقهرمان فاسد است. اقدامات او ناشی از جاه طلبی های بی رحمانه اش برای بزرگ شدن و رسیدن به موقعیت مطلوبش است. وقتی توماس از مرزهای اخلاقی عبور می کند، امیدوار است که اعمالش مورد قدردانی قرار گیرد، زیرا در جامعه سرمایه داری زندگی می کند که در آن مردم به گونه ای عمل می کنند که از نظر مالی و سیاسی به نفع آنها باشد. یکی دیگر از نمونه های خوب یک ضد قهرمان فاسد فرانک و کلر آندروود هستند.

ضد قهرمان

ضدقهرمان بی میل و ناراضی

این ضد قهرمان محترم تر است و به شدت به اخلاق پایبند است. او همچنین درک درستی از خوب و بد، خوب و بد دارد. با این حال او به همه چیز بدبین است و فکر می کند در این دنیا هیچ اهمیتی ندارد. هنگامی که چیزی توجه او را جلب می کند، او وارد عمل می شود، اغلب منتظر است تا در صورت لزوم به شرور بپیوندد، با این باور که اهداف شرور به نفع او نیز خواهد بود، یا اگر [شخصیت منفی] اگر از دست می داد، زیاد تحت تأثیر قرار نمی گرفت.

یک نمونه غیر معمول دکتر هو از سری هفتم “دکتر هو” (1970) است. شخصیتی مشکل ساز، منتقد و کم حوصله. او خود را قهرمان نمی داند، اما زمانی که احساس می کند برخی از شخصیت ها به کمک نیاز دارند، خود را در معرض خطر قرار می دهد. ابهام این ضد قهرمان این است که اگر بداند زیر پا گذاشتن قوانین و اصول اخلاقی می تواند به نفعش باشد، حاضر است این کار را انجام دهد.

لیوان طرح سریال Doctor Who مدل LS56394

لیوان طرح سریال Doctor Who مدل LS56394

۶۵,۰۰۰ به مرد
ببینید و بخرید

ضدقهرمان شرور

نمونه‌های زیادی از این نوع ضدقهرمان‌ها را می‌توانید بیابید، و هر کدام دلیل قابل قبولی برای کاری که انجام می‌دهند دارند، و وجه مشترک آنها این است که ایدئولوژی‌هایشان با منطق گره خورده است. یک نمونه آشنا از یک ضدقهرمان شرور تانوس است که نیمی از جهان را برای جلوگیری از رشد جمعیت و حفظ منابع طبیعی ویران می کند. پس از تماشای فاز 3 دنیای سینمایی مارول، بسیاری از بینندگان این سوال را مطرح کردند که آیا تانوس درست می‌گفت؟ و بحث در مورد این موضوع هنوز ادامه دارد. نمونه دیگر جوکر فیلم «شوالیه تاریکی» (2008) است که از اخلاق بتمن خسته شده است و می خواهد به جامعه نشان دهد که هرج و مرج حرف اول و آخر را می زند. سوالاتی که جوکر مطرح می‌کند باعث می‌شود بعد از تماشای فیلم، خارج از چارچوب یک فیلم، جدی‌تر درباره تأثیر ضدقهرمان بر جامعه فکر کنید.

چرا ضدقهرمانان امروز مهم هستند؟

فیلم تار

ضدقهرمان یک مانع و چالشی است که قهرمانان باید بر آن غلبه کنند. در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، ضدقهرمان‌ها اغلب به‌عنوان شرور معرفی می‌شوند، با این تفاوت که عناصر مثبت در آن‌ها قدردانی می‌شود و دچار درگیری‌های درونی می‌شوند. با این حال، ضد قهرمان چیزی بیش از یک عنصر داستانی است و باید جدی‌تر به آن پرداخت.

ضدقهرمان این فرصت را به بازیگران می دهد تا نقش های درخشان ایفا کنند.

این سطحی ترین دلیل اهمیت ضدقهرمان است اما نباید از آن غافل شد. برخی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین بازی‌های تاریخ سینما متعلق به ضدقهرمان‌ها هستند، عمدتاً به این دلیل که آن شخصیت از آزادی اخلاقی و احساسی برخوردار است که در یک قهرمان معمولی یافت نمی‌شود. ضد قهرمان به بازیگر اجازه می دهد تا جنبه های مثبت و شیطانی یک شخصیت را عمیق تر به تصویر بکشد.

آنها آغازگر موضوعاتی هستند که به تفکر دعوت می کنند.

برای مثال، می‌توان به تاد فیلد تار (2022) اشاره کرد که در آن کیت بلانشت نقش لیدیا تار را بازی می‌کند، شخصیتی پیچیده با عناصر ضدقهرمانی. پس از ظهور و سقوط این رهبر مشهور گروه به دلیل رفتارهای توهین آمیز و توهین آمیز، تیرگی پیرامون ایدئولوژی های ووک، فرهنگ اخراج (فرهنگ لغو)، کارایی نابجای قدرت، و این سوال که اگر بخواهیم هنر را مستقل از هنرمند در نظر بگیریم، این موضوع را به وجود می آورد. سوالات مهم .

امیلی فیلم جنایی

بازنمایی، آشنایی و خودکاوی

ما به ابرقهرمانانی نیاز داریم که از آنها درس بگیریم، اما همچنین به ضدقهرمانانی نیاز داریم که گاهی اوقات به آنها تکیه کنیم، زیرا ضدقهرمانان به واقعیت نزدیکتر و کمتر ایده آل گرا هستند. آنها مانند یک انسان معمولی نقاط ضعفی دارند و تصمیم سیاه یا سفید نمی گیرند. همچنین صداقت بیشتری دارند، ابعاد ناعادلانه جامعه را می بینند و به جای اسارت ساختارهای منسوخ و ظالمانه نظام های مدرن، سعی در مبارزه با آن دارند. نمونه اخیر «امیلی جنایتکار» (2022) به کارگردانی جان پتن فورد است. در این تریلر جنایی، با امیلی (آبری اندلرن)، دختری آشنا می‌شویم که باید وام دانشجویی خود را بپردازد، اما نمی‌تواند شغل مناسبی پیدا کند و پس از چندین بار تلاش ناموفق، تصمیم می‌گیرد وارد عرصه جرم و جنایت شود. حتی اگر با تصمیمات او موافق نباشید، نمی توانید خود را با آن دختر همذات پنداری کنید و خود را به جای او بگذارید، به خصوص اگر بارها در زندگی شخصی خود با مسائل مشابه مواجه شده اید.

آنها قطب های مختلف را متحد می کنند

در جامعه مدرن که همه دیدگاه‌ها و باورهای متفاوتی دارند، ضد قهرمان رسانه‌ای مؤثر است تا حتی افراد با ایدئولوژی‌های سیاسی-اجتماعی متفاوت بتوانند در مورد چیزی به توافق برسند. با توجه به طبیعت خاکستری اش، ضد قهرمان می تواند برای هر نوع آدمی با هر نوع سلیقه ای تلقین کننده باشد زیرا موضوعات مرتبط با این شخصیت همان چیزی است که ما روزانه با آن سر و کار داریم.

S1412 پیکسل طراحی جوکر

S1412 پیکسل طراحی جوکر

۹، ۸۰۰

به مرد

مدل پیکسل جوکر کد 01 بسته 35 عددی

پیکسل جوکر کد 01 بسته 35 عددی

۷۹,۹۰۰

به مرد

محصولات جوکر در دیجی کالا

همه چیز را ببیند

منبع: مووی وب

چرا در عصر مدرن عاشق ضدقهرمانان هستیم؟ اولین بار در بازیگرها ظاهر شد.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.