از جذابیت تا لوکا؛ چگونه انیمیشن های دیزنی از شرورها فاصله گرفتند؟ • مجله دیجی کالا

دیزنی

هرکسی که در 10 سال گذشته یک کارتون دیزنی را تماشا کرده باشد، ممکن است متوجه شده باشد که جدیدترین کارتون های دیزنی با کارتون هایی که ما با آنها بزرگ شده ایم متفاوت است.

رنسانس دیزنی که در دهه 90 اتفاق افتاد بیشتر از یک فرمول بسیار ساده پیروی می کرد: یک قهرمان ساده لوح با یک شرور ملاقات می کند و باید با او مبارزه کند. این داستان ساده منجر به رنسانس انیمیشن دیزنی شد و شرورهای کلاسیک آن دوران به نمادین ترین شخصیت های دیزنی تبدیل شدند. اما مدت هاست که نسخه جدیدی از این شخصیت های شیطان صفت ساخته نشده است.

  • از شخصیت‌های قوی پیکسار تا شرورهای خنده‌دار دیزنی؛ بهترین های هنر و سینما.
  • 60 بهترین شخصیت انیمیشن دیزنی در تمام دوران، از بدترین تا بهترین
  • 10 بهترین انیمیشن دیزنی در قرن بیستم بر اساس رتبه بندی IMDb

در حالی که هانس (سانتینو فونتانا) در “یخ زده” یا ارنستو د لا کروز (بنجامین برات) در “کوکو” قطعاً در نوع خود شرور هستند، آنها رفتارهای شرورانه معمولی رنسانس دیزنی را منعکس نمی کنند و نوع متفاوتی هستند. شرور. با توجه به اینکه دیزنی هر ساله چندین انیمیشن تولید می کند، این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود که این شرورهای کلاسیک کجا رفته اند؟ پاسخ به این سوال هم بسیار ساده و هم بسیار پیچیده است. تبهکاران با تمام شکوه و بدنامی که پشت سر گذاشتند دیگر وجود ندارند، اما آنچه که در داستان ها و انیمیشن های دیزنی به یاد داشتند هنوز در قلب و خاطرات بینندگان باقی مانده است.

اما چیزی که در فیلم‌های جدیدتر می‌بینیم این است که داستان انیمیشن دیگر بر نیروی شیطانی تمرکز نمی‌کند که باید شکست بخورد، و در عوض این انیمیشن‌ها سعی می‌کنند با درگیری‌های بین‌فردی مفهومی‌تری مانند خیانت یا سوءتفاهم‌هایی که رابطه‌ای را از بین می‌برند یا آن را به هم می‌ریزند، برخورد کنند. بالا دوستان در نهایت، می توان گفت که دیزنی از شرورهای کارتونی که بیش از حد شرور بودند، فاصله گرفت و با درگیری ها و مشکلات واقعی و انسانی بیشتری سر و کار داشت.

به جای شخصیتی که نماد تمام ویژگی های شیطانی و شیطانی باشد، درگیری ها بیشتر ریشه در تفاوت های بین فردی و تغییر ارزش ها دارد. شرورهای قبلی با تمام خصوصیات بدشان رفته اند و به جای آنها ابولا را از Enchantment می بینیم که بیماری هایش ریشه های شخصی بیشتری دارد. برای اثبات این موضوع، ما قصد داریم به چهار فیلم اخیر دیزنی که رویکرد متفاوتی نسبت به شرورهای گذشته دارند، نگاهی بیندازیم تا به شما نشان دهیم که چگونه دیزنی از رنسانس خود فاصله گرفته است.

1. Frozen 2 (Frozen 2)

  • کارگردان: کریس دلار
  • بازیگران: کریستین بل، آیدینا منزل، جاش گد
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • نمره IMDb به فیلم: 5.5 از 10
  • رتبه بندی Rotten Tomatoes: 78 از 100

«Frozen 2» با حذف شخصیت شرور از نسخه قبلی توانست به عنوان یک دنباله متفاوت ظاهر شود. اگرچه هانس در انیمیشن «یخ زده» هنوز به سطح تبهکاران کلاسیک دیزنی نرسیده بود، اما حداقل داستانی خلق کرد که در آن قهرمانان باید با شخصیت شرور روبرو شوند و بنابراین می توانست یادآور همان داستان های کلاسیک باشد. در عوض، در «یخ زده 2» تصمیم گرفته شد به مسائل مهم تری نسبت به درگیری شخصیت های مختلف بپردازد. بنابراین تشخیص شخصیت شرور واقعی در این انیمیشن غیرممکن است. به نظر می رسد که درگیری بین آرندل و نورثولدرا به پایان رسیده است و ما فقط عواقب آن را می بینیم.

ما مشکلات ناشی از حدس و گمان های گذشته آرندل را اکنون برای نورثولدرا می بینیم، اما از آنجایی که پدربزرگ آنا و السا مرده است، هیچ کس واقعاً مقصر نیست. برخلاف انیمیشنی مانند «پوکاهونتاس» که درگیری غالب و مشکلاتی که در زندگی مردم بومی ایجاد می کرد، داستان اصلی انیمیشن را تشکیل می داد، این فیلم بیشتر به عواقب چنین اقداماتی می پردازد. در «یخ زده 2» شخصیت های فیلم به جای مبارزه با شرورها باید مشکلات ناشی از اعمالشان را حل کنند.

مشکلات و چالش‌ها نه تنها ناشی از غارت سرزمین‌های بومی توسط فرماندار ظالم برای تصاحب آن‌ها، بلکه میراث به جا مانده از چنین فرمانداری است. این انیمیشن به خوبی نشان می دهد که آثار مخرب یک فرد خبیث پس از مرگ از بین نمی رود و تنها این افراد باید با تلاش خود این اثرات مخرب را از بین ببرند.

2. لوک

دیزنی

  • کارگردان: انریکو کازاروسا
  • بازیگران: جیکوب ترمبلی، مایا رودولف، جیم گافیگان
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • رتبه بندی Rotten Tomatoes: 71 از 100

“لوکا” قطعا یک شرور تمام عیار دارد که ارکول ویسکونتی (با بازی ساوریو ریموندو) است که بلای جان پورتوروسو و همه شهروندانش است. اما ارکول بیشتر مزاحم است تا یک شرور. بر خلاف گاستون در فیلم The Devil و Charmed Ones، هل دادن او از صخره در واقع هیچ مشکلی را حل نمی کند. او منشأ همه درگیری ها است. درگیری های مردم پورتوروسو و والدین لوکا با دنیای بیرون، اما این مشکل در نهایت نه تنها با شکست دادن ارکول در مسابقه، که نوعی پیروزی کلاسیک بر شخصیت شرور داستان است، حل می شود، بلکه با اتحاد بین مردم نیز حل می شود. مردم شهر

وقتی لوکا و آلبرتو به گویلیا کمک می کنند و جام پورتوروسو را می برند، تصمیم می گیرند. این به این معنا نیست که آنها می خواهند بیگانه را شکست دهند، بلکه آنها تصمیم می گیرند که تفاوت ها را بپذیرند. «لوکا» داستانی درباره اشتباه ترسیدن از دشمن یا داستانی نیست که هرکول را شیطانی جلوه دهد. بلکه این داستان درباره مردمی است که یاد می گیرند در هر شرایطی از یکدیگر حمایت کنند، غرور و اختلاف را کنار بگذارند و تفاوت های یکدیگر را بپذیرند.

3. جذابیت

دیزنی

  • کارگردان: gerd burch
  • بازیگران: استفانی بئاتریز، مائورو کاستینو، جسیکا درو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
  • نمره IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • رتبه بندی Rotten Tomatoes: 91 از 100

«افسون» احتمالاً مدرک کاملاً معتبری برای تغییر رویه دیزنی است. در فیلم «افسون» نه تنها شخصیت شروری وجود ندارد، حتی شخصیتی وجود ندارد که بتوان او را شرور نامید. در عوض، این انیمیشن پر از درگیری و درگیری است. خانه کوچک در خطر است و در بیشتر سکانس های فیلم، قهرمان داستان، میرابل (با بازی استفانی بئاتریز)، خانواده اش و تماشاگران معتقدند این مشکلات به نوعی تقصیر آنهاست. اما پس از آن مشخص می شود که این نگرش تنها یک نگرش سطحی به این موضوع است.

خانه کوچک به دلیل فشارهایی که بر مردم وارد می شود و انتظاراتی که ابولا آلما (ماریا سیسیلیا بوترو) از مردم دارد در حال فروپاشی است. ضربه روحی ناشی از از دست دادن همسرش و مسئولیت حمایت از شهر و خانواده اش و تحمل همه مشکلات به تنهایی باعث شد تا ابولا نه تنها او بلکه تمام خانواده اش را نیز تحت فشار قرار دهد. تأثیری که او بر خانواده و فروریختن خانه کوچک گذاشت، به دلیل ذات شیطانی او نیست، بلکه به این دلیل است که راه خود را گم کرده و اشتباه کرده و کار درست را انجام داده است. ابولا به طور ناخواسته اعضای خانواده‌ای مانند برونو و میرابل را از خود دور می‌کند.

در حالی که این توضیحات قطعا اشتباهات او را توجیه نمی کند، اما نمی توان به خاطر این اشتباهات او را شرور خطاب کرد و به او برچسب شرور زد. درگیری ها و درگیری های جذاب معمولا با صحبت حل می شوند، بنابراین این موضوع را می توان تغییر بزرگی در رویکرد دیزنی دانست. چون در انیمیشن های کلاسیک همیشه بحث جنگ و برد و باخت بود. درست است که ایزابلا گاهی از روی بی احتیاطی به میرابل ظلم می کند و ابولا مسئول از هم پاشیدگی خانواده اش است، اما این کارها هیچ کدام را شر نمی کند. در واقع انیمیشن «افسون» به مخاطب نشان می دهد که با برقراری ارتباط مناسب و حمایت از یکدیگر می توانیم اشتباهاتی را که مرتکب می شویم بپذیریم و اختلافات خود را برطرف کنیم.

4. نارگیل

دیزنی

  • کارگردان: gerd burch
  • بازیگران: استفانی بئاتریز، مائورو کاستینو، جسیکا درو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • نمره IMDb به فیلم: 8.4 از 10
  • رتبه بندی Rotten Tomatoes: 97 از 100

اگر بتوان گفت یکی از فیلم های اخیر دیزنی دارای شخصیت منفی است، قطعاً انیمیشن «کوکو» خواهد بود. ارنستو د لا کروز از زمان دکتر فاسیلیه در شاهزاده خانم و قورباغه نزدیکترین شخصیت دیزنی به شرورهای کلاسیک است. اما نقطه اوج فیلم رویکردی مشابه با دیگر فیلم‌های انیمیشن اخیر دیزنی دارد و باعث می‌شود De La Cruz نتواند به همان سطح شرورهای کلاسیک دیزنی برسد. در واقع ارنستو را تنها می توان مقصر نیمی از مشکلات انیمیشن دانست. اما نیمه دیگر درگیری به مشکلات خانواده میگل (با صدای آنتونی گونزالس) برمی گردد.

بنابراین، نقطه اوج فیلم بیشتر بر آشتی او با خانواده اش متمرکز است تا اینکه ارنستو د لا کروز را به خاطر سرقت ادبی که مرتکب شده بود شرمنده کند. در نهایت چیزی که کوکو می خواهد به ما بیاموزد این است که صلح و موفقیت با شکست شرور به ارمغان نمی آید، بلکه هماهنگی اعضای خانواده و مشورت در تصمیم گیری های مختلف باعث ایجاد حس آرامش می شود. پرداختن به این مضمون، تعارض در داستان را ملموس تر می کند و تضادها و تفاوت ها تاثیرگذارتر می شود. د لا کروز به نوعی شبیه گاستون است، اما بر خلاف گاستون، سرنوشت او چندان برای داستان مهم نیست. گاستون را باید شکست داد تا دیو و دلبر خوشحال شوند و آرامش پیدا کنند.

اما میگل باید کار بسیار دشوارتری را انجام دهد و خانواده از هم پاشیده خود را آشتی دهد. با این حال، حتی اگر دلاکروز شکست بخورد، هیچ تضمینی وجود ندارد که روابط خانوادگی از هم پاشیده در انیمیشن «کوکو» بهبود یابد. بنابراین، با تمرکز نکردن بر بیماری‌هایی که یک یا چند شخصیت را احاطه کرده‌اند، فیلم‌هایی مانند «کوکو» می‌توانند به درگیری‌های پیچیده‌تر بین فردی و مفاهیم گسترده‌تری بپردازند که قطعاً حل آنها برای مخاطب رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

بنابراین، این داستان های ساده دیگر درباره پیروزی خیر بر شر نیست. در عوض، آنها با چالش های انسانی بیشتری روبرو خواهند شد که در آن آشتی و گفتگو تنها راه پیروزی و غلبه بر مشکلات هر دو طرف است. اگرچه کمبود شخصیت شرور در انیمیشن های جدید دیزنی به وضوح احساس می شود، اما این انیمیشن ها مملو از درگیری ها و درگیری هایی هستند که برای مخاطب جالب خواهد بود. چنین تحولی بدین معناست که دیگر در داستان های دیزنی موجودی اهریمنی را نبینیم که مقصر همه مشکلات است و در عوض، چنین داستان هایی به شخصیت ها اجازه می دهد رفتار انسانی تری داشته باشند و با مشکلات واقعی تری روبرو شوند و این دلیل آن است. چرا داستان های جدید دیزنی در رابطه با مضامین ظریف تر و واقعی تر هستند.

رویکردی که در حال حاضر دیزنی در پیش گرفته، رویکردی است که می خواهد روحیه همدلی را از طریق شخصیت های جذاب و دوست داشتنی در مخاطب ایجاد کند. این داستان ها به خوبی نشان می دهد که هیچ کس طبیعت کاملاً بد یا کاملاً پاکی ندارد و در واقع دنیای اطراف ما سیاه یا سفید نیست و بنابراین اغلب با نابود کردن یک شخص هیچ چیز درست نمی شود. در عوض همه باید دور هم جمع شوند و از قدرت کلمات برای حل مشکلات استفاده کنند.

افراد ذاتا بد نیستند، بلکه فقط بر اساس انگیزه های خود عمل می کنند و می خواهند به اهداف خود برسند. حتی اقدامات بدخواهانه او نیز قطعاً توجیهات خاص خود را دارد. دیزنی با ارائه داستان هایی که در آن شخصیت ها ممکن است اشتباه کنند و اشتباه لزوماً به معنای شرور بودن آنها نیست، حس منحصر به فردی را در انیمیشن های آنها ایجاد کرده است که تضاد عاطفی و واقع گرایی را نشان می دهد. بنابراین، اگرچه بسیاری از شخصیت‌های شرور برای همیشه کنار گذاشته شده‌اند و حتی ممکن است مخاطب دلتنگ این شخصیت‌ها شود، اما دیزنی با بیان داستان‌هایی پر از چالش‌ها و کشمکش‌ها توانسته فضایی را ایجاد کند که بر مخاطب و مفاهیم تأثیر بگذارد که به شما عظمت انسانیت را می‌آموزد. و پذیرفتن اطرافیانتان بدون توجه به اینکه چگونه هستند.

منبع: collider

نامه افسون به لوکا. چگونه انیمیشن های دیزنی از شرورها فاصله گرفتند؟ اولین بار در بازیگرها ظاهر شد.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.