زادروز “سر طلایی” شوالیه فوتبال ایران

کلانی 1

رها معیری

هدف امروز: کلمه “آقا” در فوتبال با “افسانه” متفاوت است و اگر بازیکنی هر دو نام مستعار را داشته باشد، می توان گفت بازیکنی جاودانه در ذهن و قلب هواداران است. چند نمونه در فوتبال ایران به طور همزمان این دو لقب را یدک می کشند، چه اسطوره و چه شوالیه، اما بازیکنانی مانند ناصر حجازی، علی دایی، منصور پورحیدری، حمید علیدوستی، همایون بهزادی را می توان علاوه بر اسطوره بودن، یک جنتلمن واقعی نامید. اما در میان این نام ها یک نام بزرگ و درخشان است که همیشه در کنار لقب «شوالیه ناصرخان حجازی» می درخشد: «حسین کلانی سرطلایی فوتبال ایران». او در آمریکا در رشته مهندسی معماری تحصیل کرد و سال ها دور از ایران زندگی کرد. او در دوران بازیگری در شاهین و پرسپولیس به سبک دیگران بازی نکرد.

فقط باید به این فکر کرد که او در کنکور سراسری در رشته پزشکی قبول شد تا متوجه شد که چقدر اعصاب دیگر فوتبالیست های ایرانی آن زمان را به هم ریخت! اما احترام و رفتار او برای همه الگو بود. (کولانی بعداً از پزشکی بازنشسته شد و وارد رشته مهندسی بزرگراه و ساختمان دانشگاه تهران شد). اتفاقا کلانی با وجود اینکه یکی از بزرگ ترین ستاره های شاهین در دهه 44-46 بود تا 24 سالگی در پیراهن تیم ملی غایب بود. سوم بهمن که سالروز تولد این اسطوره سرخ هاست، روز بزرگی برای پرسپولیسی ها در تقویم است. جوانمردی کلانی در مصاحبه ها و کامنت هایش به چشم می خورد. در یکی از مصادیق بارز آن و در صحبتی که با او درباره بازی معروف 6 بر صفر پرسپولیس و استقلال داشتم متوجه روحیه او شدم.

این دیدار در تاریخ 25 شهریور 1352 برگزار شد و نتیجه این دیدار قرائت بسیاری از اسطوره های پرسپولیس برای استقلالی هاست که با ترفندهای مضحک و جذب فالوورهای مجازی همراه است اما به قول بازیکن گلزن. گل اول در آن مسابقه، کرونای سابق و در آن مصاحبه، توجه کنید: «بعد از بازی از ته دل غمگین بودیم که دوستانمان در تیم حریف شکست خوردند و فقط با گفتن آنها را دلداری دادیم. آنها که همه چیز تمام نشده است و هر شکستی مقدمه پیروزی در دوره بعدی است.» یا اینکه “این اتفاقی بود که به تیم بزرگ رایکوف و تاج 6 گل زدیم و دیگر تکرار نمی شود.” یا در گفت و گوی دیگری با بنیانگذار استقلال 3 در واکنش به نقل قول و تحریف تاریخ توسط یک روزنامه آماتور گفت: تیم خسروانی دو خاطره بزرگ برای فوتبال ایران به جای گذاشت، اول از همه تیم تاج با قهرمانی. در آسیا افتخار فوتبال ایران است و دومین ورزشگاه آزادی.

The post زادروز «طلایی سر» آقای فوتبال ایران اولین بار در روزنامه بازیگرها پدیدار شد.

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.