معرفی برترین فیلم های علمی تخیلی سال ۲۰۲۳

images 1701447357 656a06bd53166

فیلم‌های علمی تخیلی، علاوه بر اینکه ما را به دنیایی خیال‌پردازانه می‌برند، می‌توانند باعث تفکر درباره موضوعاتی مانند فلسفه، اخلاق و علم شوند. در سال 2023، تعداد فیلم‌های علمی تخیلی درجه‌ یک نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود. با این حال، چند فیلم خوش‌ساخت با ایده‌های تازه منتشر شد که طرفداران این ژانر را راضی کردند.

سال 2023 برای ژانر علمی تخیلی، سال چندان درخشانی نبود. اگر فیلم‌های ابرقهرمانی را کنار بگذاریم، تنها فیلم تجاری موفق این ژانر، «مگان» بود که آن‌هم یک اثر علمی تخیلی خالص محسوب نمی‌شود. در حال حاضر، فیلم «آفریننده» روی پرده است که علی‌رغم کیفیت بالا، عملکرد ضعیفی در گیشه داشته است. «تلماسه: بخش دو» می‌توانست بهترین فیلم علمی تخیلی سال 2023 باشد که متأسفانه تا سال 2024 به تعویق افتاد. حالا، امید طرفداران ژانر به «ماه سرکش» (ربل مول) ساخته‌ی زک اسنایدر است که اواخر ماه دسامبر از سرویس نتفلیکس منتشر می‌شود و قرار است رقیب جدی مجموعه‌ی «جنگ ستارگان» باشد.

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2023 از نظر کاربران سایت تهران موویز عبارتند از:

1- منظره با دست نامرئی Landscape with Invisible Hand

  • کارگردان:کوری فینلی
  • بازیگران:آسانته بلک، تیفانی هدیش، کیلی راجرز، جاش همیلتون، مایکل گاندولفینی، ویلیام جکسون هارپر، کریستین آدام
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم:6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم:72 از 100

در آینده‌ای نزدیک، موجودات فضایی به زمین می‌آیند. آن‌ها برای نابودی زمین نیامده‌اند، بلکه به دنبال منابع هستند. بنابراین، با تاجران و سیاستمداران طمع‌کار قرارداد می‌بندند و کنترل زمین را به دست می‌گیرند. حالا، افراد ثروتمند در شهرهای معلق زندگی می‌کنند و افراد عادی در سطح زمین گیر افتاده‌اند. آدام (آسانته بلک) یکی از این افراد عادی است که همراه با مادر و خواهرش در زمین زندگی می‌کند. آدام نقاشی می‌کند و در مدرسه‌ای درس می‌خواند که توسط موجودات فضایی اداره می‌شود.کلوئی (کیلی راجرز)، دانش‌آموز جدید مدرسه، توجه آدام (آسانته بلک) را جلب می‌کند. آدام به قدری به کلوئی علاقه‌مند می‌شود که خانواده‌ی بی‌خانمان او را به خانه‌ی خود دعوت می‌کند. این تصمیم مادر آدام را عصبانی می‌کند.

اما داستان اصلی از اینجا شروع می‌شود. موجودات فضایی که هیچ درکی از عشق ندارند، حاضرند برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، پول زیادی پرداخت کنند. این امر باعث می‌شود تا کلوئی و آدام تصمیم بگیرند تا از طریق پخش رابطه‌ی عاشقانه‌ی خود برای بیگانگان درآمدزایی کنند.

این ایده به تنهایی می‌توانست فیلم «منظره با دست نامرئی» را به یک فیلم دیدنی تبدیل کند، اما کوری فینلی، کارگردان فیلم، به خلاقیت و نوآوری خود ادامه می‌دهد.فیلم با روایتی جذاب و طنزآمیز، به مسائلی مانند عشق، خانواده، تبعیض و تفاوت‌های فرهنگی می‌پردازد.منظره با دست نامرئی فیلمی است که می‌تواند مخاطبان مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. رابطه‌ی عاشقانه‌ی آدام و کلوئی کم‌رنگ می‌شود، اما آن‌ها برای ادامه‌ی دریافت پول، نقش بازی می‌کنند. موجودات فضایی متوجه این موضوع می‌شوند و قهرمانان قصه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

کوری فینلی، کارگردان فیلم، در ساخت دنیایی علمی تخیلی تازه موفق عمل کرده است. او در تلفیق جهان عادی با فناوری‌های پیشرفته افراط نمی‌کند و تصویری باورپذیر برای مخاطب ارائه می‌دهد. موجودات فضایی نیز طراحی متفاوتی دارند. بُعد دیوان‌سالاری قصه نیز جالب است و نشان می‌دهد که حتی در صورت حمله‌ی موجودات فضایی، انسان‌ها از کاغذبازی‌ها در امان نیستند.

2- هیچ‌کس تو را نجات نخواهد داد No One Will Save You

  • کارگردان:برایان دافیلد
  • بازیگران:کیتلین دیور، لورن موری، زک دوهیم، جرالدین سینگر، دین رُدز، دنیل ریگمر، داری لین
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم:4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم:81 از 100

فیلم «هیچ‌ کس تو را نجات نخواهد داد» با شروعی سریع و پرتنش، ما را در قلب یک تهاجم فضایی قرار می‌دهد. این فیلم برخلاف آثاری مانند «جنگ دنیاها» که تهاجمی همه‌جانبه را نشان می‌دهند، روی یک داستان کوچک‌تر و تعلیق‌آمیز‌تر تمرکز می‌کند. این فیلم اهداف خود را با دقت دنبال می‌کند و می‌داند چه می‌خواهد باشد: یک فیلم علمی تخیلی ترسناک بی‌ادعا.

برایان دافیلد، کارگردان فیلم، در دومین ساخته‌اش نیز نشان می‌دهد که نیازی به بودجه‌های سنگین برای ساخت فیلم‌های خوب ندارد. او فیلم‌نامه‌های آثارش را نیز خودش می‌نویسد. البته همه‌ی ایده‌های دافیلد در این فیلم جواب نداده‌اند و پایان‌بندی فیلم شاید برای همه رضایت‌بخش نباشد. با این حال، باید اعتراف کرد که دافیلد دقیقا می‌داند چه می‌خواهد و دارد چه می‌کند.بریَن (کیتلین دیور)، دختر جوانی است که در شهری کوچک اما در خانه‌ای بزرگ زندگی می‌کند. او آدمی منزوی و گوشه‌گیر است و از تعامل با مردم شهر خود احساس اضطراب می‌کند. به همین دلیل، ترجیح می‌دهد بیشتر اوقات خود را در خانه و به تنهایی سپری کند.

بریَن همچنین فردی کم‌حرف است و علاقه‌ای به صحبت کردن با دیگران ندارد. این موضوع در فیلم کاملاً مشهود است، زیرا هیچ‌یک از شخصیت‌های فیلم صحبت نمی‌کنند. این انتخاب آگاهانه‌ی فیلم‌ساز، به افزایش تعلیق و تمایز فیلم از آثار مشابه کمک کرده است.بریَن گذشته‌ای پرفراز و نشیب دارد. او در گذشته زندانی بوده است و این موضوع، تأثیر زیادی بر شخصیت او گذاشته است. او به آهنگ‌های قدیمی گوش می‌دهد، لباس‌های کلاسیک می‌پوشد و حتی نامه می‌نویسد. این رفتارها، نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ی لطیف و حساس بریَن است.اما در شرایط فعلی، بریَن با مشکل جدیدی روبه‌رو است: موجودات فضایی. این موجودات که به زمین حمله کرده‌اند، تهدیدی جدی برای بریَن و دیگر انسان‌ها هستند. بریَن که از این وضعیت وحشت‌زده است، باید برای نجات خود و دیگران تلاش کند.

فیلم «هیچ‌کس تو را نجات نخواهد داد» برخلاف ظاهر ترسناکش، یک فیلم علمی تخیلی هیجان‌انگیز است که جذابیت خود را تا انتها حفظ می‌کند.در این فیلم، موجودات فضایی به زمین حمله می‌کنند، اما انگیزه‌های آنها مشخص نیست. این موضوع، آنها را به موجوداتی خطرناک‌تر تبدیل می‌کند، به‌ویژه‌ با توجه به نحوه‌ی تعامل آنها با یکدیگر و صداهایی که تولید می‌کنند.برایان دافیلد، کارگردان فیلم، اعلام کرده است که برای ساخت یک دنباله چند ایده‌ی جذاب دارد. باید منتظر ماند و دید که چنین فرصتی به او داده می‌شود یا خیر.

3- مولی و مکس در آینده Molli and Max in the Future

  • کارگردان:مایکل لاک لیتواک
  • بازیگران:زوسیا مامیت، اریستاتل اطهری، آرتورو کاسترو، مایکل چرنوس، آپارنا نانچرلا، ارین دارک، ماتو لین
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم:2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم:94 از 100

«مولی و مکس در آینده» یک فیلم علمی تخیلی کمدی عاشقانه‌ی جذاب است که در جهانی آینده‌نگرانه روایت می‌شود. این فیلم نشان می‌دهد که حتی در آینده نیز، روابط و قرارهای عاشقانه می‌توانند چالش‌برانگیز باشند.مولی (زوسیا مامیت)، دختری انسان، یک روز تصادفاً با مکس (اریستاتل اطهری)، مردی نیمه‌انسان و نیمه‌ماهی، برخورد می‌کند. آنها با هم دوست می‌شوند، اما سرنوشت آنها را از هم جدا می‌کند.مولی رهبری سیاره‌ی خود را در یک جنگ میان‌کهکشانی بر عهده می‌گیرد و مکس به جستجوی پدر گمشده‌اش می‌رود. در ۱۲ سال بعدی، آنها چند بار تصادفاً با هم ملاقات می‌کنند و این سوال مطرح می‌شود که آیا سرنوشت می‌خواهد آنها را دوباره به هم برساند؟

فیلم «مولی و مکس در آینده» ساخته‌ی مایکل لاک لیتواک، یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی عاشقانه‌ی سال 2023 است. این فیلم، برداشتی تازه از عشق را در یک بستر متفاوت ارائه می‌دهد.مولی و مکس، دو شخصیت اصلی فیلم، انسان‌هایی معمولی با نقاط ضعف و قوت خود هستند. آنها مانند بسیاری از افراد در دنیای واقعی، کامل نیستند. اما همین ویژگی‌های آنهاست که آنها را به انسان‌های واقعی و باورپذیر تبدیل می‌کند.روابط عاشقانه نیز مانند مولی و مکس هستند. آنها پیچیده، چالش‌برانگیز و گاهی آزاردهنده هستند. اما همین روابط است که به زندگی معنا می‌بخشند و ما را به انسان‌های بهتری تبدیل می‌کنند.

مایکل لاک لیتواک، کارگردان فیلم، کارگردانی توانمند و بااستعداد است. او در این فیلم، نشان داده است که می‌تواند داستان‌های عاشقانه‌ای را به شیوه‌ای تازه و جذاب روایت کند.«مولی و مکس در آینده» اثری خوش‌بینانه و امیدبخش است که شاید شما را قانع کند که به عشق باور داشته باشید. نسخه‌ی دیجیتالی این فیلم اوایل سال 2024 در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما در مورد بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2023 چیست؟ فیلم دیگری را می شناسید که باید در این لیست باشد؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع: فیلم جویان

 

Teknede tatil keyfi için SuperTekne.com'dan Göcek Tekne Kiralama hizmeti alabilirsiniz. Göcek Yat Kiralama, İstanbul Tekne Kiralama hizmetlerini en iyi hizmet ve uygun fiyat ile vermektedir. Hair Transplant Istanbul, DHI Hair Transplant Regal Dent provides dental implants, smile design, porcelain and zircon dental veneers and hollywood smile dental services in Istanbul.You can contact Regal Dent fo Dental Implant Istanbul, Hollywood Smile Istanbul and Porcelain Laminate Veneers.